Śmierć wrogom ojczyzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2020K60 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Śmierć wrogom ojczyzny |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podczas zajęć studenci będą mogli przyjrzeć się popkulturowej „polskości” jako efektowi pracy gęstej sieci aparatów ideologicznych. Dzięki kursowi będą w stanie zrozumieć i opisać, jak dawniej kwestie niszowe, obecne w zinach, gazetach specjalistycznych i w subkulturach, stały się głównym nurtem zarówno w dyskursie instytucji państwowych, jak i dobrze sobie radzącym na rynku produktem. Jednocześnie będą w stanie zlokalizować kierunki i źródła finansowania i wzmacniania „mody patriotycznej” przez ośrodki współtworzące konkretne ideologie oraz zrozumieć, kto i jakimi kanałami zbudował w Polsce tę nową wizję jej historii, w jakim celu i jakie to może przynieść efekty, a także dokonać porównania z podobnymi projektami/procesami w innych krajach i epokach. Ostatecznie studenci będą także w stanie samodzielnie zanalizować konkretne dzieło popkultury patriotycznej, rozumiejąc cel jego powstania, wyróżnić zastosowane środki artystyczne, odnaleźć kluczowe motywy i umieścić je w odpowiednim kontekście. |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu prezentację i analizę dzieł polskiej patriotycznej kultury popularnej, z różnych okresów jej powstawania oraz celuje w zarysowanie głównych aparatów ideologicznych działających an tym polu, a także próbę wyróżnienia głównych jej motywów w różnych okresach XX w. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć 2. Wielka Lechia 3. O politycznym użytku ze Slavicness: czasy II RP 4. O politycznym użytku ze Slavicness: czasy PRL 5. O politycznym użytku ze Slavicness: czasy III RP 6. Intermarum: 7. Sarmatyzm: 8. „Kresy”: 9. II Wojna: czasy PRL 10. II Wojna: czasy III RP 11. "Żołnierze Wyklęci": czasy III RP 12. "Żołnierze Wyklęci" II: czasy PRL 13. Żydzi 14. Ksiądz Polski 15. Przyszłość: |
Literatura: |
J. Bieszk, „Słowiańscy Królowie Lechii”, Bellona, Warszawa, 2015. M. Żebrowski, „O tym jak Słowianie światem rządzili, czyli alternatywna historiografia w Słowiańskich królach Lechii Janusza Bieszka”, [w:] K. Feruga, A. Ostrowska-Knapik a kol., „Współczesny świat słowiański”, Praha, 2016. A. Wójcik, „Fantazmat Wielkiej Lechii. Jak pseudonauka zawładnęła umysłami Polaków, Oświęcim”, Napoleon V, 2019, R: „W świecie fantazmatu”, „Wyznawcy”, „Wrogowie”. I. Dobrowolski (reż.), „Stanisław Szukalski: Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski”, Netflix, 2018. P. Bielawski, Kulturalizm Jana Stachniuka jako baza aksjologiczna niechrześcijańskiego nacjonalizmu polskiego, Eryda, 2(2)/2015. G. Rosiński, Barbara Seidler: Legendarna historia Polski (tom 1-3), Egmont Polska, 2007. J. Rybkowski (reż.), „Gniazdo”, Studio Filmowe Kadr, 1974. utwory muzyczne: -Graveland/Honor, „Antichrist Hammer/March of the pagans”, https://www.youtube.com/watch?v=tXC0w5H_t98 -Gammadion, „Strażnicy Lechickiej Krwi”, https://www.youtube.com/watch?v=ZrtXl0vKwGA -Sztorm 68, „Państwo Słowiańskie”, https://youtu.be/s0h6oidR9jk?list=RDs0h6oidR9jk -Bujak, :Jaćwingowie”, https://www.youtube.com/watch?v=SIlGQy47vM4 Skinheadowskie ziny: „Odmrocze”, „Lechia Stragona” oraz pismo Stowarzyszenia na Rzecz Tradycji i Kultury Niklot „Trygław „Korona Królów”, Telewizja Polska, wybrane odcinki, 2018-. A. Ford (reż), „Krzyżacy”, Zespół Filmowy Studio, 1961. J. Hoffman (reż), „Potop”, PRF Zespoły Filmowe, 1974. D. Łukasiewicz, „Apologia sarmatyzmu i upadek Polski”, „Le Monde Diplomatique”, grudzień, 2020, http://lewica.pl/index.php?id=31223&tytul=Dariusz-%A3ukasiewicz:-Apologia-sarmatyzmu-i-upadek-Polski P. Bohuszewicz, „Hermeneutyki sarmatyzmu”, [w:] M. Lutomierski (red.), „Tradycje szlacheckie we współczesnej kulturze polskiej Przybliżenia i perspektywy badawcze”, Polskie towarzystwo Ludoznawcze, Oddział w Toruniu, Toruń, 2014. J. Hoffman (reż), „Ogniem i mieczem” , Zodiak Jerzy Hoffman Film Production Sp. z o.o.1999, W. Smarzowski (reż), „Wołyń”, Film It, 2016. utwory muzyczne: Kękę, „Jeden kraj”, https://www.youtube.com/watch?v=NqbkvfJLxB4 Sova, „Nie wybaczę”, https://www.youtube.com/watch?v=WWYS_aVTau8 A. Konic, J. Morgenstern (reż.), „Stawka Większa niż Życie”, Zespół Filmowy „Syrena”, 1967-1968, wybrane odcinki. W. Krupka, J. Wróblewski, „Tajemnica Złotej Maczety”, Sport i Turystyka, 1985. W. Krupka, T. Ronisz, J. Wróblewski, „Dziewięciu z wielkiej ziemi”, Sport i Turystyka, 1987. P. Witkowski, „Chwała supermanom”, KiP, Warszawa, 2017, R: „Czas przeszły niedokonany”. J, Zalewski (reż.), „Historia Roja”,, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Agencja Filmowa Telewizji Polskiej, 2016. K. Wyrzykowski, S.Zajączkowski, „Wyzwolenie? 1945”, IPN, Warszawa, 2014. Cz. Petelski, E. Petelska (reż.), „Ogniomistrz Kaleń”,, Zespół Filmowy Studio, 1961. A. Ścibor-Rylski (reż.), „Wilcze Echa”,, 1968. B. Tejkowski, Walka o Polskę, Polska Wspólnota Narodowa (ebook) A. Cała, „Żyd Wróg odwieczny, R: 9.3. Antysemicka narracja i techniki propagandowe,Wydawnictwo Nisza, Warszawa, 2012. utwory muzyczne: Honor – „Żydowska Batalia”, https://www.dailymotion.com/video/x21vm1g Honor – „Narodowy Socjalizm”, https://www.cda.pl/video/359046739 Deportacja 68 – Syndykat Deportacja 68 – Biała siła R. Wieczyński (reż) „Popiełuszko. Wolność jest w nas”, 2009 Giacomo Battiato (reż.), „Karol, człowiek który został papieżem”, Taodue Film, Nova Films SRL, 2004. „Bunt”, Barnim Regalica (Tomasz Szczepański), ARTE, Biała Podlaska, 1999. |
Efekty uczenia się: |
Student wymienia główne prądy popkultury patriotycznej i identyfikuje najczęściej używane w niej gatunki. Rozpoznaje jej najważniejsze motywy i wskazuje ich źródła i korzenie. Umie objaśnić i zaprezentować polskie narodowe imaginarium odwołując się do konkretnych dzieł i produkcji. Analizuje strukturę dzieł patriotycznej kultury popularnej i wskazuje jej zarówno ideologiczne jak ekonomiczne zaplecze, umiejąc jednocześnie poddać krytyce obowiązujący model kultury, jako zakorzeniony w konkretnych warunkach klasowych, płciowych czy geopolitycznych. Posługuje się sprawnie terminologią z dziedziny szeroko pojętych nauk społecznych oraz humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem studiów postkolonialnych, teorii systemu-świata czy krytyki feministycznej. Umie pracować w zespole nad analizą tekstu kultury i brać udział w dyskusji na ich temat. Jest zdolny do samodzielnej analizy i umie obronić jej założenia w formie odpowiedzi ustnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność praca pisemna obrona pracy pisemnej w formie egzaminu ustnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.