Tradycje antyku grecko-rzymskiego w sztuce europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DWGRER |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Tradycje antyku grecko-rzymskiego w sztuce europejskiej |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnohumanistyczne dla III roku studiów I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii Europy i elementarną wiedzę z zakresu archeologii klasycznej i historii sztuki. Założenia wstępne Student interesuje się ikonografią, relacjami między sztuką a literaturą oraz historią badań archeologicznych basenu Morza Śródziemnego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład eksploruje nieustającą siłę oddziaływania dzieł sztuki antycznej i ogromną popularność tematów czerpanych z literatury grecko- rzymskiej. Ma charakter interdyscyplinarny i umieszczony jest w przestrzenni pomiędzy antropologią kultury, filologią klasyczną, historią sztuki i dziejami badań archeologicznych. |
Pełny opis: |
Formy i treści rodem ze sztuki Grecji i Rzymu są głównym składnikiem kultury artystycznej Europy. Ich moc oddziaływania objawiła się ze szczególną mocą w czasach Renesansu i w 2. poł. XVIII w. Działo się to za sprawą haseł powrotu do źródeł - antycznej kultury Śródziemnomorza i idących wraz z nią intensywnych badań literatury antycznej i wielkiej popularności badań archeologicznych. Główna idea dotyczy eksploracji świata znaków, symboli, jak również ukrytych treści ideowych zawartych w obrazach, reliefach i architekturze od czasów późno- antycznych poprzez Renesans aż po próg XX wieku. Szczególnie uwzględniona będzie obecność tradycji antyku w twórczości wielkich mistrzów, takich jak Botticelli, Rafael, Michał Anioł, Bernini, Dawid, Picasso i De Chirico oraz polskich artystów, m.in. Franciszka Smuglewicza i Henryka Siemiradzkiego. |
Literatura: |
L. Kalinowski, Antyk w dziejach sztuki polskiej, w: Tradycje antyczne w kulturze europejskiej: perspektywa polska, Warszawa 1995; H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972; F. Ames-Lewis, The Artist and Archaeology, w: The Intelectual Life of the Early Renaissance Artist, New Haven and London 2000; J. Delumeau, Odrodzenie a starożytność, w: Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa 1987; J. Miziołek, Mity, legendy, exempla. Włoskie malarstwo świeckie epoki Renesansu ze zbiorów Karola Lanckorońskiego, Warszawa 2003; tenże Villa Laurentina. Arcydzieło epoki stanisławowskiej, Warszawa 2007 (angielska wersja 2016). |
Efekty uczenia się: |
Student posiądzie ogólną wiedzę o miejscu tradycji antyku w dziejach kultury europejskiej, zna główne zjawiska recepcji antyku, potrafi odróżnić tradycję antyku obiektywną od subiektywnej i ma dobrą orientację w tematyce oddziaływania tradycji klasycznej na wielkich artystów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w postaci testu, który ściśle odnosi się do tematyki podjętej w wykładach i podanej literaturze przedmiotu udostępnionej w postaci pdf-ów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Miziołek | |
Prowadzący grup: | Jerzy Miziołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.