Historia filozofii polskiej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-HFP225-F |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii polskiej II |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Fakultety (studia stacjonarne, filozofia) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest prezentacja głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. Na wykładzie przedstawione zostaną m.in. następujące zagadnienia: filozofia przełomu antypozytywistycznego i modernistyczna metafizyka (E. Abramowski, K. Twardowski, S. Brzozowski, M. Zdziechowski); aksjologiczna filozofia kultury i formułowane na jej gruncie historiozoficzne prognozy dotyczące losów cywilizacji europejskiej (F. Znaniecki, S. I. Witkiewicz); nowe projekty unaukowienia filozofii (Szkoła Lwowsko-Warszawska, fenomenologia R. Ingardena); spory ontologiczne w okresie dwudziestolecia międzywojennego; sytuacja filozofii polskiej w okresie powojennym. Zakres zagadnień omawianych na ćwiczeniach znajduje się na podstronie grupy ćwiczeniowej. |
Literatura: |
Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.: 1. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983. 2. B. Skarga (red.), „Polska filozofia i myśl społeczna”, t. 3, Warszawa 1975. 3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010. 4. J. Woleński, „Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska”, Warszawa 1985 Wybrana literatura dodatkowa: A. Walicki, „Stanisław Brzozowski: drogi myśli”, Warszawa 1977. A. Mencwel, „Stanisław Brzozowski: postawa krytyczna: wiek XX”, Warszawa 2014. A. Dziedzic, „Antropologia filozoficzna Edwarda Abramowskiego”, Wrocław 2010. G. Godlewski, „Lekcja kryzysu. Źródła kulturalizmu Floriana Znanieckiego”, Warszawa 1997. K. Chrobak, „Niejedna rzeczywistość: racjonalizm krytyczny Leona Chwistka”, Kraków 2004. M. Dombrowski, „Monadyzm biologiczny a problem psychofizyczny: studium filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza”, Toruń 2018. E. Paczkowska-Łagowska, „Psychika i poznanie: epistemologia Kazimierza Twardowskiego”, Warszawa 1980. A. Jedynak, „Ajdukiewicz”, Warszawa 2003. P. Surma, „Poglądy filozoficzne Jana Łukasiewicza a logiki wielowartościowe”, Warszawa 2012. J. Woleński, „Szkoła Lwowsko-Warszawska w polemikach”, Warszawa 1997. J. Moroz, „Dyskusja z relatywizmem prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Warszawa 2013. „Antyirracjonalizm: metody filozoficzne w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, red. A. Brożek, M. Będkowski, A. Chybińska, S. Ivanyk, D.Traczykowski, Warszawa 2020. A. Brożek, „Analiza i konstrukcja: o metodach badania pojęć w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, Kraków 2020. M. Tyl, „Pesymizm, konserwatyzm, wartości: o filozofii Henryka Elzenberga”, Katowice 2001. J. Zegzuła-Nowak, „Polemiki filozoficzne Henryka Elzenberga ze szkołą lwowsko-warszawską”, Kraków 2017. K. Okopień, „Uprzedmiotowienie: krytyka ontologii Romana Ingardena”, Warszawa 1997. „Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena”, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001. „Doświadczanie świata: eseje o myśli Romana Ingardena”, red. T. Maślanka, Warszawa 2020. Teksty omawiane na ćwiczeniach znajdują się na podstronie grupy ćwiczeniowej. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - osoba studiująca ma wiedzę o najważniejszych osiągnięciach w dziejach polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku - osoba studiująca zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku; - osoba studiująca rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz historyczną zmienność znaczeń języka; - osoba studiująca rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury. Nabyte umiejętności: - osoba studiująca wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi. Nabyte kompetencje społeczne: - osoba studiująca jest gotowa do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu historii filozofii polskiej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Oceniana będzie wypowiedź ustna na temat najważniejszych osiągnięć i strategii argumentacyjnych stosowanych w polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego i XX wieku, usytuowanych w kontekście historyczno-kulturowym. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dziedzic | |
Prowadzący grup: | Anna Dziedzic, Tomasz Herbich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.