Składnia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L1S |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Składnia |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia ze składni są kursem jednosemestralnym, dopełniającym wykład ze składni. Program kursu obejmuje elementy składni opisowej (procesy i kategorie syntaktyczne). Studenci zapoznają się z najistotniejszymi regułami frazowymi języka angielskiego oraz testami składnikowymi pozwalającymi określić strukturę grupy wyrazowej. Wprowadzone zostają elementy tzw. składni kategorii wzmocnionych, co pozwala na określenie roli elementów dopełniających, uzupełniających oraz określających w zdaniu angielskim (np. premodyfikacja i postmodyfikacja). |
Pełny opis: |
Ćwiczenia ze składni są kursem jednosemestralnym, uzupełniającym i dopełniającym wykład ze składni. Ćwiczenia prowadzone są w formie problemowo-dyskusyjnej, z naciskiem na kształtowanie mechanizmów samodzielnego myślenia, poprzez wskazywanie na procesy zachodzące w języku, raczej niż na encyklopedyczną wiedzę o ich skutkach. Program kursu obejmuje elementy składni opisowej (procesy i kategorie syntaktyczne). Studenci zapoznają się z najistotniejszymi regułami frazowymi języka angielskiego oraz testami składnikowymi pozwalającymi określić strukturę grupy wyrazowej (np. test przesunięcia, koordynacji, elipsy, rozszczepienia, pominięcia). Testy składnikowe znajdują również zastosowanie przy rozróżnianiu czasowników frazowych i przyimkowych. Ułatwiają też formalno-strukturalną definicję funkcji zdaniowych. Wprowadzone zostają elementy tzw. składni kategorii wzmocnionych (X-bar syntax), co pozwala na określenie roli elementów dopełniających (complements), uzupełniających (adjuncts) oraz określających (specifiers) w zdaniu angielskim. Proponowana analiza angielskich premodyfikatorów i postmodyfikatorów ma wspomóc studenta w jego praktycznej nauce języka angielskiego. |
Literatura: |
Borsley, Robert D. 1991. Syntactic Theory. A unified approach. London: Edward Arnold. Burton-Roberts, Noel 1987. Analysing sentences. An introduction to English syntax. London: Longman. Carnie, Andrew 2002. Syntax. A generative introduction. Malden: Blackwell Publishing. Moravcsik, Edith 2006. An introduction to syntactic theory. London: Continuum. Radford, Andrew 1989. Transformational grammar. A first course. Cambridge: CUP. |
Efekty uczenia się: |
A) WIEDZA Po ukończeniu kursu student: - zna podstawowe mechanizmy analizy składniowej języka angielskiego oraz rozumie konieczną do przeprowadzenia tej analizy terminologię - rozumie metodologię naukową stosowaną w badaniach składniowych i morfo-składniowych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego - dysponuje wiedzą o najważniejszych zagadnieniach współczesnej składni opisowej i stosowanej) - zna zasady projektowania badań w dziedzinie składni formalnej i rozumie wpływ tych badań na metodykę nauczania języka angielskiego jako obcego B) UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student potrafi: - powiązać podstawowe regularności gramatyki pedagogicznej z mechanizmami składniowymi omawianymi na wykładzie - dostrzec regularności składniowe i przypadki ich naruszania w codziennej komunikacji - przeprowadzić własne zadanie badawcze: sformułować problem, wyznaczyć metodę, zebrać i zinterpretować dane językowe C) POSTAWY Po ukończeniu kursu student rozumie i docenia: - komunikację językową jako zjawisko warunkowane społecznie i kulturowo. - użyteczność kompetencji gramatycznej i leksykalnej w budowaniu więzi wspólnotowych. -równość systemową różnych odmian języka (względny charakter poprawności gramatycznej) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie średniej ważonej, której komponentami są praca w grupach, aktywność, test śródsemestralny oraz pisemne zaliczenie końcowe. Uzyskanie zaliczenia ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ze składni. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Romuald Gozdawa-Gołębiowski | |
Prowadzący grup: | Marta Kisielewska-Krysiuk, Marcin Opacki, Magdalena Walenta, Ewa Wałaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.