Niewerbalne systemy komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG2-NSK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Niewerbalne systemy komunikacji |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć konwersatoryjnych student zdobywa wiedzę na temat wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się (AAC), nabywa umiejętność przeprowadzenia diagnozy kompetencji komunikacyjnych, zapoznaje się ze sposobami włączania osoby niemówiącej do działań w grupie rówieśniczej, poznaje zasady funkcjonowania i pracy w placówce edukacyjno-terapeutycznej. |
Pełny opis: |
1.Nabywanie umiejętności przeprowadzenia diagnozy kompetencji komunikacyjnych. 2.Kształtowanie umiejętności tworzenia indywidualnego systemu porozumiewania się. 3.Korzystanie z urządzeń niskiej i wysokiej technologii oraz ze specjalistycznych programów komputerowych wspomagających porozumiewanie się użytkowników AAC. 4.Zapoznanie ze sposobami włączenia osoby niemówiącej do działań w zespole/grupie rówieśniczej. 5.Włączanie rodziców dziecka niemówiącego lub z trudnościami w porozumiewaniu się w proces edukacyjno-terapeutyczny. 6.Zapoznanie z zasadami tworzenia systemu AAC w placówce edukacyjno-terapeutycznej. |
Literatura: |
1.Błeszyński Jacek [red.], „Alternatywne i wspomagające metody komunikacji”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006 2.Grycman Magdalena, Smyczek Alina [red.], „Wiem, czego chcę! Doświadczenia polskich terapeutów i użytkowników wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC)” Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2004 3.Martinsen Harald, Tetzchner Stephen „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002 4.Warrick Anne „Porozumiewanie się bez słów”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu student: WIEDZA: Zna podstawowe funkcje języka Rozumie czym jest komunikacja w rozwoju dziecka zna terminologię AAC UMIEJĘTNOŚCI: potrafi zidentyfikować grupy użytkowników AAC dobiera odpowiedni system znaków dla konkretnego użytkownika AAC przeprowadza wstępną diagnozę dziecka niemówiącego tworzy indywidualny system komunikacji dla niemówiącego dziecka potrafi zaaranżować sytuacje komunikacyjną i przygotować partnera komunikacji KOMPETENCJE SPOLECZNE: rozumie znaczenie pracy zespołowej (personel placówki, rodzice) nad komunikacją w odniesieniu do potrzeb dziecka potrafi przewidywać skutki braku podjęcia działań dotyczących wspierania rozwoju komunikacji dziecka niemówiącego |
Metody i kryteria oceniania: |
KONTROLA OBECNOŚCI |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Dorociuk, Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jaszczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.