Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia epoki kamienia i wczesnej epoki brązu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DPKAM
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia epoki kamienia i wczesnej epoki brązu
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

proseminaria

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematyka proseminarium dotyczy szeroko pojętej archeologii epoki kamienia i wczesnej epoki brązu. W ramach proseminarium studenci przedstawiają i dyskutują referaty/prezentacje oraz przygotowują prace roczne lub licencjackie.

Pełny opis:

Tematyka proseminarium dotyczy archeologii epok kamienia i wczesnej epoki brązu w najróżniejszych aspektach, zarówno problematyki ogólnej, jak i zagadnień szczegółowych. W ramach proseminarium studenci przygotowują i przedstawiają do dyskusji referaty/prezentacje na dany temat. Głównym celem proseminarium jest przygotowanie i przedstawienie pracy rocznej lub licencjackiej na uzgodniony w początku roku temat. Specjalny nacisk położony jest na przygotowanie studenta do samodzielnej pracy naukowej, a w szczególności:

- właściwe sformułowanie tematu pracy w stosunku do zamierzeń i możliwości oraz dotychczasowego stanu badań w danym zakresie

- umiejętność zbierania i odpowiedniej selekcji danych źródłowych, pogłębiania wiedzy o danym zagadnieniu w oparciu o literaturę przedmiotu, odpowiednie konstruowanie bibliografii

- skatalogowanie zebranych, uporządkowanych i przetworzonych w jednolity sposób źródeł wraz z ilustracjami oraz ich analiza pod kątem przestrzennym, chronologicznym i badanych cech

- sformułowanie rezultatów i wniosków do wyników przeprowadzonej analizy, porównanie otrzymanych wyników z dotychczasową wiedzą w badanym zakresie, zaakcentowanie nowego aspektu (metod, zakresu, dokładności) przeprowadzonych badań

- podsumowanie rezultatów z uwypukleniem podobieństw i różnic w stosunku do dotychczasowej wiedzy w danym zakresie.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii pradziejowej w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)

- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii epoki kamienia i wczesnej epok brązu (K_W02)

- ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii epoki kamienia epoki i wczesnej epok brązu(K_W05)

- rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii pradziejowej (K_W07)

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11)

- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego (K_W16)

- zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa (K_W19)

W zakresie umiejętności student

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych epoki kamienia i wczesnej epok brązu i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych (K_U01)

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach (K_U02)

- potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne epoki kamienia i wczesnej epok brązu, dobierając właściwe metody analityczne oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy (K_U03)

- przytacza aktualne tezy badawcze, formułuje wnioski i dobiera strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruuje argumenty kontrargumenty dotyczące tematyki objętej pracą licencjacką (K_U15)

- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w jęz. polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych pradziejowych materiałów źródłowych (K_U20)

- potrafi zaplanować pracę naukową (K_U23)

- planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U25)

W zakresie kompetencji społecznych student

- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności na temat epoki kamienia i wczesnej epok brązu oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów (K_K01)

- jest gotów do krytycznej oceny interpretacji pradziejowych źródeł archeologicznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04)

- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka w epoce kamienia i wczesnej epoce brązu (K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena roczna wystawiana jest na podstawie

- czynnego udziału w dyskusjach podczas zajęć

- prezentacji cząstkowych efektów swojej pracy

- przygotowania i złożenia do końca semestru letniego pracy na uzgodniony temat - rocznej (uczestnicy, którzy wybrali proseminarium poboczne) lub licencjackiej (uczestnicy, którzy wybrali proseminarium główne)

Uwaga! Za złożenie pracy licencjackiej uważa się jej zdeponowanie w systemie APD.

Studentka/student może być nieobecna/y na zajęciach dwa razy w semestrze.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Białowarczuk, Katarzyna Pyżewicz
Prowadzący grup: Marcin Białowarczuk, Katarzyna Pyżewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Białowarczuk, Katarzyna Pyżewicz
Prowadzący grup: Marcin Białowarczuk, Katarzyna Pyżewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)