Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Miasto-ogród. Instytucje i praktyki oddolne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-MOI-qZS
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Miasto-ogród. Instytucje i praktyki oddolne
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. .

Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze i nauk społecznych.

Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji zjawiska kulturowego lub społecznego w oparciu o różne konteksty teoretyczne.


Skrócony opis:

Podczas zajęć omówimy różne historyczne i współczesne koncepcje miasta-ogrodu oraz miasta zintegrowanego z przyrodą. Na przykładzie Warszawy i Nowego Jorku będziemy także dyskutować nad tym, jak konkretne instytucje i oddolne ruchy (NGO, grupy nieformalne) kształtują przestrzeń miejską tworząc takie inicjatywy, jak: zrzeszenia społecznych opiekunów drzew, bazy danych dotyczące bioróżnorodności, banki nasienne, ogrody społecznościowe, farmy miejskie, wymienniki roślin, itd.

Obszary tematyczne, które obejmuje kurs: studia miejskie, praktyki społecznościowe, partycypacja, nauka obywatelska (citizen science)

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z określonymi sposobami kształtowania przestrzeni miejskiej oraz rozpoznanie aktorów, którzy biorą w nich udział. Omówione zostaną historyczne i współczesne przykłady realizacji koncepcji miasta-ogrodu - zarówno w skali urbanistycznej, jak i aktywistycznej. Prześledzimy projekty o różnej skali oddziaływania i modelach funkcjonowania - od instytucjonalnych po oddolne. Istotną rolę odgrywać będzie także wykorzystanie potencjału nauki obywatelskiej (citizen science) oraz procesów partycypacyjnych. Podczas zajęć zastosowana zostanie perspektywa porównawcza. Będziemy rozmawiać o dwóch miastach - Warszawie i Nowym Jorku. Podczas kursu wykorzystane zostaną także wyniki badań realizowanych przez prowadzącą w okresie styczeń-sierpień 2023 dla UM st. Warszawy.

Kurs prowadzony będzie w formie zajęć w sali oraz wyjść terenowych.

Literatura:

Literatura:

● A.Yudina, Garden City: Supergreen Buildings, Urban Skyscapes and the New Planted Space, Thames&Hudson, 2017.

● S. Bell, Urban allotment gardens in Europe, Routledge 2018.

● M. Gandy, Natura Urbana: Ecological Constellations in Urban Space, The MIT Press, 2022.

● E. Howard, Garden Cities of To-morrow: Urban Planning, 1989.

● C. Mees, Participatory Design and Self-building in Shared Urban Open Spaces: Community Gardens and Casitas in New York City, Springer 2018.

● C.D. Rosan, H. Pearsall, Growing a Sustainable City?: The Question of Urban Agriculture, University of Toronto Press, 2017.

● R.C. Rauscher, New York Neighbourhood - Addressing Sustainable City Principles, Springer 2018.

● From Garden City to Green City: The Legacy of Ebenezer Howard, red. K.C.Parsons, D. Shuyler, John Hopkins University Press, 2002.

● Greening the City. Urban Landscapes in the Twentieth Century, red. D, Brantz, S. Duempelmann, University of Virginia Press, 2011.

Źródła cyfrowe (przykładowe):

● Trees New York: https://treesny.org/

● West Side Community Garden: https://www.westsidecommunitygarden.org/

● Grow NYC: https://www.grownyc.org/gardens/our-community-gardens

● Bujna Warszawa - Naprzód Działki: http://bujnawarszawa.pl/

● Jadalne Miasto Warszawa: https://biennalewarszawa.pl/jadalne-miasto-warszawa-dokument-sieciowy/

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć, Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. .

Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze i nauk społecznych.

Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji zjawiska kulturowego lub społecznego w oparciu o różne konteksty teoretyczne.

- rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W04)

- zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych (K_W07)

- potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych (K_U01)

- potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02)

- potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie (K_U06)

- jest gotów do podejmowania pracy zespołowej (K_K02)

- jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03)

- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

- aktywny udział w zajęciach: merytoryczny udział w debatach oraz znajomość tekstów źródłowych (25%)

- wykonanie zadań cząstkowych (25%)

- wykonanie projektu końcowego (50%)

zaliczenie na ocenę

Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Krzosek-Hołody
Prowadzący grup: Magdalena Krzosek-Hołody
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)