Literatura hiszpańska II wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LKH2-31w |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura hiszpańska II wykład |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 3 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć zdany egzamin z przedmiotu: "Literatura w kulturze hiszpańskiej I" i posiąść wiedzę ogólną z zakresu literatury w kulturze hiszpańskiej okresów baroku, oświecenia , romantyzmu,realizmu i naturalizmu, po to by móc ją zastosować do ćwiczeń polegających na lekturze i analizie wybranych tekstów. |
Skrócony opis: |
Wykład "Literatura w kulturze hiszpańskiej II" obejmuje okresy baroku, oświecenia,romantyzmu realizmu i naturalizmu, tj. wieki XVII,XVIII i XIX..W części pierwszej, poświęconej barokowi, przedstawiony jest teatr hiszpański (Lope de Vega, Tirso de Molina i Calderón).W części drugiej, obejmującej okres oświecenia, omawiane są kolejno podokresy postbaroku, neoklasycyzmu i preromantyzmu, w epoce romantyzmu najważniejsze zjawiska i autorzy w dziedzinie poezji, prozy i teatru,podobnie w odniesieniu do realizmu i naturalizmu. |
Pełny opis: |
Wykład "Literatura w kulturze hiszpańskiej II" stanowi drugi etap studiów nad historią literatury hiszpańskiej i obejmuje okresy baroku, oświecenia, romantyzmu i realizmu/naturalizmu ,romantyzmu, tj. wieki XVII,XVIII i XIX..W części pierwszej,poświęconej barokowi, okresowi znanemu też pod nazwą Złoty Wiek literatury i kultury hiszpańskiej, przedstawione są narodziny nowoczesnego teatru hiszpańskiego (Lope de Vega, Tirso de Molina i Calderón),teatr publiczny i teatr dworski, teatr świecki i teatr religijny. W części poświęconej oświeceniu omawiane są:nowe tendencje i wpływy obce: krytyka literacka i nowe teorie literackie, początki eseistyki,, pseudoklasycyzm i nacjonalizm, teatr neoklasyczny i poezja preromantyczna. Część trzecia obejmuje okres romantyzmu.Omawiane są kolejno: dramat romantyczny i jego dwa warianty; rewolucyjny i tradycyjny, poezja narodowej tradycji i poezja buntownicza, proza:obrazki i sceny rodzajowe, eseistyka o tematyce literackiej i obyczajowej.Część czwarta to epoka realizmu i naturalizmu z jego najważniejszymi przedstawicielami w dziedzinie prozy,poezji i teatru. |
Literatura: |
J.L.Alborg, Historia de la literatura espanola, t.II,III,IV, Gredos, Madrid, 1974, 1972, 1980. J.Garcia Lopez, Historia de la literatura espanola, Ed.Vicens-Vives, Barcelona,1973. F.Pedraza y M.Rodriguez Caceres, Manual de literatura espanola, t.VI,VII, Cenlit Ediciones, Tafalla (Navarra), 1982,1983. A.del Rio, Historia de la literatura espanola, t.I, II,Ed. Bruguera, Barcelona, 1982. D.L.Shaw, Historia de la literatura espanola, t.V,Ariel, Barcelona, 1976. B.Baczyńska, Historia literatury hiszpańskiej, PWN, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posiada podstawowe wiadomości na temat głównych nurtów w literaturze hiszpańskiej okresów baroku,oświecenia, romantyzmu oraz realizmu i naturalizmu. Zna najważniejszych przedstawicieli tych epok literackich oraz ich najważniejsze utwory. Potrafi je usytuować w szerszym kontekście literacko-kulturowym. Umiejętności: Student umie dokonać krytycznego oglądu i oceny omawianych okresów literatury hiszpańskiej oraz orientuje się w zjawiskach literackich i kulturowych określających oryginalność i specyfikę literatury i kultury hiszpańskiej od XVII do XIX wieku w kontekście europejskim. Kompetencje społeczne: Student umie uważnie i aktywnie słuchać innych dyskutantów; umie systematyzować wiedzę i monitorować swoje procesy rozumienia treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest zaliczenie towarzyszących mu ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.