Laboratorium i warsztat opisu zabytku - ceramika I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DOLAB-CERI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium i warsztat opisu zabytku - ceramika I |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla I roku studiów I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem konwersatoriów jest zapoznanie studentów z podstawowymi typami zabytków, klasyfikacjami i typologiami, zaprezentowanie źródeł pisanych i ikonograficznych traktujących o poszczególnych przedmiotach, surowcami, produkcją i organizacją pracy, metodami archeometrycznymi badania poszczególnych kategorii zabytków, ponadto z podstawowymi zasadami opracowania zabytku i jego dokumentacji oraz zabytku jako obiekcie muzealnym. Zadaniem jest również nauczenie studentów opisu zabytku archeologicznego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Znajomość głównych pojęć i przedmiotu badań 2. Zapoznania z podstawowymi klasyfikacjami i typologiami 3. Źródła pisane i ikonograficzne w studiach nad zabytkiem 4. Zapoznanie z surowcami wykorzystywanymi przez człowieka 5. Produkcja i organizacja produkcji oraz narzędzia, techniki i technologie 6. Badania archeometryczne (od badań wykopaliskowych po laboratorium) 7. Artefakty i ich funkcje w życiu codziennym 8. Zabytek jako źródło wiedzy o.... 9. Podstawowe zasady opracowania zabytku (w trakcie wykopalisk i w laboratorium) 10. Podstawowe techniki dokumentacji (tradycyjne i nowoczesne) oraz konserwacji z uwzględnieniem różnej specyfiki artefaktów 11. Zabytek jako obiekt muzealny |
Pełny opis: |
1. Znajomość głównych pojęć i przedmiotu badań 2. Zapoznania z podstawowymi klasyfikacjami i typologiami 3. Źródła pisane i ikonograficzne w studiach nad zabytkiem 4. Zapoznanie z surowcami wykorzystywanymi przez człowieka 5. Produkcja i organizacja produkcji oraz narzędzia, techniki i technologie 6. Badania archeometryczne (od badań wykopaliskowych po laboratorium) 7. Artefakty i ich funkcje w życiu codziennym 8. Zabytek jako źródło wiedzy o.... 9. Podstawowe zasady opracowania zabytku (w trakcie wykopalisk i w laboratorium) 10. Podstawowe techniki dokumentacji (tradycyjne i nowoczesne) oraz konserwacji z uwzględnieniem różnej specyfiki artefaktów 11. Zabytek jako obiekt muzealny I. Ceramika i szkło, materiały organiczne, metale, kamień i krzemień, kości A. Cechy fizyczne zabytków. B. Metody kształtowania i dekorowania naczyń, lampek, paciorków, terakot, itp. Podstawowe kształty a funkcja zabytków z gliny i szkła (stołowe, kuchenne, zasobowe). Datowanie. C. Specyfika badań nad zabytkami: historia badań, tradycyjne opracowanie materiału, analizy archeometryczne, tworzenie baz danych, główne założenia publikacyjne, rekonstrukcja ceramiki: graficzna, muzealna D. Występowanie poszczególnych zabytków w kontekstach archeologicznych (stanowiska osadnicze versus nekropole, depozyty zniszczenia, depozyty wtórne, np. warstwy niwelacyjne itp.) – przykłady E. Kryteria rozpoznawania/określania produkcji regionalnej: źródła surowca, warsztaty, rzemieślnicy, narzędzia do produkcji F. Źródła pisane, ikonograficzne i etnograficzne G. Specyfika badań nad materiałami nietrwałymi w archeologii. Znaczenie materiałów nieorganicznych w kulturze materialnej (pojęcie missing majority). Metodologie, znaczenie badań etnograficznych i archeologii eksperymentalnej, rola ikonografii. H. Obróbka kości i rogu, zabytki z drewna i skóry, tkaniny I. Badanie domieszek organicznych w glinie, muszli, barwników naturalnych, dziegciu i smoły J. Badanie organicznej kultury materialnej poprzez pozostałości nieorganiczne, np. odciski w glinie, narzędzia włókiennicze, miejsca produkcji. K. Materiały malarskie w archeologii L. Warsztat opisu zabytku archeologicznego |
Literatura: |
1. Arnold D.E., Ceramic Theory and Cultural Process, Cambridge 1988 2. Barclay K., Scientific Analysis of Archaeological Ceramics: A Handbook of Resources. Oxford 2001 3. Dekówna M., Produkcja i obróbka szkła (do XV wieku), w: B. Orłowski (red.), Z dziejów techniki w dawnej Polsce, Warszawa 1992, s. 379–410 4. Hayes J.W., Handbook of Mediterranean Roman Pottery, London 1997 5. Henderson J., Ancient Glass. An Interdisciplinary Exploration, New York 2016 6. Hurcombe L. M. Perishable Material Culture in Prehistory. Investigating the Missing Majority, London-New York 2014 7. Orton C., Tyers P., Vince A.G., Pottery in Archaeology, Cambridge 2003 8. Osipowicz G., Bone and antler. Softening techniques in prehistory of the North Eastern part of Polish Lowlands in the light of experimental archaeology and micro trace analysis, euroREA 4, 2007, s. 11-21 9. Sinopoli C.M., Approaches to Archaeological Ceramics, New York 1991 10. Skibo J.M., Understanding Pottery Function, New York 2012 11. Stawiarska T., Naczynia szklane okresu rzymskiego z terenu Polski. Studium archeologiczno-technologicze, Warszawa 1999 12. Waterlogged organic artefacts. Guidelines on their recovery, analysis and conservation, English Heritage 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • zna terminologię i pojęcia stosowane w metodyce badań nad zabytkami archeologicznymi; K_W02 • ma podstawową wiedzę o zabytkach archeologicznych, ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej; K_W03 • ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię dt różnych kategorii zabytków; K_W04 • ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W06 • zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; K_W09 • ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania; K_W10 • zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej; K_W16 Umiejętności • potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy; K_U03 • posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii; K_U04 • potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno- kulturowym; K_U10 • samodzielnie opisuje i interpretuje materiał zabytkowy; K_U10 • potrafi wyróżnić i scharakteryzować cechy związane z technologią produkcji; K_U12 • potrafi określić ogólną przynależność chronologiczno-kulturową materiału zabytkowego; K_U12 • potrafi pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu archeologii; K_U19 Kompetencje • ma świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K03 • rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych, jest świadomy wieloaspektowości interpretacji; K_K04 • ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności; K_K06 • ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; K_K07 • uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania; K_K11 |
Metody i kryteria oceniania: |
– wystąpienia i aktywność podczas zajęć (40% oceny) – test pod koniec semestru (60% oceny) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Matera | |
Prowadzący grup: | Marcin Matera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.