Jak człowiek stał się budowniczym. Początki architektury oczami archeologa.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DWBUD-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Jak człowiek stał się budowniczym. Początki architektury oczami archeologa. |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zarysowanie procesu ewolucji budownictwa z perspektywy archeologicznej. Na przykładach wybranych źródeł archeologicznych z terenów Bliskiego Wschodu i Europy przedstawiona zostanie geneza i rozwój najstarszych form budownictwa od jaskiń i szałasów górnego paleolitu do planowych układów protourbanistycznych przełomu neolitu i epoki brązu oraz młodszych okresów chronologicznych. |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter popularnonaukowy i skierowany jest do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych początkami architektury. Celem wykładu jest przedstawienie słuchaczom wybranych aspektów rozwoju budownictwa i architektury od paleolitu do epoki brązu na Bliskim Wschodzie i w Europie. Na podstawie znalezisk archeologicznych zostaną przedstawione zagadnienia terminologii budowlanej, lokalizacji i organizacji przestrzennej osad proto- i neolitycznych, ewolucji materiałów i technik budowlanych, zróżnicowania form i funkcji budownictwa, rozwoju funkcjonalno - przestrzennego budynków mieszkalnych na przestrzeni neolitu Bliskiego Wschodu, a także dyfuzji i adaptacji niektórych elementów tej architektury w pierwszych kulturach neolitycznych Grecji i Bałkanów, a także dalsze kierunki jej rozwoju w wybranych kręgach kulturowych neolitu i epoki brązu w Europie. |
Literatura: |
Akkermans P. M. M. G., Schwartz G. M., 2003, The Archaeology of Syria. From complex hunter-gatherers to early urban societies (c. 16000 – 300 BC). Cambridge World Archaeology, Cambridge University Press. Balcer B., 2012, Budownictwo mieszkalne i gospodarcze w neolicie ziem Polski. IAIE PAN Warszawa. Bieliński P., 1985, Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma, PWN Warszawa. Czerwiński T., 2006, Budownictwo ludowe w Polsce. Muza S.A. Warszawa. Perlès C., 2001, The Early Neolithic in Greece, Cambridge World Archaeology. Schmidt K., 2010, Budowniczowie pierwszych świątyń, PIW Warszawa. Simmons A. H., 2010, The Neolithic Revolution in the Near East. Transforming the Human Lanndscape. University of Arizona Press, Tucson. Tobolczyk M., 2000, Narodziny architektury. PWN Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01) - zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w budownictwie pradziejowym (K_W02) - ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologiczno- architektonicznych (K_W03) - ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców budowlanych oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15) W zakresie umiejętności student: - potrafi wykrywać proste zależności między źródłami archeologiczno-architektonicznymi, a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13) W zakresie kompetencji student: - jest gotów docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologiczno-architektonicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03) - jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru. Test z zakresu wiedzy ogólnej poruszanej na wykładzie przeprowadzany podczas ostatnich zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Białowarczuk | |
Prowadzący grup: | Marcin Białowarczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Białowarczuk | |
Prowadzący grup: | Marcin Białowarczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.