Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Angielski w wybranych dziedzinach nauki 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1PAENDO-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Angielski w wybranych dziedzinach nauki 1
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia z praktycznego angielskiego dla studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Opisana poniżej forma zajęć otwiera drogę do uzyskania rzeczywistych kompetencji w zakresie języka angielskiego, zgodnie z ideą wielodziedzinowości (pluriliteracies) i kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków obcych (Zalecenie Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2019, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej). Wybór poszczególnych dyscyplin akademickich może ulegać zmianom, nie jest on jednak przypadkowy i odwołuje się do modelu STEAM (science - technology - engineering - arts - mathematics), tj. dyscyplin reprezentujących nauki ścisłe, przyrodnicze i humanistyczne. Umieszczenie w każdym cyklu semestralnym trzech różnych modułów tematycznych pozwala na omówienie szerszego zakresu zagadnień, niż miałoby to miejsce w przypadku poświęcenia całego semestru jednemu tematowi. Tematy, które bardziej interesują poszczególnych studentów mogą być przez nich zgłębiane w ramach pracy indywidualnej. Taki układ treści odzwierciedla interdyscyplinarność dyskursu akademickiego oraz wzmacnia autonomię uczącego się, poprzez wspieranie kreatywności i zachętę do brania udziału w różnego rodzaju projektach i zadaniach.



Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

ANDZI 1 / ANDZI 2 to kurs praktycznej nauki języka angielskiego, składający się z kilku modułów wykorzystujących wiedzę z wybranych dziedzin akademickich na poziomie dostępnym i możliwym do przyswojenia dla nie-specjalistów. Pod względem językowym, poszczególne moduły zawierają odpowiednio dobrany materiał leksykalny i gramatyczny, ułożony według zasady progresji. Kurs integruje fundamentalne umiejętności dyskursywne (czytanie, pisanie, rozumienie ze słuchu i mówienie) oraz promuje świadomość systemu językowego (słownictwa, gramatyki i leksyko-gramatyki), przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na trzy poziomy rozwoju kompetencji, tj. poziom poznawczy, komunikacyjno-kulturowy i umiejętność uczenia się. W trakcie jednego semestru kurs łączy trzy różne moduły merytoryczne (np. architektura, ornitologia, muzykologia), dając studentom możliwość zapoznania się z różnymi typami dyskursów.

Pełny opis:

- Zajęcia składają się z 6 modułów (A-F) (3 w semestrze), każdy prowadzony przez innego nauczyciela, moduły mogą być oferowane w dowolnym porządku

- Zagadnienia praktycznej nauki języka angielskiego (np. czasy, zdania warunkowe) wiążą się logicznie, na tyle, na ile to możliwe, z danym modułem (A-F). Podział zagadnień między modułami zapewnia poruszenie wszystkich kluczowych tematów praktycznej nauki (wybrane problemy gramatyki angielskiej, słownictwo na poziomie akademickim, gramatyka tekstu)

- Podział zagadnień między modułami:

Moduł A: porządkowanie wypowiedzi, analizowanie, budowanie argumentacji, zdania względne; Moduł B: formułowanie sądów na podstawie danych, stawianie hipotez, przewidywanie, proponowanie, przedstawianie ciągów przyczynowo-skutkowych, czasy nierzeczywiste, tryb łączący; Moduł C: synteza, streszczanie, informowanie, przedstawianie wniosków, precyzja i zwięzłość wypowiedzi, użycie rzeczowników, przysłówków i przedimków; Moduł D: klasyfikowanie, porównywanie i kontrastowanie, dokonywanie sprawozdań, mowa zależna; Moduł E: ocenianie, uzasadnianie, przekonywanie, podkreślanie, spekulowanie, tryby warunkowe; Moduł F: wyjaśnianie i opisywanie problemów, przedstawianie rozwiązań, szukanie informacji, wyrażanie prośby, wzorce składniowe czasowników.

- Zagadnienia przypisane do danego modułu powinny być w nim poruszone, ale prowadzący mogą sięgnąć także po pozostałe, jeśli zachodzi taka potrzeba. Zagadnienia praktyczne powinny, na ile się da, być przedstawiane i ćwiczone w kontekście dyscypliny akademickiej danego modułu (np. architektura / ochrona przyrody/ muzykologia).

Zajęcia służą pogłębianiu umiejętności dyskursywnych (czytanie, pisanie, rozumienie ze słuchu i mówienie) oraz rozumienia systemu językowego (słownictwa, gramatyki i leksyko-gramatyki), skupiając się jednocześnie na poznawaniu konkretnych treści, komunikacji kulturowej i umiejętności uczenia się. Treść i język mają jednakową wagę w procesie nauczania i oceniania. Treść nie stanowi jedynie punktu wyjścia do ćwiczeń gramatycznych, lecz jest ważnym czynnikiem wpływającym na osiągnięcie pożądanych efektów kształcenia uczestników zajęć. Modułowość jest ukłonem w kierunku różnorodnych potrzeb studentów i odzwierciedla interdyscyplinarny charakter dyskursu akademickiego. Wynikający z tego nacisk na autonomię uczących się zachęca do kreatywności, wzbudza większą motywację i chęć angażowania się w zadania i projekty.

Literatura:

Problem Areas in English Grammar (materiały zebrane przez A. Wojtyś )

Kinsella, K. (2010). Academic Language Function Toolkit. Sweetwater Union High School District.

McCarthy, M. & O’Dell, F. (2016) Academic Vocabulary in Use. 2nd ed. Cambridge: CUP.

Lynch, T. & Anderson, K. (2013) Grammar for Academic Writing. University of Edinburgh.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studenci znają i rozumieją:

- w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego (K_W05)

- w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w odniesieniu do krajów obszaru języka angielskiego, odzwierciedlone w odnośnych dyscyplinach akademickich (K_W09)

Umiejętności

Studenci potrafią:

- wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w danej dyscyplinie akademickiej (K_U05)

- planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele dla zadań klasowych, do wykonania na Moodle’u, debaty i projektów końcowych (K_U08)

- przedstawić zdobytą wiedzę z danej dyscypliny akademickiej i przekazywać ją w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U09)

Kompetencje społeczne

Studenci są gotowi do:

- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych podczas prac terenowych, projektowych i nad innymi zadaniami w każdym z modułów (K_K03)

- efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażanie się w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny na tematy związane z daną dyscypliną naukową oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów (K_K05)

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na koniec semestru jest średnią ocen z trzech modułów i opiera się na (w odniesieniu do efektów kształcenia): aktywnym udziale w zajęciach ((K_W09, K_U08, K_U09), wykonaniu zadań na platformie Moodle (K_W05, K_K03), wkładzie w końcową debatę lub projekt (K_W05, K_U05, K_U08, K_K05).

- aktywność na zajęciach i (fakultatywnie) wykonanie otwartych zadań na Moodle’u (30%)

- wykonanie zadań zamkniętych na Moodle’u (30%)

- udział w końcowej debacie lub projekcie grupowym (minimum 3 studentów w grupie)

Dopuszczalne są 3 nieobecności. Sposób ich odrobienia do uzgodnienia z prowadzącym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Walenta
Prowadzący grup: Yousif Al-Naddaf, Anna Kizińska, Sylwia Szawłowska, Magdalena Walenta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-8 (2025-04-03)