Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne badania w językoznawstwie linia węgierska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3320-ZMW12K-J
Kod Erasmus / ISCED: 09.304 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne badania w językoznawstwie linia węgierska
Jednostka: Katedra Hungarystyki
Grupy: Przedmioty kierunkowe - językoznawcze
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Wstęp do językoznawstwa 3320-LWJEZ2
Wstęp do językoznawstwa 3320-ZWJEZ2

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza o języku i językoznawstwie.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia przeznaczone dla studentów specjalizacji językoznawczej.

Przedmiotem będą główne problemy, koncepcje i metody językoznawstwa, przede wszystkim współczesnego językoznawstwa strukturalistycznego oraz językoznawstwa kognitywnego, ale także językoznawstwa historycznego. Szczególna uwaga zostanie poświęcona współczesnym badaniom w językoznawstwie węgierskim.

Pełny opis:

Uczestnicy zapoznają się z wybranym z zaproponowanej przez prowadzącego listy artykułem, rozdziałem itp. i na jego podstawie przedstawiają na zajęciach prezentację/odczyt, po czym wszyscy uczestniczą w dyskusji na poruszony temat.

Uczestnicy mogą także sami proponować artykuły do omówienia, np. takie znajdujące się w zakresie ich zainteresowań związanych z pisaniem pracy magisterskiej.

Literatura:

Poniższy spis zawiera przykładowe podręczniki i monografie prezentujące kierunki i metody współczesnego językoznawstwa. Na zajęciach analizowane będą wybrane teksty (także spoza poniższej listy), np. najnowsze artykuły z węgierskich czasopism językoznawczych takich jak "Magyar Nyelvőr" czy "Nyelvtudományi Közlemények".

Apresjan J.: Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa 1974.

Apresjan J.: Semantyka leksykalna, Wrocław 1980.

Artowicz E.: Morfosyntaktyczny model języka w dawnych gramatykach węgierskich, Warszawa 2003.

Arystoteles: Topiki. O dowodach sofistycznych, Warszawa 1978.

Bogusławski A., Drzazgowska E.: Język w refleksji teoretycznej. Przekroje historyczne, Warszawa 2016 (wybrane rozdziały).

Eco U.: Nieobecna struktura. Warszawa 1996.

Heinz A.: Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.

Hocket Ch. F.: Kurs językoznawstwa współczesnego, Warszawa 1968.

Humboldt W. von: O myśli i mowie. Warszawa 2002.

Ivić M.: Kierunki w lingwistyce, Warszawa 1975.

Levi-Strauss C.: Antropologia strukturalna, Warszawa 1970.

Levi-Strauss C.: Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993.

Nowak T.: Język w świetle odkryć nauk, Kraków 2011.

Sapir E.: Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978.

Saussure F. de: Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2002.

Saussure F. de: Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.

Schaff A.: Szkice o strukturalizmie, Warszawa 1983.

Whorf B. L.: Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982.

Wierzbicka A.: Dociekania semantyczne, Wrocław 1969.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Po ukończeniu kursu student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01)

- ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach języka, zna terminologię używaną w jego opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie (K_W02)

- zna w zaawansowanym stopniu gramatykę, stylistykę, historię języka kierunkowego - węgierskiego, jego złożoność i historyczną zmienność jego znaczeń (K_W07)

- ma wiedzę o projektowaniu, metodologii, pragmatyce i prezentacji badań naukowych zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W11)

Umiejętności:

- potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i metodologiczne językoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03)

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U05)

- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim, współdziałać z nimi w popularyzacji wiedzy o wytworach kultury, literatury, zjawiskach historycznych (K_U06)

- Stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U11)

Kompetencje społeczne:

- jest gotów do uczestniczenia w kulturze studiowanego regionu (Węgier), korzystając z różnych mediów i form, potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia, działać w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K05)

- ma nawyk systematycznego samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_K06)

- docenia i dostrzega potrzebę tworzenia i zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych (K_08)

Metody i kryteria oceniania:

Bieżąca ocena przygotowania do zajęć, ocena przygotowanych referatów i uczestniczenia w dyskusji.

Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego udziału.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Pawlas
Prowadzący grup: Szymon Pawlas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)