Podstawowe pytania bioetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-PPB24-M |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe pytania bioetyki |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne (studia stacjonarne, filozofia) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z bioetyką – czym jest, jak powstała, jakie zagadnienia obejmuje swoim zakresem, jakich metod używa. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z bioetyką – czym jest, jak powstała, jakie zagadnienia obejmuje swoim zakresem, jakich metod używa. Podczas zajęć prowadzonych przez grono wykładowczyń i wykładowców kierunku studiów bioetyka (na Wydziale Filozofii), a także badaczek i badaczy zajmujących się akademicką bioetyką, studenci będą mieli okazję zaznajomić się z podstawowymi pytaniami, problemami i konfliktami pojawiającymi się w różnych sferach tej interdyscyplinarnej dziedziny, takich jak: etyka kliniczna, etyka badań naukowych, etyka prokreacji, etyka końca życia, etyka nowych technologii, etyka zwierząt, socjologia i antropologia medycyny, prawo medyczne. Udział w zajęciach dostarczy ponadto studentom wiedzy teoretycznej oraz podstawowych narzędzi pojęciowych niezbędnych do zrozumienia tych właśnie pytań, problemów i konfliktów oraz związanych z nimi stanowisk, argumentów i ocen moralnych. |
Literatura: |
P. Łuków, T. Pasierski, Etyka medyczna z elementami filozofii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014 J. Różyńska, W. Chańska (red.), Bioetyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2013 H. Kuhse, P. Singer, (eds.) A companion to bioethics, Oxford: Wiley-Blackwell 2009 Dodatkowa literatura będzie podawana przez indywidualnych prowadzących przed zajęciami. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student/ka: - zna i rozumie genezę, historię oraz interdyscyplinarną naturę bioetyki - rozumie rolę bioetyki w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk - zna podstawową terminologię bioetyczną (z zakresu poruszanych działów) w języku polskim - zna wybrane podstawowe współczesne problemy oraz perspektywy teoretyczne i badawcze wybranych działów bioetyki (m. in. etyki klinicznej, etyki badań naukowych, etyki prokreacji, etyki końca życia, etyki nowych technologii, etyki środowiska naturalnego, etyki zwierząt); - rozumie rolę refleksji etycznej i bioetycznej dla rozwoju nauki i techniki, rozwoju społeczeństw demokratycznych i pluralistycznych oraz dla kształtowania się więzi społecznych opartych na poszanowaniu godności i podstawowych praw człowieka Nabyte umiejętności: Student/ka: - potrafi identyfikować, interpretować i analizować podstawowe argumenty dotyczące problemów i konfliktów etycznych występujące w zakresie wybranych działów bioetyki - potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię bioetyczną - potrafi wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei bioetycznych a procesami społecznymi i kulturalnymi Nabyte kompetencje społeczne: Student/ka: - docenia wartość dyskusji, w szczególności w środowisku interdyscyplinarnym - docenia wartość znaczenia refleksji bioetycznej dla rozwoju cywilizacji europejskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny – test wielokrotnego wyboru Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Łuków | |
Prowadzący grup: | Joanna Andrusiewicz, Katarzyna Bielińska, Emilia Kaczmarek, Paweł Łuków, Magdalena Środa, Jakub Zawiła-Niedźwiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.