Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia - spojrzenie z ukosa. Kino, literatura i filozofia w duskursie archeologicznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DOGHUM-AR
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia - spojrzenie z ukosa. Kino, literatura i filozofia w duskursie archeologicznym
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Przedmioty ogólnohumanistyczne dla II roku studiów II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z licznymi obszarami zakotwiczeń archeologii w filozofii, przy równoczesnym uporządkowaniu archeologii między dwoma filarami myślenia: procesualnym i postprocesualnym. Prezentacja ta nie odbywa się jednak wprost, lecz polega na stosowaniu analogii i perspektyw utworzonych na bazie łączenia filozofii, filmu i literatury w specjalne figury retoryczne.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z licznymi obszarami zakotwiczeń archeologii w filozofii. Poruszane będą zagadnienia takie jak demarkacja, czyli oddzielania nauki od innych metod poznania, matematyzacja i algorytmizacja nauki, problematyka racjonalizacji, interpretacja hermeneutyczna i wiele innych. Jednym z wybijających się akcentów będzie problem sztucznej inteligencji, dzięki któremu będziemy wizualizować sobie zagadnienie naukowego (scjentystycznego) podejścia w archeologii. Naszej refleksji zostaną poddane dwa podstawowe nurty myślenia archeologicznego, tj. nurt procesualny i postprocesualny, a jednym ze sposobów ich prezentacji i opisu będą analogie i perspektywy utworzone na bazie łączenia filozofii, filmu i literatury w specjalne figury retoryczne. Dodatkowo studenci zapoznają się z historią kształtowania się podstawowych nurtów myślenia archeologicznego i sposobów interpretowania przeszłości.

Literatura:

Barbrook, Richard 2009: Od myślącej maszyny do globalnej wioski.Muza S.A.

Brożek, Bartosz 2014: Granice interpretacji. Copernicus Center Press.

Casti, John E. &DePauli, Werner 2003: Gödel. Życie i logika.CiS.

Dilthey, Wilhelm 2004: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych [The Formation of the Historical World in the Human Sciences]. Słowo/Obraz Terytoria.

Dyson, George B. 2005: Darwin wśród maszyn. Rzecz o ewolucji inteligencji. Prószyńskii S-ka.

Eco, Umberto 1994: Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych. PIW.

Grobler, Adam 2006: Metodologia nauk. Wydawnictwo Znak.

Harari, Yuval N. 2014: Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości. PWN.

Kojève, Alexandre 1999: Wstęp do wykładów o Heglu. Fundacja Aletheia.

Tegmark, Max 2015: Nasz matematyczny wszechświat. Prószyński Media.

Trela, Grzegorz 2009: Chmury i zegary czyli wybrane metafory filozoficzne. Wydawnictwo Szkolne PWN.

Wittgenstein, Ludwig 1922: Tractatus Logico-Philosophicus.

Wolniewicz, Bogusław 1968: Rzeczy i fakty. Wstęp do pierwszej filozofii Wittgensteina

Žižek,Slavoj 2003: Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną.Wydawnictwo KR.

Efekty uczenia się:

student zdobędzie podstawową i pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01). Będzie w stanie uporządkować swoją wiedzę o archeologii i jej metodach badawczych, obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, terminologię, teorie i metodologię (K_W04). Będzie rozumiał złożone zależności między osiągnięciami nauk ścisłych a humanistycznych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii (K_W10).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Dzbyński
Prowadzący grup: Aleksander Dzbyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-8 (2025-04-03)