Ćwiczenia terenowe - powierzchniowe - licencjat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-POW-LIC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe - powierzchniowe - licencjat |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Ćwiczenia powierzchniowe-licencjat |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń powierzchniowych prowadzonych na studiach licencjackich jest wstępne zapoznanie się z metodami i technikami prospekcji terenowej: lokalizacją stanowisk, wstępnymi pomiarami stanowiska, identyfikacją materiału archeologicznego znajdującego się na powierzchni, dokumentacją stanowiska etc. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia powierzchniowe w formie prospekcji terenowej zawierają dwa komponenty - teoretyczny i praktyczny. W ramach komponentu teoretycznego studenci poznają historię badań powierzchniowych w Polsce, zwłaszcza programu tzw. Archeologicznego Zdjęcia Polski. Poznają również zasady dokumentacji wykorzystywanej w badaniach powierzchniowych (KEZA), zaznajamiając się z podstawowymi pojęciami geograficznymi, geomorfologicznymi i geologicznymi, definicjami pojęć stosowanych w opisie stanowisk, a także z podstawami wykorzystania najnowszych technologii w tego typu badaniach (t.j. szerokiego spektrum badań nieinwazyjnych, w tym analizy zdjęć lotniczych i zobrazowań satelitarnych, LIDAR, GIS, badań geofizycznych itd.). W ramach komponentu praktycznego studenci ćwiczą wykorzystywanie map i orientację w terenie, rozpoznawanie obiektów archeologicznych w otoczeniu, rozpoznawanie i sposoby dokumentacji znalezisk archeologicznych na powierzchni ziemi, a także - w zależności od rodzaju stanowiska i przyjętych metod – posługiwanie się specjalistycznym sprzętem pomiarowym. W zależności od miejsca realizacji ćwiczeń, charakteru stanowiska i stosowanych metod, poszczególne elementy zarówno komponentu teoretycznego jak i praktycznego mogą ulegać niewielkim modyfikacjom celem uzyskania wskazanych efektów uczenia się. |
Literatura: |
Konopka M. 1979. Instrukcja wypełniania karty ewidencji stanowiska archeologicznego. Warszawa. Konopka M. 1981. Instrukcja wypełniania karty ewidencyjnej stanowiska archeologicznego. [w:] M. Gradowski (red.), Metody ewidencji zabytków (= Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków. Seria B, t. LXVII), Warszawa, 53−60. Konopka M. 1984. Instrukcja ewidencji stanowisk archeologicznych metodą badań powierzchniowych (Archeologiczne Zdjęcie Polski). Warszawa. Mazurowski R. 1980. Metodyka archeologicznych badań powierzchniowych. Warszawa-Poznań. Mazurowski R. O. 2013. Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej. Poznań. Oniszczuk A., Misiuk Z., Makowska A., Wrzosek J., Sekuła A. 2020, Standardy prowadzenia badań archeologicznych. Cz. 1 Badania nieinwazyjne lądowe. Załącznik do pisma Generalnego Konserwatora Zabytków z dnia 8 stycznia 2020 r. - Dostępny na stronie NID: https://www.nid.pl/pl |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia: K_W01; K_W02; K_W03; K_W04; K_W06; K_W07; K_W09; K_W10; K_W14; K_W15; K_W18; K_W19 K_U02; K_U04; K_U05; K_U13; K_U14; K_U19; K_U21; K_U22; K_U24; K_U25 K_K01; K_K02; K_K03; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08; K_K09; K_K10; K_K11; K_K12; K_K13 Student studiów licencjackich podczas ćwiczeń powierzchniowych powtarza i utrwala wiedzę zdobytą podczas zajęć o charakterze teoretycznym prowadzonych w ciągu roku akademickiego. Rozumie specyfikę badań powierzchniowych stosowanych w terenie, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki Archeologicznego Zdjęcia Polski. W szczególności stosuje podstawowe pojęcia i terminy archeologiczne, współuczestniczy w opisie i wstępnej interpretacji znalezisk archeologicznych wykorzystując posiadaną wiedzę dotyczącą społeczności w przeszłości, ze świadomością podstawowej metodyki analizy, interpretacji, jak i dokumentacji zabytków pochodzących z badań powierzchniowych. Wykorzystuje wiedzę o możliwościach badawczych innych dziedzin i dyscyplin naukowych w celu uzyskania dodatkowych informacji dotyczących znalezisk powierzchniowych. Jest świadomy różnic w postępowaniu z zabytkami wykonanymi z rozmaitych surowców, jak również różnic w postępowaniu ze szczątkami ludzkimi z zależności od ich charakterystyki i stanu zachowania. Zna zasady bezpieczeństwa i higieny obowiązujące podczas prospekcji terenowej. Jest świadomy podstawowych zagadnień etycznych obowiązujących w praktyce archeologicznej. Student studiów licencjackich podczas ćwiczeń powierzchniowych poznaje praktyczne umiejętności związane z tym aspektem pracy archeologa. Pod kierunkiem opiekuna naukowego umie zaplanować pracę w zakresie badań powierzchniowych. Współuczestniczy w zbieraniu informacji zawartych w źródłach archeologicznych, kierując się wskazówkami osób prowadzących badania oraz stosując odpowiednie metody i techniki archeologiczne. Potrafi powiązać zdobyte informacje z posiadaną wiedzą w celu właściwej interpretacji i opisania prostych zależności pomiędzy zabytkami a procesami kulturowymi i społecznymi w przeszłości. Umie pracować w zespole oraz komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu archeologii, jak również współdziałać ze specjalistami w ramach zespołów interdyscyplinarnych. Stosuje w praktyce wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa i higieny obowiązujących podczas prospekcji terenowej. Wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas ćwiczeń powierzchniowych podczas planowania dalszego toku studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Student studiów licencjackich po zakończeniu ćwiczeń powierzchniowych jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów. Jest przygotowany do uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, będąc świadomym znaczenia i niepowtarzalnej wartości rozmaitych rodzajów znalezisk archeologicznych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka. Jest przygotowany do uznania społecznej roli archeologii i wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie archeologicznym w społeczeństwie i inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych. Student jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania, jak również jest świadom znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową. Jest przygotowany do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym. Student jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Vadzim Beliavets, Artur Brzóska, Julia Chyla, Adam Cieśliński, Artur Grabarek, Piotr Makowski, Sławomir Wadyl, Marcin Wagner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Vadzim Beliavets, Marcin Białowarczuk, Artur Brzóska, Sylwia Domaradzka, Artur Grabarek, Katarzyna Pyżewicz, Andrzej Szela, Paweł Szymański, Sławomir Wadyl, Marcin Wagner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Artur Brzóska, Sylwia Domaradzka, Artur Grabarek, Michał Starski, Sławomir Wadyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Vadzim Beliavets, Marcin Białowarczuk, Artur Brzóska, Artur Grabarek, Ludwika Jończyk, Bartosz Kontny, Michał Przeździecki, Katarzyna Pyżewicz, Michał Starski, Sławomir Wadyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.