Podróż po Cesarstwie Rzymskim śladami monety
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DWPODR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podróż po Cesarstwie Rzymskim śladami monety |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Wykłady ogólnowydziałowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład prowadzony jest online. Nie ma obowiązku uczestniczenia w wykładzie „na lifie” (przez Google Meet). Na wykładzie omawiane będą poszczególne prowincje rzymskie oraz mennictwo tam wybijane. Omawiany będzie wpływ centralnego systemu monetarnego państwa rzymskiego na obieg monet w danej prowincji oraz lokalne cechy obiegu. Ważną rolę na wykładzie będzie odgrywać ikonografia na monetach prowincjonalnych oraz imperialnych, charakterystyczna dla danej prowincji. Wykład będzie prowadzony w formie opowieści, w której głównym bohaterem jest wymyślona postać, podróżująca po cesarstwie Rzymskim, mając w sakiewce kilka monet wybitych w mennicy w Rzymie. |
Pełny opis: |
Wykład prowadzony jest online. Nie ma obowiązku uczestniczenia w wykładzie „na lifie” (przez Google Meet). Na wykładzie omawiane będą poszczególne prowincje rzymskie oraz mennictwo tam wybijane. Omawiany będzie wpływ centralnego systemu monetarnego państwa rzymskiego na obieg monet w danej prowincji oraz lokalne cechy obiegu. Ważną rolę na wykładzie będzie odgrywać ikonografia na monetach prowincjonalnych oraz imperialnych, charakterystyczna dla danej prowincji. Wykład będzie prowadzony w formie opowieści, w której głównym bohaterem jest wymyślona postać, podróżująca po cesarstwie Rzymskim, mając w sakiewce kilka monet wybitych w mennicy w Rzymie. Studenci dowiedzą się, jak przedstawienia na monetach danej prowincji przygotowały Rzymianina do podróży po świecie rzymskim. Wykład będzie się składał z trzech cykli zajęć, tworzących zamkniętą całość: 1. Wykład "zero" – wykład "pertraktacyjny" – przedstawione zostaną Studentom propozycje tematyki, egzaminu, organizacja wykładu - po czym nastąpią pertraktacje. Ustalone na tym wykładzie zasady będą obowiązywać obie "strony" przez cały semestr :-) I. PRAEPARATIO AD ITINERANTUR 2. Wprowadzenie. / funkcje pieniądza / monety; jak starożytni liczyli pieniądze? Czy idąc na zakupy trzymali monety w sakiewce? Sakwie? A może potrzebny był porządny worek? 3. Życie za jednego denara. / Spróbujemy przeżyć za dzienne wynagrodzenie przeciętnego robotnika w starożytnym Rzymie / co widział on na monetach? / co sobie mógł za to kupić? 4. Konno, pieszo, statkiem? / Środki transportu w starożytnym Rzymie / Środek transportu dziś w Rzymie / Udamy się (wczesnym rankiem) jeden dzień podróży poza Rzym – gdzie odpoczniemy? 5. „Czas wolny” na zakupy w najstarszym centrum handlowym Rzymu Forum Traiani [Co możemy kupić za jednego sesterca? Za jednego denara? Za jednego aureusa? II. MARE INTERNUM 6. Via Appia – najstarszą autostradą świata ! [Będzie to relacja z podróży Kwintusa dookoła ówczesnego (RZYMSKIEGO!) świata 7. Podróż na wielbłądzie / prowincje, których głównym środkiem transportu jest …. (hmm!) wielbłąd 8. Prefectura Wschodu. Brzmi poważnie! 9. Odpocząć od zgiełku. / Relaks; Jak Rzymianie odpoczywali? Czy noc w starożytnym Rzymie pozwalała na spokojny sen? 10. Za rzymskim legionem (- Jakie informacje dotyczące życia legionów rzymskich przekazywano na monetach? - Czy cesarz doceniał poparcie i wierność legionów ? Jak to okazywał? ) III. MARE GERMANICUM – PONTUS EUXINUS 11. My w wyobrażeniach Rzymian (Przedstawienia Barbarzyńców gdy: Rzym wszystkie bitwy wygrywał i gdy wszystkich pokonywał! Rzym od wszystkich dostawał łupnia!) 12. Dunaj (Dlaczego przedstawiony problem badawczy jest ważny? oBóz Legionu w Novae (krótki wstęp); Jedyne pewne ślady VIII Legionu Augusta; czy obiekt architektoniczny można datować na podstawie znalezionych monet? (valetudinarium); Rzymska moneta prowincjonalna jako „znak firmowy” Mezji; Moneta z IV wieku w Novae; Statystyki (krótko); Wnioski końcowe) 13 Nad pięknym modrym Dunajem (Zapoznanie z mennictwem prowincjonalnym Mezji i rzymskim nawiązującym do prowincji naddunajskich Prowincje naddunajskie) 14. Ostia Antica (Jak wyglądała rozrywka starożytnych Rzymian ilustrowana monetami? Czy przedstawienia te odgrywały ważną rolę w ikonografii na monetach?) 15. Wracamy do Rzymu – kupujemy pamiątki za sesterce, denary i aureusy (zależnie od zasług ;-) |
Literatura: |
Metcalf W. E., Roman Provinzial Coinage, Chestnut Hill : McMullen Museum of Art, Boston College, 2014 Amandry M., Burnett A., Mairat J., Roman provincial coinage. volume III, Nerva, Trajan and Hadrian (Ad 96-138), London : Paris : The British Museum ; Bibliothèque nationale de France, 2015. Metcalf W. E., , Provincial coinage of the Flavians, Journal of Roman Archaeology, 13,2 (2000) W. Szaivert, R. Wolters, Löhne, Preise, Werte, Quellen zur römischen Geldwirtschaft, Darmstadt 2005 M. R. Alföldi, Bild und Bildsprache der römischen Kaiser. Beispiele und Analysen, Mainz 1999 Dh. Hill, The monuments of ancient Rome as coin types, London 1989 R.A.G. Carson, Coins of the Roman Empire, London-New York, 1990 Die Münze. Bild - Botschaft - Bedeutung, Festschrift für Maria R.-Alföldi, Frankfurt a.M.- Bern-New York 1991 (artykuły n/t ikonografii) Korpusy do określania monet: - The Roman Imperial Coinage (wyd. H. Mattingly, E. A. Sydenham, C. H. V. Sutherland, R. A. G. Carson, P. H. Webb, J. W. E. Pearce, P. M. Bruun, J. P. C. Kent), t. 1*10, London 1923*1994 - Late Roman Bronze Coinage, A.D. 324*498 (wyd. P. V. Hill, J. P. C. Kent, R. A. G. Carson), London 1960 Roman provincial coinage online |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji przedstawień numizmatycznych K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości monet oraz sposobów ich wykorzystania przez starożytne społeczności UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI: K_U02 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach numizmatycznych K_U03 samodzielnie interpretować źródła ikonograficzne K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla numizmatyki antycznej K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami (numizmatami) a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł numizmatycznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności K_K12 uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład odbywać się będzie na dwa sposoby: 1. "na żywo" na Google Meets - dla chętnych i mogących w nim uczestniczyć we wtorki od godz. 18.30-20.00, (15 minut przed wykładem słuchacze zawsze otrzymują mail z linkiem do spotkania) 2. metodą "przerabiania" wykładu indywidualnie w dowolnym czasie (na przerobienie wykładu jest zawsze osiem dni) na podstawie zamieszczanych na Kampusie z wyprzedzeniem prezentacji Power Point. CZYLI: "ściągamy prezentację, sami przerabiamy kiedy nam odpowiada i pasuje, wykonujemy zadania umieszczone na końcu prezentacji i umieszczamy z specjalnej zakładce na Kampusie." UWAGA: można uczestniczyć w jednej w tym form, lub w obydwu - jak Państwu wygodniej. Nie trzeba nigdzie zgłaszać, którą formę się wybiera. Można wybrać jednego tygodnia wykład "na żywo", innego indywidualne przerobienie materiału, jak Państwu wygodniej danego tygodnia. Dwa rodzaje zaliczenia DO WYBORU: 1. EGZAMIN CAŁOŚCIOWY (bez listy obecności, nie ma obowiązku jakiegokolwiek uczestnictwa w wykładzie) 2. EGZAMINY CZĄSTKOWE - z mniejszej porcji materiału (po cyklu). W tym przypadku należy wykonywać zadania (por. wyżej) LUB uczestniczyć w wykładzie "na żywo". 2 razy w semestrze można nic nie zrobić. Dokładne wyjaśnienie podane będzie na pierwszym wykładzie, tzw pertraktacyjnym, dlatego zalecam na nim być. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KINT
PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Ciołek | |
Prowadzący grup: | Renata Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KINT
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Ciołek | |
Prowadzący grup: | Renata Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.