Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Plantopia. Kulturowe spojrzenie na relacje ludzi i roślin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-PKSR-qZS
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Plantopia. Kulturowe spojrzenie na relacje ludzi i roślin
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. .

Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze oraz nauk przyrodniczych (poziom bardzo bazowy).

Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji zjawiska kulturowego lub społecznego w oparciu o różne konteksty teoretyczne.


Skrócony opis:

Podczas zajęć przyjrzymy się królestwu roślin, traktując go nie tylko jako zbiór gatunków, ale także swoistych mikro i makro-zbiorowości. Postaramy się sproblematyzować kulturową rolę roślin jako konkretnych egzemplarzy, gatunków, rodzin, a w końcu formacji. Prześledzimy także zyskujące na popularności trendy związane z poszukiwaniem i rozpoznawaniem roślin jadalnych i leczniczych, a także kolekcjonowaniem roślin. W końcu zastanowimy się nad fetyszyzowaniem i personifikacją roślin we współczesnej kulturze.

Obszary tematyczne, które obejmuje kurs: rośliny w kulturze, roślinne kolektywy, human plant studies (HPS)

Pełny opis:

Kurs jest próbą interdyscyplinarnego spojrzenia na relacje ludzi i roślin w perspektywie współczesnych zjawisk. Podczas zajęć będziemy posługiwać się elementami wiedzy botanicznej i fitosocjologicznej, a także korzystać z tekstów, które powstały w ramach nurtu HPS-Human Plant Studies. Posłużymy się także narzędziami cyfrowymi m.in. powstałymi w ramach projektu Flora Cognita: https://floraincognita.com/ (Max Planck Institute, Technical University of Illmenau). Do uczestnictwa w kursie zalecane jest nie tylko zainteresowanie kulturowymi aspektami tematu, ale także chęć rozwijania warsztatu przyrodoznawczego.

Literatura:

Przykładowa literatura przedmiotu (do uzgodnienia z uczestnikami zajęć w oparciu o preferowane do pogłębienia tematy):

● S. Knapp, People and plants: The unbreakable bond, “Plants People Planet”, nr 1/2019, ss. 20-26.

● B. Schaal, Plants and people: Our shared history and future, “Plants People Planet”, nr 1/2019, ss. 14-19.

● M. Szczygielska, O. Cielemęcka, Plantarium: Human–Vegetal Ecologies, “Catalyst. Feminism, Theory, Thenoscience”, nr 5(2)2019, ss. 1-12.

Polecane czasopisma naukowe:

● “Plants People Planet” (New Phytologist Foundation): https://nph.onlinelibrary.wiley.com/journal/25722611

● “Antennae. The Journal of Nature in Visual Culture”: https://www.antennae.org.uk/copy-of-current-issue

● “Catalyst”. Special Section: Plantarium: Human-Vegetal Ecologies, https://catalystjournal.org/index.php/catalyst/issue/view/2248

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęc, student:

w zakresie wiedzy (K_W04, K_W07) :

- rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

- zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

w zakresie umiejętności (K_U01, K_U02, K_U06)

- potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych

- potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

- potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

w zakresie kompetencji społecznych (K_K02, K_K03, K_K04)

- jest gotów do podejmowania pracy zespołowej

- jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

- aktywny udział w zajęciach: merytoryczny udział w dyskusji oraz znajomość tekstów źródłowych (25%)

- wykonanie zadań cząstkowych (25%)

- wykonanie zadania końcowego (50%)

Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Krzosek-Hołody
Prowadzący grup: Magdalena Krzosek-Hołody
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)