Autyzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG2-AU |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Autyzm |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Charakterystyka zaburzenia wraz z zaburzeniami mowy, które najczęściej towarzyszą autyzmowi. Problemy, które mogą przeszkadzać w prowadzeniu terapii logopedycznej oraz metody przezwyciężania tych problemów. Trudne zachowania i ich funkcje komunikacyjne. Narzędzia diagnostyczne oraz narzędzia do oceny umiejętności dziecka, pozwalające na tworzenie indywidualnych planów terapeutycznych. Postępowanie z dziećmi na różnym poziomie funkcjonowania i z różnymi problemami językowymi |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje charakterystykę autyzmu i wszystkich problemów językowych i komunikacyjnych wynikających z tego zaburzenia oraz metody pracy z dziećmi autystycznymi. Przedstawiona zostanie studentom etiologia autyzmu, sposoby diagnozowania i kryteria diagnostyczne. Studenci będą mogli zapoznać się również z narzędziami diagnostycznymi wykorzystywanymi przy stawianiu diagnozy. Omówione zostaną wszelkie zaburzenia mowy i zaburzenia komunikacji występujące u dzieci autystycznych. Pokazane zostaną metody pracy z dziećmi autystycznymi i pomoce logopedyczno-terapeutyczne wykorzystywane w terapii oraz omówione będą zasady postępowania przy tworzeniu planów terapii. |
Literatura: |
• Attwood, T., „Zespół Aspergera”, Warszawa 2006. • Cieszyńska,J., Korendo, M., „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Kraków 2007. • Gałkowski,T., Kossewska,J., „ Autyzm wyzwaniem naszych czasów”, Kraków 2000. • Jaklewicz,H., „Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie”, Gdańsk 1993. • Kruk – Lasocka, J., „Autyzm czy nie autyzm? Problemy terapii i diagnozy pedagogicznej małych dzieci”, Wrocław 2003. • Maciarz, A., Biadasiewicz, M., „Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera”, Kraków 2000. • Maurice,C., „Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi”, Warszawa 2007. • Pisula,E., „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia”, Gdańsk 2010. • Pisula, E., „Małe dziecko z autyzmem”, Gdańsk 2005. • Pisula, E. „Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek”, Gdańsk 2003. • Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot : WIEDZA – zna treść i zakres użycia terminów autyzm, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia zachowania – zna różne klasyfikacje autyzmu – zna różne klasyfikacje zaburzeń mowy wynikających z autyzmu UMIEJĘTNOŚCI – potrafi samodzielnie opisywać i analizować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzeń uwarunkowanych autyzmem – potrafi diagnozować zaburzenia językowe u dzieci z autyzmem – potrafi opracować plan terapii uwzględniający możliwości i potrzeby dzieci autystycznych – potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów KOMPETENCJE SPOŁECZNE – posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny – potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu stymulacji i usprawniania osób z autyzmem |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Dorociuk, Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Stefaniak-Szołyga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.