Dysglosja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG2-DG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Dysglosja |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za cel zapoznać studentów ze specyfiką zaburzeń mowy oraz postępowaniem logopedycznym w przypadku osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładu ogniskuje się wokół 2 kręgów tematycznych. I krąg tematyczny poświęcony jest problemom pozalogopedycznym, istotnym jednak dla planowania terapii mowy osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, jak np. etiopatogeneza rozszczepów, różne postaci braku ciągłości anatomicznej jamy ustnej i nosa; stosowany w praktyce system oznaczania typów rozszczepów; rozszczep wargi i podniebienia współwystępujący w zespołach genetycznych; towarzyszące rozszczepom wargi i/lub podniebienia zmiany patologiczne w układach: kostnym, mięśniowym i słuchowym; upośledzenie funkcji biologicznych będące konsekwencją rozszczepu wargi i/lub podniebienia. II krąg tematyczny dotyczy kwestii stricte logopedycznych: wczesnej interwencji logopedycznej (m.in. zasad karmienia noworodków i niemowląt z wadą rozszczepową wargi i/lub podniebienia), cech mowy rozszczepowej, zależności rodzaju zniekształcanych głosek od typu rozszczepu, standardów postępowania logopedycznego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad diagnostyki i metod usprawniania mowy dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia. |
Literatura: |
1.D. Pluta-Wojciechowska, Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania – teoria – praktyka, Bytom 2010. 2.Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne, red. M. Hortis-Dzierzbicka, E. Stecko, Warszawa 2005. 3.E. Piekarczyk, E. Młynarska-Zduniak, M. Winiarska-Majczyno, Rozszczep wargi i podniebienia, Poradnik dla rodziców, Warszawa 2003. 4.J. Grossman, Rozszczepy podniebienia a wady wymowy, [w:] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zalewski, Lublin 1993. 5.G . Jastrzębowska, M. Kukuła, Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999. 6.A . Kwiecień, Z. Dudkiewicz, Charakterystyka mowy dzieci z różnymi typami rozszczepu wargi i podniebienia w ocenie logopedycznej, [w:] II Konferencja Robocza – rehabilitacja mowy. Rozszczep wargi i podniebienia. Materiały naukowe, red Z. Dudkiewicz. Warszawa 1996. 7.J. Pikiewicz, Terapia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia w przedszkolu, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998. 8.D. Pluta-Wojciechowska, Wybrane zagadnienia terapii mowy dzieci z rozszczepami podniebienia, Logopedia 1999, t. 26. 9.J. Szeląg1, L. Noga, K. Orłowska, Ł. Pałka, A. Paradowska, Analiza wpływu endo- i egzogennych czynników ryzyka w etiologii rozszczepów podniebienia pierwotnego i wtórnego http://www.dmp.am.wroc.pl/artykuly/DMP_2006434556.pdf 10.E. Stecko, Znaczenie oceny i wczesnej stymulacji logopedycznej dziecka z rozszczepem wargi i/lub podniebienia, [w:] II Konferencja Robocza – rehabilitacja mowy, Rozszczep wargi i podniebienia, red. Z. Dudkiewicz, Warszawa 1996. 11.T. Zaleski, Nosowanie, [w:] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski, Lublin 1993. |
Efekty uczenia się: |
Postawy (kompetencje społeczne): Student: • w swoich działaniach terapeutycznych za cel nadrzędny przyjmuje polepszenie jakości życia swoich pacjentów. • jest otwarty na współpracę z innymi specjalistami prowadzącymi terapię osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia: chirurgiem, foniatrą, ortodontą; Wiedza: Student: • zna etiopatogenezę oraz typy rozszczepów wargi i/lub podniebienia; • rozumie związki między nieprawidłowo zbudowanym lub nieprawidłowo funkcjonującym aparatem artykulacyjnym (defektami w budowie warg, podniebienia twardego i miękkiego) a cechami wymowy pacjenta; • zna specyficzne problemy realizacyjne w zakresie wymowy właściwe osobom z wadą rozszczepową wargi i/lub podniebienia; • jest świadomy możliwości i ograniczeń realizacyjnych osób z wadą rozszczepową wargi i/lub podniebienia; • zna zasady wielospecjalistycznej opieki nad pacjentami z rozszczepem wargi i/lub podniebienia. Umiejętności: Student: • umie rozpoznać typ i zakres rozszczepu oraz zdiagnozować zaburzenia uwarunkowane wadami anatomicznymi, a także funkcjonalnymi aparatu artykulacyjnego i fonacyjnego; • potrafi planować terapię logopedyczną osób z wadą rozszczepową wargi/lub podniebienia oraz dobierać stosowne dla rodzaju zaburzeń mowy ćwiczenia logopedyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zobowiązany jest do uczestnictwa w 10 godzinach wykładu. Podstawą zaliczenia jest test – wymaga się co najmniej 60 % poprawnych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Dorociuk, Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Natalia Siudzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.