Archeologia Grecji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DSGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia Grecji |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Pożądane jest, by uczestnik seminarium miał podstawową wiedzę z zakresu archeologii Grecji |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium obejmuje archeologię Grecji w epoce brązu oraz w Wiekach Ciemnych (wczesnej epoce żelaza). Jego zasadniczym celem jest przygotowanie prac magisterskich uczestników lub ich prac rocznych, a przy okazji uzyskanie dawki dobrze ugruntowanej wiedzy, umiejętności i kwalifikacji. |
Pełny opis: |
Tematyka seminarium obejmuje szeroko pojętą archeologię Grecji w epoce brązu oraz wczesnej epoce żelaza, możliwe jednak są także tematy wychodzące poza ten zakres chronologiczny, aczkolwiek muszą one nawiązywać do kultur egejskich (jak tradycje religijne, kulturowe, pamięć itp.) W trakcie seminarium magisterskiego omawiamy problematykę związaną z tematem przygotowywanych przez uczestników prac magisterskich (lub rocznych): omawiamy zakres tematyczny, dyspozycję, bibliografię, relacjonujemy kolejne lektury, a wreszcie przedstawiamy kolejne części powstających prac. W czasie tych wystąpień staramy się uzyskać wymagane efekty kształcenia (p. niżej) |
Literatura: |
zależna od tematów wybranych przez studentów |
Efekty uczenia się: |
absolwent zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii Grecji (K_W02) ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych z terenów kultur Grecji pradziejowej (K_W03) ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o społecznościach Grecji epoki brązu, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii (K_W06) ma uporządkowaną wiedzę o wykorzystaniu środowiska naturalnego przez społeczności Grecji epoki brązu (K_W08) rozumie możliwości stosowania wyników, teorii i technik różnych nauk do badania przeszłości Grecji (K_W10) ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii Grecji pradziejowej (K_W11) zna i rozumie zaawansowane podejścia teoretyczne różnych szkół badawczych do kwestii odtwarzania przeszłości Grecji (K_W12) zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych na temat Grecji pradziejowej (K_W13) zna i rozumie kwestie własności intelektualnej (K_W15) zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych ze szczególnym uwzględnieniem prawa i tradycji panujących w Grecji (K_W16) zna zasady etyki zawodu archeologa w ogólności a archeologa działającego w Grecji w szczególności (K_W17) potrafi wyszukiwać informacje o źródłach archeologicznych do Grecji pradziejowej w tradycyjnych i nowych mediach oraz poddawać je analizie krytycznej i interpretacji (K_U01) potrafi samodzielnie rozpoznawać i opracowywać źródła archeologiczne do Grecji pradziejowej wyciągając z nich twórcze wnioski (K_U02) potrafi dobrać i twórczo wykorzystać istniejące metody i techniki (K_U03) potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii (K_U04) potrafi samodzielnie formułować wnioski wraz z ich argumentacją i tworzyć ujęcia syntetyczne uwzględniające różne poglądy (K_U05) potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje znalezisk archeologicznych z terenów Grecji uwzględniając ich kontekst i stosując najnowsze osiągnięcia badawcze (K_U06) potrafi dostrzegać związki między znaleziskami archeologicznymi a procesami kulturowymi zachodzącymi w Grecji pradziejowej (K_U07) posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej (K_U08) potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne (K_U09) potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców (K_U10) potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii Grecji terminologią. (K_U11) potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii Grecji terminologią. (K_U12) potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych (K_U15) potrafi zastosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w działalności archeologicznej i dbać o ich przestrzeganie w pracach zespołowych (K_U16) potrafi zaplanować i zorganizować proces badawczy prowadzący do stworzenia pracy dyplomowej (K_U18) potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej (K_U20) potrafi znajdować możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia warsztatu naukowego (K_U21) jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01) jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02) jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych z terenów Grecji i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03) jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04) jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05) jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego Grecji pradziejowej i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06) jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Grecji (K_K07) jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych (K_K08) jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych (K_K11) jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12) jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii (K_K13) jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K14) jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa (K_K16) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie składają się obecności i aktywność na zajęciach, wystąpienia prezentujące etapy przygotowań prac magisterskich lub prac rocznych oraz finalne prezentacje prac dyplomowych lub rocznych (pisemne i w formie prezentacji). Osiągnięcie wielu efektów uczenia nastąpi też w czasie prowadzonych dyskusji i rozmów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Lewartowski, Dariusz Szeląg, Agata Ulanowska | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Lewartowski, Dariusz Szeląg, Agata Ulanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.