Archeologia - spojrzenie z ukosa. Kino, literatura i filozofia w duskursie archeologicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DOGHUM-AR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia - spojrzenie z ukosa. Kino, literatura i filozofia w duskursie archeologicznym |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnohumanistyczne dla II roku studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z licznymi obszarami zakotwiczeń archeologii w filozofii, przy równoczesnym uporządkowaniu archeologii między dwoma filarami myślenia: procesualnym i postprocesualnym. Prezentacja ta nie odbywa się jednak wprost, lecz polega na stosowaniu analogii i perspektyw utworzonych na bazie łączenia filozofii, filmu i literatury w specjalne figury retoryczne. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z licznymi obszarami zakotwiczeń archeologii w filozofii. Poruszane będą zagadnienia takie jak demarkacja, czyli oddzielania nauki od innych metod poznania, matematyzacja i algorytmizacja nauki, problematyka racjonalizacji, interpretacja hermeneutyczna i wiele innych. Jednym z wybijających się akcentów będzie problem sztucznej inteligencji, dzięki któremu będziemy wizualizować sobie zagadnienie naukowego (scjentystycznego) podejścia w archeologii. Naszej refleksji zostaną poddane dwa podstawowe nurty myślenia archeologicznego, tj. nurt procesualny i postprocesualny, a jednym ze sposobów ich prezentacji i opisu będą analogie i perspektywy utworzone na bazie łączenia filozofii, filmu i literatury w specjalne figury retoryczne. Dodatkowo studenci zapoznają się z historią kształtowania się podstawowych nurtów myślenia archeologicznego i sposobów interpretowania przeszłości. |
Literatura: |
Barbrook, Richard 2009: Od myślącej maszyny do globalnej wioski.Muza S.A. Brożek, Bartosz 2014: Granice interpretacji. Copernicus Center Press. Casti, John E. &DePauli, Werner 2003: Gödel. Życie i logika.CiS. Dilthey, Wilhelm 2004: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych [The Formation of the Historical World in the Human Sciences]. Słowo/Obraz Terytoria. Dyson, George B. 2005: Darwin wśród maszyn. Rzecz o ewolucji inteligencji. Prószyńskii S-ka. Eco, Umberto 1994: Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych. PIW. Grobler, Adam 2006: Metodologia nauk. Wydawnictwo Znak. Harari, Yuval N. 2014: Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości. PWN. Kojève, Alexandre 1999: Wstęp do wykładów o Heglu. Fundacja Aletheia. Tegmark, Max 2015: Nasz matematyczny wszechświat. Prószyński Media. Trela, Grzegorz 2009: Chmury i zegary czyli wybrane metafory filozoficzne. Wydawnictwo Szkolne PWN. Wittgenstein, Ludwig 1922: Tractatus Logico-Philosophicus. Wolniewicz, Bogusław 1968: Rzeczy i fakty. Wstęp do pierwszej filozofii Wittgensteina Žižek,Slavoj 2003: Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną.Wydawnictwo KR. |
Efekty uczenia się: |
student zdobędzie podstawową i pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01). Będzie w stanie uporządkować swoją wiedzę o archeologii i jej metodach badawczych, obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, terminologię, teorie i metodologię (K_W04). Będzie rozumiał złożone zależności między osiągnięciami nauk ścisłych a humanistycznych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii (K_W10). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Dzbyński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Dzbyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.