Człowiek i środowisko
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DOCZS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Człowiek i środowisko |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Obowiązkowe przedmioty dla I roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest przedstawienie relacji człowieka z otaczającym go środowiskiem na przestrzeni dziejów – od pojawienia się człowieka do czasów nowożytnych. Szczególna uwaga poświęcona zostanie omówieniu różnorodnych procesów i skutków wzajemnych oddziaływań człowieka i środowiska. Zajęcia skupiać się będą na osiągnięciach dwóch dziedzin nauki: bioarcheologii człowieka i archeologii środowiska. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest przedstawienie relacji człowieka z otaczającym go środowiskiem na przestrzeni dziejów. Szczegółowe zagadnienia poddawane dyskusji na poszczególnych zajęciach, to: 1. Chronologia dziejów człowieka i zmian środowiska. 2. Co to znaczy „człowiek” a co „środowisko” – metody odtwarzania ewolucji człowieka i zmian środowiska. 3. Czy człowiek wiedział, że wychodzi z Afryki? - pojawienie się człowieka, jaką rolę odegrały w tym zmiany klimatyczne i środowiskowe. 4. Środowisko życia najwcześniejszych przodków człowieka – sawanna w Afryce, środowisko Azji południowej, Europa „przedpola lodowca”. 5. Najwcześniejsze zachowania kulturowe – metoda przystosowania się do środowiska czy przystosowania środowiska do własnych potrzeb? 6. Europa paleolitu – środowisko i człowiek w epoce lodowcowej. 7. „Czyńcie sobie ziemię poddaną” - neolityzacja – czas i miejsce udomowienia roślin i zwierząt. Jakie zmiany w człowieku wywołała zmiana trybu życia związana z uprawą i hodowlą? 8. Pierwsze cywilizacje – dlaczego powstały tam, gdzie powstały? 9. Europa wieków średnich – człowiek i gospodarka. 10. Wielkie odkrycia geograficzne i epoka industrializacji – początki zainteresowania zróżnicowaniem i ewolucją człowieka. |
Literatura: |
1. Dincauze F. D., Environmental Archaeology, Cambridge 2003 2. Lasota-Moskalewska A., Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa 2005 3. Lewin R., Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Warszawa 1999 4. Mojski E., Europa w plejstocenie, ewolucja środowiska przyrodniczego, Warszawa 1993 5. Stone L., Lurquin P. F., Geny, kultura i ewolucja człowieka. Synteza, Warszawa 2011 6. Zeder M., Bradley D., Emshwiller E., Smith B. D. (red.), Documenting Domestication. New Genetic and Archaeological Paradigens, Berkeley, Los Angeles-London 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • ma podstawową wiedzę ogólną o społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych i nowożytnych; K_W04 • rozumie zależność zwrotną między środowiskiem a człowiekiem, potrafi wskazać metody badania ewolucji człowieka i zmian środowiskowych; K_W04 • student rozumie ewolucyjne znaczenie kultury jako sposobu przystosowania się do zmian środowiska; K_W08 • ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat podstaw i założeń bioarcheologii i archeologii środowiska jako nauk rekonstruujących przeszłość człowieka i środowiska; K_W10 • ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności; K_W15 Umiejętności • umie wskazać podstawowe związki między ewolucją człowieka z zmiennością środowiska oraz wyjaśnić wpływ jednego na drugie; K_U01 • umie samodzielnie zdobywać wiedzę na temat złożoność i udział kultury w ewolucji; K_U05 • potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej i łączyć je ze sposobami ich wykorzystania przez dawne społeczności; K_U10 • wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi; K_U13 • wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy na temat ewolucji człowieka i zmienności środowiska; K_U26 Kompetencje • ma świadomość wartości źródeł archeologicznych i przyrodniczych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości; K_K02 • potrafi docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K03 • jest gotów do podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 92 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Piątkowska-Małecka, Michał Przeździecki, Wiesław Więckowski | |
Prowadzący grup: | Joanna Piątkowska-Małecka, Michał Przeździecki, Wiesław Więckowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 92 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Przeździecki, Wiesław Więckowski | |
Prowadzący grup: | Michał Przeździecki, Wiesław Więckowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.