Archeologia wczesnej epoki żelaza i okresu przedrzymskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PO-WEZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia wczesnej epoki żelaza i okresu przedrzymskiego |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil obowiązkowy - blok Archeologia wczesnej epoki żelaza po okres wędrówek ludów Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów bloku "Archeologia epoki żelaza". Mają one na celu pogłębić wiedzę źródłoznawczą ich uczestników w zakresie archeologii okresów halsztackiego i lateńskiego (przedrzymskiego). Obok czysto teoretycznej części zajęć istotnym ich elementem jest też kontakt studentów z oryginalnymi zabytkami lub ich współczesnymi kopiami celem lepszego zrozumienia ich przewodnich cech technologicznych, konstrukcyjnych, a także stylistycznych, które zwykle stanowią podstawę dla dalszych analiz i interpretacji prahistorycznych. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą wprowadzeniu do źródłoznawstwa archeologii okresu halsztackiego i lateńskiego (przedrzymskiego). Przygotowują więc one do samodzielnej identyfikacji przewodnich kategorii znalezisk, a w dalszej kolejności też – do zrozumienia podstaw wyróżniania poszczególnych jednostek kulturowych i tworzenia schematów chronologii względnej obu tych odcinków epoki żelaza. |
Pełny opis: |
Większa część I tysiąclecia przed Chr., obejmująca pierwsze dwa odcinki epoki żelaza: okres halsztacki i lateński (przedrzymski), to czas istotnych przemian zachodzących w europejskim Barbaricum, zarówno w zakresie gospodarki i wytwórczości, jak i form organizacji społecznej oraz kultury duchowej. Rozwój ten znalazł odzwierciedlenie w postaci niespotykanego wcześniej bogactwa form zabytków ruchomych: począwszy od wyjątkowo zdobionej ceramiki (malatura, grafitowanie, dekoracja antropomorficzna) - wytwarzanej odtąd również przy użyciu koła garncarskiego - przez metalowe elementy uzbrojenia, narzędzia oraz zapinki i klamry spinające odzież, aż po bransolety i paciorki szklane, czy wreszcie pieniądz monetarny ze srebra i złota. Z kolei dominujące w tym czasie zwyczaje pogrzebowe, nakazujące składać do grobu liczne przedmioty codziennego użytku, umożliwiły nie tylko zachowanie się tego względnie dużego wycinka ówczesnej kultury materialnej, ale też pozwoliły wypracować stosunkowo precyzyjne schematy jej datowania. Celem zajęć jest wprowadzenie do źródłoznawstwa archeologii okresów halsztackiego i lateńskiego (przedrzymskiego), a więc przede wszystkim przygotowują one do samodzielnej identyfikacji – funkcjonalnej, chronologicznej i kulturowej – najważniejszych rodzajów zabytków, a w dalszej kolejności też – do zrozumienia podstaw, na jakich tworzone są konstrukty teoretyczne, takie jak kultury archeologiczne czy schematy chronologii względnej, porządkujące wiedzę dot. obu tych odcinków epoki żelaza. Zagadnienia omawiane są w układzie chronologicznym, zgodnie z listą tematów przedstawioną w opisie do równolegle prowadzonego wykładu (kod zajęć: 3101-PO-WEZ2). Zajęcia realizowane są jako konwersatorium, a więc zakładany jest aktywny udział uczestników. Ich bezpośrednią kontynuacją tematyczną w ramach profilu specjalizacyjnego „Archeologia epoki żelaza” są zajęcia pt. „Archeologia okresu wpływów rzymskich i wędrówek ludów” (kod zajęć: 3101-PO-WEZL1), prowadzone w semestrze letnim. |
Literatura: |
1. Kompendia źródłoznawcze: Gedl M. 1985 Epoka brązu i wczesna epoka żelaza w Europie, Archeologia pierwotna i wczesnośredniowieczna, t. III, Kraków. Godłowski K. 1977 Okres lateński w Europie, Archeologia pierwotna i wczesnośredniowieczna, t. IV, Kraków. 2. Wybrane opracowania szczegółowe: Bochnak T. 2005 Uzbrojenie ludności kultury przeworskiej w młodszym okresie przedrzymskim, Rzeszów. 2014 Importy celtyckie w kulturze przeworskiej i oksywskiej na ziemiach polskich w młodszym okresie przedrzymskim. Zróżnicowanie - drogi napływu - kontekst kulturowy, Rzeszów. 2016 Problem datowania początków kultury przeworskiej, „Naukovì studìї” 9, 235–250. Bokiniec E. 2008 Kultura oksywska na ziemi chełmińskiej w świetle materiałów sepulkralnych, Toruń. Dąbrowska T. 2008 Młodszy okres przedrzymski na Mazowszu i zachodnim Podlasiu. Zarys kulturowo- chronologiczny, „Materiały Starożytne i Wczesnośredniowieczne” VII, 3–246. Fogel J. 1980 Uzbrojenie ludności kultury wschodniopomorskiej, „Przegląd Archeologiczny” 27, 87–123. Grygiel M. 2018 Chronologia przemian kulturowych w dobie przełomu starszego i młodszego okresu przedrzymskiego na Niżu Polskim, Łódź. Hoffmann M.J. 2000 Kultura i osadnictwo południowo-wschodniej strefy nadbałtyckiej w I tysiącleciu p.n.e., Olsztyn. Kostrzewski J. 1919 Die ostgermanische Kultur der Spätlatènezeit, Mannus-Bibliothek 18–19, Leipzig – Würzburg. Łaciak D. 2017 Nadodrzańska ceramika malowana. Społeczno-kulturowe konteksty wytwórczości we wczesnej epoce żelaza, Wrocław. Łuczkiewicz P. 2006 Uzbrojenie ludności ziem Polski w młodszym okresie przedrzymskim, Archaeologia Militaria II, Lublin. Poleska P. 2006 Celtycki mikroregion osadniczy w rejonie podkrakowskim, Biblioteka Muzeum Archeologicznego w Krakowie II, Kraków. Rudnicki M. 2012a Pieniądz celtycki na Śląsku, (w:) W. Garbaczewski, R. Macyra (red.), Pieniądz i banki na Śląsku. Studia nad dziejami pieniądza i bankowości w Polsce, Poznań, 33–68. 2012b Nummi Lugiorum – statery typu krakowskiego, „Wiadomości Numizmatyczne” LVI/1 (193), 1–82. Ważny T. 2009 Dendrochronologia drewna biskupińskiego, czyli co drzewa zapisały w przyrostach rocznych, (w:) L. Babiński (red.), Stan i perspektywy zachowania drewna biskupińskiego, Biskupin, 63–74. Woźniak Z. 2010 Kontakty mieszkańców ziem polskich ze światem celtyckim u schyłku okresu halsztackiego i we wczesnym okresie lateńskim, „Przegląd Archeologiczny” 58, 39–104. |
Efekty uczenia się: |
– znajomość i rozumienie podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury w zakresie archeologii wczesnych odcinków epoki żelaza (K_W09); – ogólna wiedza na temat właściwości surowców, szczególnie metalowych, oraz sposobów ich wykorzystania przez społeczności okresu halsztackiego i lateńskiego (przedrzymskiego) (K_W15); – umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i użytkowania informacji o źródłach archeologicznych i ich kontekście, z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych (K_U01); – umiejętność samodzielnej interpretacji źródła archeologicznego, przy wykorzystaniu właściwych metod analitycznych, a także umiejętność prezentacji uzyskanych wyników pracy (K_U03); – umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii okresów halsztackiego i lateńskiego (przedrzymskiego) (K_U09); – umiejętność rozpoznawania i klasyfikowania najważniejszych kategorii zabytków z pierwszych dwóch odcinków epoki żelaza oraz ich krytycznej analizy i interpretacji w odniesieniu do dawnych procesów kulturowych i społecznych (K_U10; K_U12; K_U13); – umiejętność przygotowywania prac pisemnych dot. zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii wczesnej epoki żelaza i okresu lateńskiego (przedrzymskiego), z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych (K_U20); – świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Elementy składające się na ocenę końcową: – przygotowanie do - i aktywność podczas - zajęć (20% oceny), – zaprezentowanie referatu na zadany temat (20% oceny), – test końcowy (60% oceny; zaliczenie testu jest warunkiem koniecznym do uzyskania oceny pozytywnej na koniec). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Maciałowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Maciałowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.