Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój sprawności językowych w szkole podstawowej i średniej (Dydaktyka 5)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-JS-DYD-5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój sprawności językowych w szkole podstawowej i średniej (Dydaktyka 5)
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem kursu jest przekazanie studentom wiedzy na temat rozwijania czterech sprawności językowych na różnych poziomach zaawansowania językowego i etapach edukacji. Studenci, jako przyszli nauczyciele, zapoznają się również ze sposobami wykorzystywania swojej wiedzy, kreatywności oraz autorefleksji w celu doskonalenia warsztatu zawodowego, unikania rutyny oraz rozwiązywania problemów związanych z codzienną pracą nauczyciela języka obcego.

Pełny opis:

W czasie kursu studenci przyswajają wiedzę na temat rozwijania czterech sprawności językowych (słuchania, mówienia, czytania i pisania) na różnych poziomach zaawansowania językowego i etapach edukacji. Studenci poznają również sposoby integrowania sprawności językowych oraz rozwijają umiejętność krytycznej oceny zadań klasowych, jak również dostosowywania ich do celów nauczania, poziomu językowego i specyfiki grup (np. grupa na zróżnicowanym poziomie zdolności językowych). Mają także okazję przetestować zdobywaną wiedzę w praktyce, przygotowując oraz przeprowadzając mini-lekcje. Jako przyszli nauczyciele, zapoznają się również ze sposobami wykorzystywania swojej wiedzy, kreatywności oraz autorefleksji w celu doskonalenia warsztatu zawodowego, podtrzymania motywacji własnej oraz rozwiązywania problemów związanych z codzienną pracą nauczyciela języka obcego.

Tematy:

1. Wprowadzenie – nauczanie sprawności językowych, integrowanie sprawności językowych, autorefleksja w rozwoju nauczyciela.

2. Sprawność słuchania (i) cele / techniki nauczania / łączenie z innymi sprawnościami / kryteria oceny / rozwiązywanie problemów

3. Sprawność słuchania (ii) analiza przykładów / adaptacja zadań / praca z materiałem autentycznym

4. Sprawność mówienia (i) cele / techniki nauczania / łączenie z innymi sprawnościami / kryteria oceny / rozwiązywanie problemów

5. Sprawność mówienia (ii) analiza przykładów / adaptacja zadań / praca z materiałem autentycznym

6. Mikro-nauczanie 1.1 adaptacja zadanych ćwiczeń podręcznikowych na potrzeby wskazanej grupy uczniów + refleksja

7. Mikro-nauczanie 1.2 adaptacja zadanych ćwiczeń podręcznikowych na potrzeby wskazanej grupy uczniów + refleksja

8. Sprawność czytania (i) cele / techniki nauczania / łączenie z innymi sprawnościami / kryteria oceny / rozwiązywanie problemów

9. Sprawność czytania (ii) analiza przykładów / adaptacja zadań / praca z materiałem autentycznym

10. Sprawność pisania (i) cele / techniki nauczania / łączenie z innymi sprawnościami / kryteria oceny / rozwiązywanie problemów

11. Sprawność pisania (ii) analiza przykładów / adaptacja zadań / praca z materiałem autentycznym

12. Mikro-nauczanie 2.1 adaptacja zadanego materiału autentycznego na potrzeby wskazanej grupy uczniów + refleksja/autorefleksja

13. Mikro-nauczanie 2.2 adaptacja zadanego materiału autentycznego na potrzeby wskazanej grupy uczniów + refleksja/autorefleksja

14. Podsumowanie – szersze spojrzenie na sprawności językowe (np. languaging/grammaring) / rozwój zawodowy nauczyciela / walka z rutyną

Literatura:

Cameron, L. and McKay, P. (2017). Bringing creative teaching into the young learner classroom. OUP.

Harmer, J. (2016) (5th ed). The practice of English language teaching. Pearson.

Komorowska, H. (2004). Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna.

Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: Macrostrategies for language teaching. Yale University Press.

Larsen-Freeman, D. (2003). Teaching language. From grammar to grammaring. Boston: Thomson/Heinle.

Linse C. (2005). Practical English language teaching: Young learners. McGraw-Hill.

Scrivener, J. (2011). Learning teaching: The essential guide to English language teaching. Macmillan.

Swain, M. (2006). Languaging, agency and collaboration in advanced second language proficiency. In H. Byrnes (Ed.), Advanced language learning. The contribution of Halliday and Vygotsky (pp. 95–108). London: Continuum.

Thornbury, S. (2005). How to teach speaking. Pearson.

Ur, P. (2012) (2nd ed). A course in Language Teaching. CUP.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po ukończeniu kursu, student:

● wie na czym polega specyfika czterech głównych sprawności językowych oraz jak je ze sobą łączyć planując zajęcia

● wie jakie aspekty rozwijania sprawności językowych mogą być problematyczne i jak pomóc uczniom

● zna sposoby oceniania poziomu trudności zadań i dostosowywania ich do celu lekcji, potrzeb uczniów oraz specyfiki danej grupy

● zna techniki doskonalenia warsztatu nauczyciela oraz możliwości rozwoju zawodowego.

Umiejętności:

Po ukończeniu kursu, student:

● będzie umiał prawidłowo przeprowadzić ćwiczenia mające na celu rozwój czterech sprawności językowych oraz łączyć je na etapie planowania zajęć

● będzie w stanie krytycznie ocenić oraz zaadaptować zadania podręcznikowe oraz wykorzystać materiały autentyczne do rozwijania sprawności językowych konkretnej grupy uczniów

● będzie potrafił wykorzystać swoją wiedzę, kreatywność oraz autorefleksję w celu doskonalenia warsztatu zawodowego, unikania rutyny oraz rozwiązywania bieżących problemów w klasie.

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:

● aktywnego udziału w zajęciach w oparciu o przeczytane lektury

● przygotowania i przeprowadzenia mini-lekcji mającej na celu rozwijanie omawianych sprawności językowych

● pisemnej autorefleksji dotyczącej mini-lekcji

● dopuszczalne są 2 nieobecności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Walenta
Prowadzący grup: Magdalena Walenta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-8 (2025-04-03)