Podstawowe pytania bioetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-PPB23-M |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe pytania bioetyki |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z bioetyką – czym jest, jak powstała, jakie zagadnienia obejmuje swoim zakresem, jakich metod używa. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z bioetyką – czym jest, jak powstała, jakie zagadnienia obejmuje swoim zakresem, jakich metod używa. Podczas zajęć prowadzonych przez grono wykładowczyń i wykładowców kierunku studiów bioetyka (na Wydziale Filozofii), a także badaczek i badaczy zajmujących się akademicką bioetyką, studenci będą mieli okazję zaznajomić się z podstawowymi pytaniami, problemami i konfliktami pojawiającymi się w różnych sferach tej interdyscyplinarnej dziedziny, takich jak: etyka kliniczna, etyka badań naukowych, etyka prokreacji, etyka końca życia, etyka nowych technologii, etyka zwierząt, socjologia i antropologia medycyny, prawo medyczne. Udział w zajęciach dostarczy ponadto studentom wiedzy teoretycznej oraz podstawowych narzędzi pojęciowych niezbędnych do zrozumienia tych właśnie pytań, problemów i konfliktów oraz związanych z nimi stanowisk, argumentów i ocen moralnych. |
Literatura: |
P. Łuków, T. Pasierski, Etyka medyczna z elementami filozofii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014 J. Różyńska, W. Chańska (red.), Bioetyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2013 H. Kuhse, P. Singer, (eds.) A companion to bioethics, Oxford: Wiley-Blackwell 2009 Dodatkowa literatura będzie podawana przez indywidualnych prowadzących przed zajęciami. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student/ka: - zna i rozumie genezę, historię oraz interdyscyplinarną naturę bioetyki - rozumie rolę bioetyki w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk - zna podstawową terminologię bioetyczną (z zakresu poruszanych działów) w języku polskim - zna wybrane podstawowe współczesne problemy oraz perspektywy teoretyczne i badawcze wybranych działów bioetyki (m. in. etyki klinicznej, etyki badań naukowych, etyki prokreacji, etyki końca życia, etyki nowych technologii, etyki środowiska naturalnego, etyki zwierząt); - rozumie rolę refleksji etycznej i bioetycznej dla rozwoju nauki i techniki, rozwoju społeczeństw demokratycznych i pluralistycznych oraz dla kształtowania się więzi społecznych opartych na poszanowaniu godności i podstawowych praw człowieka Nabyte umiejętności: Student/ka: - potrafi identyfikować, interpretować i analizować podstawowe argumenty dotyczące problemów i konfliktów etycznych występujące w zakresie wybranych działów bioetyki - potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię bioetyczną - potrafi wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei bioetycznych a procesami społecznymi i kulturalnymi Nabyte kompetencje społeczne: Student/ka: - docenia wartość dyskusji, w szczególności w środowisku interdyscyplinarnym - docenia wartość znaczenia refleksji bioetycznej dla rozwoju cywilizacji europejskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny – test wielokrotnego wyboru Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.