Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Śmierć wrogom ojczyzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2020K60
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Śmierć wrogom ojczyzny
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podczas zajęć studenci będą mogli przyjrzeć się popkulturowej „polskości”

jako efektowi pracy gęstej sieci aparatów ideologicznych. Dzięki kursowi

będą w stanie zrozumieć i opisać, jak dawniej kwestie niszowe, obecne w

zinach, gazetach specjalistycznych i w subkulturach, stały się głównym

nurtem zarówno w dyskursie instytucji państwowych, jak i dobrze sobie

radzącym na rynku produktem. Jednocześnie będą w stanie zlokalizować

kierunki i źródła finansowania i wzmacniania „mody patriotycznej” przez

ośrodki współtworzące konkretne ideologie oraz zrozumieć, kto i jakimi

kanałami zbudował w Polsce tę nową wizję jej historii, w jakim celu i jakie

to może przynieść efekty, a także dokonać porównania z podobnymi

projektami/procesami w innych krajach i epokach. Ostatecznie studenci

będą także w stanie samodzielnie zanalizować konkretne dzieło popkultury

patriotycznej, rozumiejąc cel jego powstania, wyróżnić zastosowane środki

artystyczne, odnaleźć kluczowe motywy i umieścić je w odpowiednim

kontekście.

Skrócony opis:

Kurs ma na celu prezentację i analizę dzieł polskiej patriotycznej kultury popularnej, z różnych okresów jej powstawania oraz celuje w zarysowanie głównych aparatów ideologicznych działających an tym polu, a także próbę wyróżnienia głównych jej motywów w różnych okresach XX w.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć

2. Wielka Lechia

3. O politycznym użytku ze Slavicness: czasy II RP

4. O politycznym użytku ze Slavicness: czasy PRL

5. O politycznym użytku ze Slavicness: czasy III RP

6. Intermarum:

7. Sarmatyzm:

8. „Kresy”:

9. II Wojna: czasy PRL

10. II Wojna: czasy III RP

11. "Żołnierze Wyklęci": czasy III RP

12. "Żołnierze Wyklęci" II: czasy PRL

13. Żydzi

14. Ksiądz Polski

15. Przyszłość:

Literatura:

J. Bieszk, „Słowiańscy Królowie Lechii”, Bellona, Warszawa, 2015.

M. Żebrowski, „O tym jak Słowianie światem rządzili, czyli alternatywna historiografia w Słowiańskich królach Lechii Janusza Bieszka”, [w:] K. Feruga, A. Ostrowska-Knapik a kol., „Współczesny świat słowiański”, Praha, 2016.

A. Wójcik, „Fantazmat Wielkiej Lechii. Jak pseudonauka zawładnęła umysłami Polaków, Oświęcim”, Napoleon V, 2019, R: „W świecie fantazmatu”, „Wyznawcy”, „Wrogowie”.

I. Dobrowolski (reż.), „Stanisław Szukalski: Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski”, Netflix, 2018.

P. Bielawski, Kulturalizm Jana Stachniuka jako baza aksjologiczna niechrześcijańskiego nacjonalizmu polskiego, Eryda, 2(2)/2015.

G. Rosiński, Barbara Seidler: Legendarna historia Polski (tom 1-3), Egmont Polska, 2007.

J. Rybkowski (reż.), „Gniazdo”, Studio Filmowe Kadr, 1974.

utwory muzyczne:

-Graveland/Honor, „Antichrist Hammer/March of the pagans”, https://www.youtube.com/watch?v=tXC0w5H_t98

-Gammadion, „Strażnicy Lechickiej Krwi”, https://www.youtube.com/watch?v=ZrtXl0vKwGA

-Sztorm 68, „Państwo Słowiańskie”, https://youtu.be/s0h6oidR9jk?list=RDs0h6oidR9jk

-Bujak, :Jaćwingowie”, https://www.youtube.com/watch?v=SIlGQy47vM4

Skinheadowskie ziny: „Odmrocze”, „Lechia Stragona” oraz pismo Stowarzyszenia na Rzecz Tradycji i Kultury Niklot „Trygław

„Korona Królów”, Telewizja Polska, wybrane odcinki, 2018-.

A. Ford (reż), „Krzyżacy”, Zespół Filmowy Studio, 1961.

J. Hoffman (reż), „Potop”, PRF Zespoły Filmowe, 1974.

D. Łukasiewicz, „Apologia sarmatyzmu i upadek Polski”, „Le Monde Diplomatique”, grudzień, 2020, http://lewica.pl/index.php?id=31223&tytul=Dariusz-%A3ukasiewicz:-Apologia-sarmatyzmu-i-upadek-Polski

P. Bohuszewicz, „Hermeneutyki sarmatyzmu”, [w:] M. Lutomierski (red.), „Tradycje szlacheckie we współczesnej kulturze polskiej Przybliżenia i perspektywy badawcze”, Polskie towarzystwo Ludoznawcze, Oddział w Toruniu, Toruń, 2014.

J. Hoffman (reż), „Ogniem i mieczem” , Zodiak Jerzy Hoffman Film Production Sp. z o.o.1999,

W. Smarzowski (reż), „Wołyń”, Film It, 2016.

utwory muzyczne:

Kękę, „Jeden kraj”, https://www.youtube.com/watch?v=NqbkvfJLxB4

Sova, „Nie wybaczę”, https://www.youtube.com/watch?v=WWYS_aVTau8

A. Konic, J. Morgenstern (reż.), „Stawka Większa niż Życie”, Zespół Filmowy „Syrena”, 1967-1968, wybrane odcinki.

W. Krupka, J. Wróblewski, „Tajemnica Złotej Maczety”, Sport i Turystyka, 1985.

W. Krupka, T. Ronisz, J. Wróblewski, „Dziewięciu z wielkiej ziemi”, Sport i Turystyka, 1987.

P. Witkowski, „Chwała supermanom”, KiP, Warszawa, 2017, R: „Czas przeszły niedokonany”.

J, Zalewski (reż.), „Historia Roja”,, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Agencja Filmowa Telewizji Polskiej, 2016.

K. Wyrzykowski, S.Zajączkowski, „Wyzwolenie? 1945”, IPN, Warszawa, 2014.

Cz. Petelski, E. Petelska (reż.), „Ogniomistrz Kaleń”,, Zespół Filmowy Studio, 1961.

A. Ścibor-Rylski (reż.), „Wilcze Echa”,, 1968.

B. Tejkowski, Walka o Polskę, Polska Wspólnota Narodowa (ebook)

A. Cała, „Żyd Wróg odwieczny, R: 9.3. Antysemicka narracja i techniki propagandowe,Wydawnictwo Nisza, Warszawa, 2012.

utwory muzyczne:

Honor – „Żydowska Batalia”, https://www.dailymotion.com/video/x21vm1g

Honor – „Narodowy Socjalizm”, https://www.cda.pl/video/359046739

Deportacja 68 – Syndykat

Deportacja 68 – Biała siła

R. Wieczyński (reż) „Popiełuszko. Wolność jest w nas”, 2009

Giacomo Battiato (reż.), „Karol, człowiek który został papieżem”, Taodue Film, Nova Films SRL, 2004.

„Bunt”, Barnim Regalica (Tomasz Szczepański), ARTE, Biała Podlaska, 1999.

Efekty uczenia się:

Student wymienia główne prądy popkultury patriotycznej i identyfikuje najczęściej używane w niej gatunki. Rozpoznaje jej najważniejsze motywy i wskazuje ich źródła i korzenie. Umie objaśnić i zaprezentować polskie narodowe imaginarium odwołując się do konkretnych dzieł i produkcji. Analizuje strukturę dzieł patriotycznej kultury popularnej i wskazuje jej zarówno ideologiczne jak ekonomiczne zaplecze, umiejąc jednocześnie poddać krytyce obowiązujący model kultury, jako zakorzeniony w konkretnych warunkach klasowych, płciowych czy geopolitycznych. Posługuje się sprawnie terminologią z dziedziny szeroko pojętych nauk społecznych oraz humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem studiów postkolonialnych, teorii systemu-świata czy krytyki feministycznej. Umie pracować w zespole nad analizą tekstu kultury i brać udział w dyskusji na ich temat. Jest zdolny do samodzielnej analizy i umie obronić jej założenia w formie odpowiedzi ustnej.

Metody i kryteria oceniania:

aktywność

praca pisemna

obrona pracy pisemnej w formie egzaminu ustnego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)