Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Składnia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1S
Kod Erasmus / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Składnia
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ćwiczenia ze składni są kursem jednosemestralnym, dopełniającym wykład ze składni. Program kursu obejmuje elementy składni opisowej (procesy i kategorie syntaktyczne). Studenci zapoznają się z najistotniejszymi regułami frazowymi języka angielskiego oraz testami składnikowymi pozwalającymi określić strukturę grupy wyrazowej. Wprowadzone zostają elementy tzw. składni kategorii wzmocnionych, co pozwala na określenie roli elementów dopełniających, uzupełniających oraz określających w zdaniu angielskim (np. premodyfikacja i postmodyfikacja).

Pełny opis:

Ćwiczenia ze składni są kursem jednosemestralnym, uzupełniającym i dopełniającym wykład ze składni. Ćwiczenia prowadzone są w formie problemowo-dyskusyjnej, z naciskiem na kształtowanie mechanizmów samodzielnego myślenia, poprzez wskazywanie na procesy zachodzące w języku, raczej niż na encyklopedyczną wiedzę o ich skutkach. Program kursu obejmuje elementy składni opisowej (procesy i kategorie syntaktyczne). Studenci zapoznają się z najistotniejszymi regułami frazowymi języka angielskiego oraz testami składnikowymi pozwalającymi określić strukturę grupy wyrazowej (np. test przesunięcia, koordynacji, elipsy, rozszczepienia, pominięcia). Testy składnikowe znajdują również zastosowanie przy rozróżnianiu czasowników frazowych i przyimkowych. Ułatwiają też formalno-strukturalną definicję funkcji zdaniowych. Wprowadzone zostają elementy tzw. składni kategorii wzmocnionych (X-bar syntax), co pozwala na określenie roli elementów dopełniających (complements), uzupełniających (adjuncts) oraz określających (specifiers) w zdaniu angielskim. Proponowana analiza angielskich premodyfikatorów i postmodyfikatorów ma wspomóc studenta w jego praktycznej nauce języka angielskiego.

Literatura:

Borsley, Robert D. 1991. Syntactic Theory. A unified approach. London: Edward Arnold.

Burton-Roberts, Noel 1987. Analysing sentences. An introduction to English syntax. London: Longman.

Carnie, Andrew 2002. Syntax. A generative introduction. Malden: Blackwell Publishing.

Moravcsik, Edith 2006. An introduction to syntactic theory. London: Continuum.

Radford, Andrew 1989. Transformational grammar. A first course. Cambridge: CUP.

Efekty uczenia się:

A) WIEDZA

Po ukończeniu kursu student:

- zna podstawowe mechanizmy analizy składniowej języka angielskiego oraz rozumie konieczną do przeprowadzenia tej analizy terminologię

- rozumie metodologię naukową stosowaną w badaniach składniowych i morfo-składniowych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego

- dysponuje wiedzą o najważniejszych zagadnieniach współczesnej składni opisowej i stosowanej)

- zna zasady projektowania badań w dziedzinie składni formalnej i rozumie wpływ tych badań na metodykę nauczania języka angielskiego jako obcego

B) UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu kursu student potrafi:

- powiązać podstawowe regularności gramatyki pedagogicznej z mechanizmami składniowymi omawianymi na wykładzie

- dostrzec regularności składniowe i przypadki ich naruszania w codziennej komunikacji

- przeprowadzić własne zadanie badawcze: sformułować problem, wyznaczyć metodę, zebrać i zinterpretować dane językowe

C) POSTAWY

Po ukończeniu kursu student rozumie i docenia:

- komunikację językową jako zjawisko warunkowane społecznie i kulturowo.

- użyteczność kompetencji gramatycznej i leksykalnej w budowaniu więzi wspólnotowych.

-równość systemową różnych odmian języka (względny charakter poprawności gramatycznej)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie średniej ważonej, której komponentami są praca w grupach, aktywność, test śródsemestralny oraz pisemne zaliczenie końcowe. Uzyskanie zaliczenia ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ze składni.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Romuald Gozdawa-Gołębiowski
Prowadzący grup: Marta Kisielewska-Krysiuk, Marcin Opacki, Magdalena Walenta, Ewa Wałaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-8 (2025-04-03)