Badania nad dawna grafiką: konwersatorium (specjalizacja)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LBNDG-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Badania nad dawna grafiką: konwersatorium (specjalizacja) |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone rozmaitym aspektom badań nad dawną grafiką. |
Pełny opis: |
Zajęcia są poświęcone rozmaitym aspektom badań nad dawną grafiką. Obok pytań o ich miejsce (i znaczenie) we współczesnej historii sztuki, przedmiotem rozważań będą także bardziej praktyczne zagadnienia – istotne zarówno dla akademików, muzealników i muzeologów, jak i przyszłych antykwariuszy. Przedstawione zostaną m.in. współczesne metody badania proweniencji rycin i historii kolekcjonerstwa grafiki, metody badania podłoży (współczesna filigranistyka etc.), a także rola nowych technik i mediów w analizach dawnej grafiki (makrofotografie, elektroniczne bazy danych, wirtualne rekonstrukcje etc.). |
Literatura: |
Origins of European Printmaking. Fifteenth-Century Woodcuts and Their Public, kat. wyst., red. P Parshall, R. Schoch i in., National Gallery of Art, Washington - Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg, 2005-2006. Painted Prints. The Revelation of Color in Northern Renaissance & Baroque Engravings, Etchings & Woodcuts, kat. wyst., oprac. S. Dackerman i in., The Baltimore Museum of Art – Saint Louis Museum of Art, 2002-2003. A.Griffiths, Prints and Printmaking: An Introduction to the History and Techniques, London 1980. K. Krużel, Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, Kraków 1999. B. Hernad, Die Graphiksammlung des Humanisten Hartmann Schedel, kat. wyst., Bayerische Staatsbibliothek, München 1990. F. Salamon, A Collector’s Guide to Prints and Printmakers from Dȕrer to Picasso, London 1972. Polskie kolekcjonerstwo grafiki: ludzie I instytucje, red. E. Frąckowiak, A. Grochala, Warszawa 2008. Inspiracje grafiką europejską w sztuce polskiej: czasy nowożytne. Materiały z konferencji na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w listopadzie 2007 r., red. Krystyna Moisan-Jabłońska, Katarzyna Ponińska, Warszawa 2010. G. Hałasa, Grafiki Rembrandta. Oryginał. Kopia. Późne odbitki. Wprowadzenie, w: Grafiki Rembrandta. Oryginał – Kopia – Późne Odbitki, kat. wyst., red. G. Hałasa, Muzeum Narodowe w Poznaniu 2009, s. 12-23. A. Grelle Iusco, Matrici metalliche incise. Il problema della conservazione e restauro dalla Calcografia Romana all’Istituto Nazionale per la Grafica, Roma 1998. |
Efekty uczenia się: |
Student nabywa umiejętności samodzielnej analizy dzieła graficznego w zakresie jego morfologii, weryfikacji atrybucji i proweniencji. Zaznajamia się ze wspóSłczesną metodologią, a także z praktyką muzealniczo-konserwatorską. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sikorska | |
Prowadzący grup: | Joanna Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.