Podróż po Cesarstwie Rzymskim śladami monety
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2800-ZMMON |
| Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
| Nazwa przedmiotu: | Podróż po Cesarstwie Rzymskim śladami monety |
| Jednostka: | Wydział Archeologii |
| Grupy: |
Wykłady monograficzne dla studiów zaocznych |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
| Tryb prowadzenia: | zdalnie |
| Skrócony opis: |
Monety były w starożytności nie tylko środkiem płatniczym, lecz także przewodnikiem po świecie Rzymian. Na ich awersach i rewersach utrwalano wizerunki cesarzy, bogów, miast, prowincji i zwyczajów dnia codziennego. Wykład zabiera słuchaczy w podróż przez imperium, od Rzymu i jego dróg, przez afrykańskie piaski i Nil, prowincje Wschodu, Dację, Germanię i Brytanię, aż po powrót do codziennego życia stolicy. To opowieść o tym, jak dzięki monetom możemy zajrzeć do świata sprzed dwóch tysięcy lat i poznać nie tylko politykę i propagandę, ale także życie zwykłych ludzi. Wykład będzie prowadzony w formie opowieści, w której głównym bohaterem jest wymyślona postać, podróżująca po cesarstwie Rzymskim, mając w sakiewce kilka monet wybitych w mennicy w Rzymie. |
| Pełny opis: |
Moneta w świecie starożytnym pełniła rolę znacznie szerszą niż tylko środek płatniczy. Była nośnikiem propagandy i symbolem władzy cesarskiej, a zarazem swoistą „kartą pocztową” imperium. Dzięki niej możemy poznać nie tylko portrety władców i triumfy militarnych kampanii, lecz także obraz prowincji, bóstw lokalnych, codziennych zajęć i przedmiotów, którymi posługiwali się mieszkańcy imperium. Wykład „Podróż po Cesarstwie Rzymskim śladami monety” został pomyślany jako narracyjna opowieść, relacja z wyprawy Kwintusa, wyimaginowanego obywatela rzymskiego, który wyrusza z Rzymu w podróż po znanym świecie, odwiedza kolejne prowincje, spotyka ludzi różnych kultur, a wreszcie powraca do stolicy. Monety są tutaj przewodnikiem: to one wskazują drogi, porty i miasta, pozwalają zajrzeć do targowisk i warsztatów, ukazują stroje i broń ludów prowincji, przypominają o religii, medycynie czy igrzyskach. Każdy wykład jest jednocześnie opowieścią o codziennym życiu mieszkańców imperium: od bogatych elit Aleksandrii po wiejskich mieszkańców Galii, od legionistów nad Renem po kupców na afrykańskich szlakach. Cały cykl został podzielony na trzy moduły: przygotowania do podróży, wielka wyprawa po prowincjach oraz powrót do Rzymu. Każdy z nich stanowi odrębną, zamkniętą całość, a razem tworzą spójną opowieść o Cesarstwie widzianym „śladami monety”. …………………………………………………………………………………………………………………………………….. Cykl I – PRZYGOTOWANIA DO PODRÓŻY 1. Roma na awersie i rewersie – stolica imperium w autoportrecie monetarnym 2. Via Appia – najstarsza autostrada świata 3. Co Kwintus zabierał w podróż? – bagaż, zapasy i pieniądze w starożytnym świecie 4. Podróżnicy i środki transportu – od wozów po statki i muły 5. Sklepy i warsztaty Rzymu – gdzie podróżnik zaopatrywał się przed wyprawą …………………………………………………………………………………………………………………………………….. Cykl II – WIELKA PODRÓŻ PO PROWINCJACH 6. Afryka i Nil – od Kartaginy po Aleksandrię 7. Bliski Wschód – bogactwo prowincji Orientu 8. Armenia i Dacja – prowincje walk i zwycięstw 9. Germania – barbarzyńcy na monetach 10. Brytania, Galia i Hispania – koniec zachodniego świata …………………………………………………………………………………………………………………………………….. Cykl III – POWRÓT DO RZYMU 11. Medycyna i choroby w starożytnym Rzymie 12. Chleb i igrzyska – życie codzienne obywatela rzymskiego 13. Dom i rodzina – życie prywatne w świetle monet 14. Religia i magia w codziennym doświadczeniu 15. Pamiątki z podróży – egzotyczne przedmioty i monety jako talizmany |
| Literatura: |
Metcalf W. E., Roman Provinzial Coinage, Chestnut Hill : McMullen Museum of Art, Boston College, 2014 Amandry M., Burnett A., Mairat J., Roman provincial coinage. volume III, Nerva, Trajan and Hadrian (Ad 96-138), London : Paris : The British Museum ; Bibliothèque nationale de France, 2015. Metcalf W. E., , Provincial coinage of the Flavians, Journal of Roman Archaeology, 13,2 (2000) W. Szaivert, R. Wolters, Löhne, Preise, Werte, Quellen zur römischen Geldwirtschaft, Darmstadt 2005 M. R. Alföldi, Bild und Bildsprache der römischen Kaiser. Beispiele und Analysen, Mainz 1999 Dh. Hill, The monuments of ancient Rome as coin types, London 1989 R.A.G. Carson, Coins of the Roman Empire, London-New York, 1990 Die Münze. Bild - Botschaft - Bedeutung, Festschrift für Maria R.-Alföldi, Frankfurt a.M.- Bern-New York 1991 (artykuły n/t ikonografii) Korpusy do określania monet: - The Roman Imperial Coinage (wyd. H. Mattingly, E. A. Sydenham, C. H. V. Sutherland, R. A. G. Carson, P. H. Webb, J. W. E. Pearce, P. M. Bruun, J. P. C. Kent), t. 1*10, London 1923*1994 - Late Roman Bronze Coinage, A.D. 324*498 (wyd. P. V. Hill, J. P. C. Kent, R. A. G. Carson), London 1960 Roman provincial coinage online |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji przedstawień numizmatycznych K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości monet oraz sposobów ich wykorzystania przez starożytne społeczności UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI: K_U02 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach numizmatycznych K_U03 samodzielnie interpretować źródła ikonograficzne K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla numizmatyki antycznej K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami (numizmatami) a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł numizmatycznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności K_K12 uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym |
| Metody i kryteria oceniania: |
ORGANIZACJA wykładu Wykłady będą odbywały się w dwóch formach – można korzystać z jednej z nich albo dowolnie łączyć obie, w zależności od własnych potrzeb i możliwości: 1. Wykład „na żywo” (Google Meets) – dla chętnych i dostępnych we wtorki w godz. 18.30–20.00. Link do spotkania jest każdorazowo przesyłany mailem 15 minut przed rozpoczęciem wykładu. 2. Wykład do samodzielnego opracowania – w dowolnym czasie w ciągu 8 dni od udostępnienia materiałów na Kampusie. Do dyspozycji są prezentacje PowerPoint z zadaniami umieszczonymi na końcu. Wystarczy pobrać prezentację, przepracować materiał we własnym tempie i odesłać rozwiązane zadania w specjalnej zakładce na platformie. Nie ma obowiązku zgłaszania z góry wybranej formy – w jednym tygodniu można uczestniczyć w wykładzie „na żywo”, a w innym wybrać wersję indywidualną. ZALICZENIE (do wyboru) 1. Egzamin całościowy – obejmuje cały kurs. Nie ma obowiązku obecności na wykładach ani wykonywania zadań w trakcie semestru. 2. Egzaminy cząstkowe – po zakończeniu każdego cyklu tematycznego. W tej opcji należy regularnie wykonywać zadania z prezentacji lub uczestniczyć w wykładach „na żywo”. Dopuszczalne są dwa tygodnie „wolne” w semestrze, w których nie trzeba niczego oddawać. Szczegółowe zasady zostaną wyjaśnione na pierwszym spotkaniu organizacyjnym („pertraktacyjnym”), na którym obecność jest szczególnie zalecana. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Renata Ciołek | |
| Prowadzący grup: | Renata Ciołek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Renata Ciołek | |
| Prowadzący grup: | Renata Ciołek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
