Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekofikcje w kulturze, sztuce i dizajnie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-EKSD-qZS
Kod Erasmus / ISCED: 03.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0210) Sztuka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekofikcje w kulturze, sztuce i dizajnie
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Podczas zajęć przyjrzymy się ekofikcji (ang. ecofiction) jako sposobowi opowiadania historii, ale także konstruowania obiektów i przestrzeni spekulatywnych. Będziemy zastanawiać się nad tym, co alternatywne scenariusze dotyczące ekologii i zmian w środowisku mówią nam o teraźniejszości i przyszłości. Zapoznamy się także z pracami tworzonymi przez artystów i projektantów, które negocjują granicę między fikcją, a naukami przyrodniczymi i technologią.

Obszary tematyczne, które obejmuje kurs: ekofikcja, ecovention, dizajn spekulatywny

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zyskującym na popularności zjawiskiem tworzenia eko-fikcyjnych opowieści, zarówno w obszarze literatury i sztuki, jak i współczesnego projektowania. Podczas kursu będziemy dyskutować nad relacjami eko-fikcji z innymi nurtami takimi jak: science-fiction, geo-fiction czy solar punk oraz nad ich wymiarem praktycznym, który realizuje się w postaci pewnych propozycji spekulatywnych, które przekształcone zostają w realne rozwiązania lub technologie. Sięgniemy także do źródeł eko-fikcji i omówimy taki istotne pozycje jak: Ecotopia Ernesta Callenbacha czy Wyspa Doktora Moreau H.G. Wellsa. Jako odniesienie teoretyczne posłużą nam między innymi teksty Donny Haraway, Rosi Braidotti czy Glena Albrechta. Odpowiemy także na pytanie czym jest solastalgia i sprawiedliwość środowiskowa.

Literatura:

Przykłady analizowanych tekstów kultury (wybór podlega uzgodnieniu ze studentami):

● M. Atwood, Rok potopu, Prószyński i Spółka, 2017.

● E. Callenbach, Ecotopia, Bantam Books, 1977.

● M. Christie, Greenwood, Hogarth, 2020.

● Nora K. Jemisin, Piąta pora roku, cz. I. Trylogii pękniętej ziemi, Sine Qua Non, 2016.

● Ch. Vadnais, Flora, Coach House Books, 2020.

● H.G. Wells, Wyspa doktora Moreau, 1896 i film Wyspa doktora Moreau, reż. J. Frankenheimer, USA 1996.

● Marsjanin, reż. Ridley Scott, USA, Wielka Brytania 2015.

● Christa Sommerer i laurent Mignonneau, wybrane prace.

● Ackroyd & Harvey, Conflicted Seeds + Spirit, https://www.ackroydandharvey.com/conflicted-seeds-spirit-2/

● Kudsk Steensen, wybrane prace (digital gardening projects).

● Alexandra Daisy Ginsberg, The Wilding of Mars, 2021.

● Botanicula, Amanita Design, 2012.

● Spore, Will Wright, 2008.

Literatura przedmiotu (wybrana):

● A. Bucknell, Ecological World-Building: From Science Fiction to Virtual Reality, “Serpentine”, 2021, https://www.serpentinegaller

ies.org/art-and-ideas/ecological-world-building-from-science-fiction-to-virtual-reality/ .

● R. Braidotti, Polityka życia jako bios i zoe, tłum. I. Holewiński, “Machina Myśli”, 2018, http://machinamysli.org/wp-content/uploads/

2019/01/Braidotti_Bios-zoe.pdf

● J. Dweyer, Where the Wild Books Are: A Field Guide to Ecofiction, University of Nevada Press.

● D. Haraway, When Species Meet, University of Minnesota Press, 2007 i inne tejże autorki.

● T. Morton, Dark Ecology, Columbia University Press, 2018. oraz inne tegoż autora.

● Biblioteka portalu Dragon Fly - An Exploration of Eco fiction: https://dragonfly.eco/

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć:

Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. .

Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze oraz teorii sztuki.

Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji dzieła sztuki lub zjawiska kulturowego w oparciu o różne konteksty teoretyczne.

Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu:

K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_U01 potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

K_U02 potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U06 potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

- aktywny udział w zajęciach: merytoryczny udział w dyskusji oraz znajomość tekstów źródłowych (25%)

- wykonanie zadań cząstkowych (25%)

- wykonanie projektu końcowego (50%)

Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Krzosek-Hołody
Prowadzący grup: Magdalena Krzosek-Hołody
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)