Współczesne badania w językoznawstwie linia węgierska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-ZMW12K-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.304
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne badania w językoznawstwie linia węgierska |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - językoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Wstęp do językoznawstwa 3320-LWJEZ2 |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza o języku i językoznawstwie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia przeznaczone dla studentów specjalizacji językoznawczej. Przedmiotem będą główne problemy, koncepcje i metody językoznawstwa, przede wszystkim współczesnego językoznawstwa strukturalistycznego oraz językoznawstwa kognitywnego, ale także językoznawstwa historycznego. Szczególna uwaga zostanie poświęcona współczesnym badaniom w językoznawstwie węgierskim. |
Pełny opis: |
Uczestnicy zapoznają się z wybranym z zaproponowanej przez prowadzącego listy artykułem, rozdziałem itp. i na jego podstawie przedstawiają na zajęciach prezentację/odczyt, po czym wszyscy uczestniczą w dyskusji na poruszony temat. Uczestnicy mogą także sami proponować artykuły do omówienia, np. takie znajdujące się w zakresie ich zainteresowań związanych z pisaniem pracy magisterskiej. |
Literatura: |
Poniższy spis zawiera przykładowe podręczniki i monografie prezentujące kierunki i metody współczesnego językoznawstwa. Na zajęciach analizowane będą wybrane teksty (także spoza poniższej listy), np. najnowsze artykuły z węgierskich czasopism językoznawczych takich jak "Magyar Nyelvőr" czy "Nyelvtudományi Közlemények". Apresjan J.: Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa 1974. Apresjan J.: Semantyka leksykalna, Wrocław 1980. Artowicz E.: Morfosyntaktyczny model języka w dawnych gramatykach węgierskich, Warszawa 2003. Arystoteles: Topiki. O dowodach sofistycznych, Warszawa 1978. Bogusławski A., Drzazgowska E.: Język w refleksji teoretycznej. Przekroje historyczne, Warszawa 2016 (wybrane rozdziały). Eco U.: Nieobecna struktura. Warszawa 1996. Heinz A.: Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978. Hocket Ch. F.: Kurs językoznawstwa współczesnego, Warszawa 1968. Humboldt W. von: O myśli i mowie. Warszawa 2002. Ivić M.: Kierunki w lingwistyce, Warszawa 1975. Levi-Strauss C.: Antropologia strukturalna, Warszawa 1970. Levi-Strauss C.: Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993. Nowak T.: Język w świetle odkryć nauk, Kraków 2011. Sapir E.: Kultura, język, osobowość, Warszawa 1978. Saussure F. de: Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2002. Saussure F. de: Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004. Schaff A.: Szkice o strukturalizmie, Warszawa 1983. Whorf B. L.: Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982. Wierzbicka A.: Dociekania semantyczne, Wrocław 1969. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Po ukończeniu kursu student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01) - ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach języka, zna terminologię używaną w jego opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie (K_W02) - zna w zaawansowanym stopniu gramatykę, stylistykę, historię języka kierunkowego - węgierskiego, jego złożoność i historyczną zmienność jego znaczeń (K_W07) - ma wiedzę o projektowaniu, metodologii, pragmatyce i prezentacji badań naukowych zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W11) Umiejętności: - potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i metodologiczne językoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03) - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U05) - potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim, współdziałać z nimi w popularyzacji wiedzy o wytworach kultury, literatury, zjawiskach historycznych (K_U06) - Stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U11) Kompetencje społeczne: - jest gotów do uczestniczenia w kulturze studiowanego regionu (Węgier), korzystając z różnych mediów i form, potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia, działać w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K05) - ma nawyk systematycznego samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_K06) - docenia i dostrzega potrzebę tworzenia i zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych (K_08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena przygotowania do zajęć, ocena przygotowanych referatów i uczestniczenia w dyskusji. Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego udziału. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Pawlas | |
Prowadzący grup: | Szymon Pawlas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.