Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii polskiej II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-HFP225-F
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii polskiej II
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Fakultety (studia stacjonarne, filozofia)
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku.

Pełny opis:

Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. Na wykładzie przedstawione zostaną m.in. następujące zagadnienia: filozofia przełomu antypozytywistycznego i modernistyczna metafizyka (E. Abramowski, K. Twardowski, S. Brzozowski, M. Zdziechowski); aksjologiczna filozofia kultury i formułowane na jej gruncie historiozoficzne prognozy dotyczące losów cywilizacji europejskiej (F. Znaniecki, S. I. Witkiewicz); nowe projekty unaukowienia filozofii (Szkoła Lwowsko-Warszawska, fenomenologia R. Ingardena); spory ontologiczne w okresie dwudziestolecia międzywojennego; sytuacja filozofii polskiej w okresie powojennym.

Zakres zagadnień omawianych na ćwiczeniach znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej.

Literatura:

Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.:

1. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983.

2. B. Skarga (red.), „Polska filozofia i myśl społeczna”, t. 3, Warszawa 1975.

3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010.

4. J. Woleński, „Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska”, Warszawa 1985

Wybrana literatura dodatkowa:

A. Walicki, „Stanisław Brzozowski: drogi myśli”, Warszawa 1977.

A. Mencwel, „Stanisław Brzozowski: postawa krytyczna: wiek XX”, Warszawa 2014.

A. Dziedzic, „Antropologia filozoficzna Edwarda Abramowskiego”, Wrocław 2010.

G. Godlewski, „Lekcja kryzysu. Źródła kulturalizmu Floriana Znanieckiego”, Warszawa 1997.

K. Chrobak, „Niejedna rzeczywistość: racjonalizm krytyczny Leona Chwistka”, Kraków 2004.

M. Dombrowski, „Monadyzm biologiczny a problem psychofizyczny: studium filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza”, Toruń 2018.

E. Paczkowska-Łagowska, „Psychika i poznanie: epistemologia Kazimierza Twardowskiego”, Warszawa 1980.

A. Jedynak, „Ajdukiewicz”, Warszawa 2003.

P. Surma, „Poglądy filozoficzne Jana Łukasiewicza a logiki wielowartościowe”, Warszawa 2012.

J. Woleński, „Szkoła Lwowsko-Warszawska w polemikach”, Warszawa 1997.

J. Moroz, „Dyskusja z relatywizmem prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Warszawa 2013.

„Antyirracjonalizm: metody filozoficzne w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, red. A. Brożek, M. Będkowski, A. Chybińska, S. Ivanyk, D.Traczykowski, Warszawa 2020.

A. Brożek, „Analiza i konstrukcja: o metodach badania pojęć w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Kraków 2020.

M. Tyl, „Pesymizm, konserwatyzm, wartości: o filozofii Henryka Elzenberga”, Katowice 2001.

J. Zegzuła-Nowak, „Polemiki filozoficzne Henryka Elzenberga ze szkołą lwowsko-warszawską”, Kraków 2017.

K. Okopień, „Uprzedmiotowienie: krytyka ontologii Romana Ingardena”, Warszawa 1997.

„Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena”, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001.

„Doświadczanie świata: eseje o myśli Romana Ingardena”, red. T. Maślanka, Warszawa 2020.

Teksty omawiane na ćwiczeniach znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- osoba studiująca ma wiedzę o najważniejszych osiągnięciach w dziejach polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku

- osoba studiująca zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku;

- osoba studiująca rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz historyczną zmienność znaczeń języka;

- osoba studiująca rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury.

Nabyte umiejętności:

- osoba studiująca wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi.

Nabyte kompetencje społeczne:

- osoba studiująca jest gotowa do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu historii filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny. Oceniana będzie wypowiedź ustna na temat najważniejszych osiągnięć i strategii argumentacyjnych stosowanych w polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku, usytuowanych w kontekście historyczno-kulturowym.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Dziedzic
Prowadzący grup: Anna Dziedzic, Tomasz Herbich
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)