Miasto-ogród. Instytucje i praktyki oddolne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-MOI-qZS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Miasto-ogród. Instytucje i praktyki oddolne |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. . Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze i nauk społecznych. Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji zjawiska kulturowego lub społecznego w oparciu o różne konteksty teoretyczne. |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć omówimy różne historyczne i współczesne koncepcje miasta-ogrodu oraz miasta zintegrowanego z przyrodą. Na przykładzie Warszawy i Nowego Jorku będziemy także dyskutować nad tym, jak konkretne instytucje i oddolne ruchy (NGO, grupy nieformalne) kształtują przestrzeń miejską tworząc takie inicjatywy, jak: zrzeszenia społecznych opiekunów drzew, bazy danych dotyczące bioróżnorodności, banki nasienne, ogrody społecznościowe, farmy miejskie, wymienniki roślin, itd. Obszary tematyczne, które obejmuje kurs: studia miejskie, praktyki społecznościowe, partycypacja, nauka obywatelska (citizen science) |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z określonymi sposobami kształtowania przestrzeni miejskiej oraz rozpoznanie aktorów, którzy biorą w nich udział. Omówione zostaną historyczne i współczesne przykłady realizacji koncepcji miasta-ogrodu - zarówno w skali urbanistycznej, jak i aktywistycznej. Prześledzimy projekty o różnej skali oddziaływania i modelach funkcjonowania - od instytucjonalnych po oddolne. Istotną rolę odgrywać będzie także wykorzystanie potencjału nauki obywatelskiej (citizen science) oraz procesów partycypacyjnych. Podczas zajęć zastosowana zostanie perspektywa porównawcza. Będziemy rozmawiać o dwóch miastach - Warszawie i Nowym Jorku. Podczas kursu wykorzystane zostaną także wyniki badań realizowanych przez prowadzącą w okresie styczeń-sierpień 2023 dla UM st. Warszawy. Kurs prowadzony będzie w formie zajęć w sali oraz wyjść terenowych. |
Literatura: |
Literatura: ● A.Yudina, Garden City: Supergreen Buildings, Urban Skyscapes and the New Planted Space, Thames&Hudson, 2017. ● S. Bell, Urban allotment gardens in Europe, Routledge 2018. ● M. Gandy, Natura Urbana: Ecological Constellations in Urban Space, The MIT Press, 2022. ● E. Howard, Garden Cities of To-morrow: Urban Planning, 1989. ● C. Mees, Participatory Design and Self-building in Shared Urban Open Spaces: Community Gardens and Casitas in New York City, Springer 2018. ● C.D. Rosan, H. Pearsall, Growing a Sustainable City?: The Question of Urban Agriculture, University of Toronto Press, 2017. ● R.C. Rauscher, New York Neighbourhood - Addressing Sustainable City Principles, Springer 2018. ● From Garden City to Green City: The Legacy of Ebenezer Howard, red. K.C.Parsons, D. Shuyler, John Hopkins University Press, 2002. ● Greening the City. Urban Landscapes in the Twentieth Century, red. D, Brantz, S. Duempelmann, University of Virginia Press, 2011. Źródła cyfrowe (przykładowe): ● Trees New York: https://treesny.org/ ● West Side Community Garden: https://www.westsidecommunitygarden.org/ ● Grow NYC: https://www.grownyc.org/gardens/our-community-gardens ● Bujna Warszawa - Naprzód Działki: http://bujnawarszawa.pl/ ● Jadalne Miasto Warszawa: https://biennalewarszawa.pl/jadalne-miasto-warszawa-dokument-sieciowy/ |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć, Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. . Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze i nauk społecznych. Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji zjawiska kulturowego lub społecznego w oparciu o różne konteksty teoretyczne. - rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W04) - zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych (K_W07) - potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych (K_U01) - potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02) - potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie (K_U06) - jest gotów do podejmowania pracy zespołowej (K_K02) - jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03) - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: - aktywny udział w zajęciach: merytoryczny udział w debatach oraz znajomość tekstów źródłowych (25%) - wykonanie zadań cząstkowych (25%) - wykonanie projektu końcowego (50%) zaliczenie na ocenę Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Krzosek-Hołody | |
Prowadzący grup: | Magdalena Krzosek-Hołody | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.