Dyzartria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG2-DZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Dyzartria |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w podstawowe zagadnienia dla dyzartrii – przyczyny, objawy oraz typy. Przekazane zostaną informacje i wskazówki praktyczne dotyczące terapii dorosłych oraz dzieci z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy. Zaprezentowane zostaną techniki i narzędzia do diagnozy logopedycznej chorych z dyzartrią oraz przykłady ćwiczeń usprawniających oddech, fonację i aparat artykulacyjny. |
Pełny opis: |
Wykład jest poświęcony następującym zagadnieniom: definicja i klasyfikacja dyzartrii; diagnoza różnicowa dyzartrii; zaburzenia dyzartryczne u dzieci jako jedna z form zaburzeń mowy. Rodzaje zaburzeń dyzartrycznych a różne postaci mpdz. Trudności w rozpoznawaniu i różnicowaniu zaburzeń dyzartrycznych; metody diagnozy dyzartrii: Skala dyzartrii U. Mireckiej i K. Gustaw, Profil dyzartrii S. Robertson, próby do oceny dysartrii wg Frenchay Dysarthria Assessment. Wskazówki do diagnozy typów dyzartrii: zaburzenia funkcji artykulatorów, zaburzenia prozodyczne, zaburzenia fonacyjne, zaburzenia oddechowe; obraz zaburzeń systemu językowego u dzieci dyzartrycznych. Zaburzenia fonetyczno-fonologiczne; etiologia i charakterystyka zaburzeń połykania. Współwystępowanie zaburzeń połykania z zaburzeniami mowy. Metody terapii; zasady i etapy usprawniania logopedyczne; przykłady zaburzeń mowy o typie dyzartrii w przygotowanych materiałach filmowych. |
Literatura: |
Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, WSiP, Warszawa. Jastrzębowska G., 1999, Dyzartria dziecięca [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., 1999, Diagnoza i terapia dysartrii [w:] Gałkowski T., Jastrzębowska G.(red.), Logopedia, Opole. Juzwa E., Pawłowski Z., 1981, Czynności fizjologiczne związane z udziałem narządu Ŝucia [w:] Fizjologia narządu Ŝucia, red. Grosfeldowa O., Warszawa. Logemann J. A., 1995, Dysfagia: ocena i leczenie (Dysphagia: Evaluation and treatment, ), [w:] Folia Phoniatrica et Logopaedica 47, 3, 1995, s. 140-164), tłum. T. Zaleski, Audiofonologia IX 1996, s.119-131. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy - diagnozowanie i postępowanie usprawniające, Wyd. DiG, Warszawa. Tarnowski Z., 1989, Dyzartria - wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa. Tłokiński W., 2005, Zaburzenia mowy o typie dyzartrii [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, op. cit. Jauer-Niworowska O., 2007, Zaburzenia mowy w chorobie Wilsona, „Poradnik Językowy”, 8,66-79. Jauer-Niworowska O., 2008, Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu [w:] Porayski-Pomsta J. Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa. Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa. G. Jastrzębowska, 2005, Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Podstawy neurologopedii, op. cit.; Yorkston K.M., Beukelman D.R.,1999, Management of Motor Speech Disorders in Children and Adults. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student: WIEDZA: - definiuje termin dyzartria, zna treść i zakres użycia tego terminu; - umie opisać istotę zaburzeń mowy ilustrowaną studiami przypadków; - nabywa umiejętność diagnozowania zaburzeń mowy (diagnoza różnicowa); UMIEJĘTNOŚCI: - analizuje wybrane metody terapii chorych z dyzartrią; - jest przygotowany do współpracy z innymi specjalistami w usprawnianiu dziecka z zaburzeniami mowy; - zyskał umiejętność diagnozowania i planowania terapii w przypadkach dyzartrii; - uzyskał wiedzę na temat mechanizmu połykania, zaburzeń połykania, ich związku z zaburzeniami mowy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny - potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjentów z dyzartrią |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot jest realizowany metodą problemową i poglądową z wykorzystaniem technik multimedialnych. Przewidziana jest również samodzielna praca studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Dorociuk, Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Olga Jauer-Niworowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.