Historia muzyki średniowiecza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-HMŚ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia muzyki średniowiecza |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład jest poświęcony rozwojowi muzyki średniowiecza w Europie. Jego celem jest systematyczne zaprezentowanie najważniejszych ośrodków rozwoju twórczości muzycznej, uprawianych gatunków, trendów stylistycznych i twórców oraz wyjaśnienie specyfiki okresu w kontekście historii i kultury tamtego czasu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Chronologia i ogólna charakterystyka muzyki średniowiecza 2. Teoria muzyki w średniowieczu 3. Jednogłosowa liturgiczna, poza liturgiczna i świecka twórczość okresu średniowiecza 4. Rozwój wielogłosu od XI do XV wieku 5. Muzyka Wysp Brytyjskich w XIII-XV w 6. Muzyka instrumentalna w okresie średniowiecza |
Pełny opis: |
1. Ramy chronologiczne, ogólna charakterystyka i systematyka muzyki średniowiecza 2-3. Gatunki monodii gregoriańskiej 4. Twórczość paraliturgiczna okresu średniowiecza 5-6. Od początków wielogłosowości do twórczości szkoły Notre-Dame 7. Twórczość ars veterus 8. Liryka średniowiecza (trubadurzy, truwerzy, minnesingerzy, twórczość w języki włoskim i hiszpańskim) 9. Twórczość świecka ars nova 10. Włoska twórczość epoki trecenta 11. Muzyka schyłku XIV i początku XV wieku 12. Teoria muzyki w średniowieczu 13. Instrumenty i muzyka instrumentalna w okresie średniowiecza 14. Twórczość Wysp Brytyjskich XIII-XV wieków |
Literatura: |
David Hiley, Chorał Kościoła Zachodniego, Kraków 2019 Zofia Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000 Richard H. Hoppin, Medieval Music, New York, 1978 John, Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 1997 Julia Jevdokimova, Istorija polifonii, Mnogogolosije srednevekovja X-XIV veka, Moskwa 1983 Jerzy Morawski, Teoria muzyki w średniowieczu, Warszawa 1979 Curt Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989 |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończeniu kursu: 1. zna podstawową terminologię muzykologii 2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych metodologii 3. ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w muzykologii 4. ma świadomość kompleksowej natury języka muzycznego oraz złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń 5. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych w muzykologii 6. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego 7. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla muzykologii w typowych sytuacjach profesjonalnych 8. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie społeczno-kulturowym 9. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków 10. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Irena Bieńkowska, Katarzyna Spurgjasz | |
Prowadzący grup: | Irena Bieńkowska, Katarzyna Spurgjasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jeż, Katarzyna Spurgjasz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jeż, Katarzyna Spurgjasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone historii muzyki w czasach średniowiecza w Europie. Jego celem jest systematyczne zaprezentowanie najważniejszych ośrodków kultywowania twórczości muzycznej oraz gatunków muzycznych uprawianych w poszczególnych grupach repertuaru i fazach rozwoju stylistycznego. kolejnych formacjach stylistycznych i twórców oraz wyjaśnienie specyfiki okresu w kontekście historii i kultury tamtego czasu. Przedmiotami kolejnych wykładów jest: refleksja teoretyczna nad muzyką (1), twórczość chorałowa i paraliturgiczna (2-5), monodia świecka (6), kolejne etapy rozwoju polifonii epoki średniowiecza (7-14) i muzyka instrumentalna (15). |
|
Pełny opis: |
1. Teoria muzyki 2. Chorał. Liturgia Godzin 3. Historia i gatunki liturgii mszalnej 4. Twórczość paraliturgiczna 5. Źródła i notacja chorału 6. Monodia świecka 7. Początki wielogłosowości. Polifonia akwitańska 8. Szkoła Notre-Dame 9. Ars Antiqua 10. Ars Nova 11. Guillaume de Machaut 12. Włoskie trecento 13. Ars subtilior i szkoła Ciconii 14. Polifonia brytyjska 15. Muzyka instrumentalna |
|
Literatura: |
Jerzy Morawski, Teoria muzyki w średniowieczu, Warszawa 1979 John Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002 David Hiley, Chorał Kościoła zachodniego, Kraków 2019 Richard H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978 Zofia Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, wyd. 2, Kraków 2009 Curt Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Warszawa 2005 https://www.youtube.com/@EarlyMusicSources |
|
Uwagi: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwone obecności w ciągu semestru. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.