Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy bioetyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-SP-PB
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy bioetyki
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty - studia podyplomowe na WFZ
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią etyki medycznej i geneza bioetyki, dostarczenie im wiedzy na temat interdyscyplinarnej natury bioetyki, jej miejsca w systemie nauk oraz jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. Celem zajęć jest ponadto zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami współczesnej bioetyki.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią etyki medycznej i geneza bioetyki, dostarczenie im wiedzy na temat interdyscyplinarnej natury bioetyki, jej miejsca w systemie nauk oraz jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. Celem zajęć jest ponadto zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami współczesnej bioetyki.

Literatura:

Chyrowicz B. (2015). Bioetyka. Anatomia sporu. Kraków: Znak; Łuków P., Pasierski T. (2013), Etyka medyczna z elementami filozofii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; Łuków P. (2005). Granice zgody: autonomia zasad i dobro pacjenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; Różyńska J., i Chańska W. (red. 2013). Bioetyka. Warszawa: Wolters Kluwer; Różyńska J., i Waligóra M. (red. 2012). Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe. Warszawa: Lex a Wolters Kluwer Business; Szewczyk K. (2009). Bioetyka. Tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe; materiały dostarczone przez wykładowcę

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza: Po zakończeniu kursu słuchacz:

‒ posiada pogłębioną wiedzę na temat historii etyki lekarskiej oraz narodzin i genezy bioetyki;

‒ ma wiedzę o interdyscyplinarnej i dwoistej naturze bioetyki oraz o jej przedmiocie i stosowanych na jej gruncie metodach badawczych;

‒ posiada pogłębioną wiedzę na temat statusu naukowego bioetyki, przedmiotu jej badań oraz stosowanych na jej gruncie metod badawczych;

‒ rozumie rolę jaką spełnia bioetyka w regulacji praktyki medycznej oraz jej wkład w rozwój nauk biomedycznych;

‒ zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dyskutowane na gruncie bioetyki;

‒ rozumie społeczno-kulturowe i polityczne uwarunkowania praktyki medycznej i rozwoju nauk biomedycznych;

Nabyte umiejętności: Po ukończeniu kursu słuchacz:

‒ krytycznie analizuje teksty omawiające zagadnienia z zakresu tematyki zajęć; rekonstruuje poglądy i argumenty innych osób, w tym uczestników zajęć;

‒ dobiera i konstruuje argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułuje odpowiedzi na krytykę;

‒ dostrzega podstawowe problemy i konflikty etyczne, jakie rodzi praktyka i rozwój biomedycyny;

‒ wyjaśnia podstawowe relacje między praktyką i rozwojem biomedycyny a kulturą, religią i prawem;

‒ przygotowuje wystąpienia ustne związane z tematyką konwersatorium

Nabyte kompetencje społeczne: Po ukończeniu kursu słuchacz:

‒ docenia wartość i znaczenie dyskusji;

‒ potrafi współpracować w grupie, w szczególności dzielić pracę i odpowiedzialność za przygotowanie i wygłoszenie ustnego referatu;

‒ docenia znaczenia refleksji bioetycznej dla rozwoju cywilizacji europejskiej, w szczególności dla rozwoju nauk biomedycznych w duchu poszanowania godności i podstawowych praw człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa: 80% wynik kolokwium zaliczeniowego, 20% aktywność na zajęciach

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 w semestrze

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Łuków
Prowadzący grup: Joanna Andrusiewicz, Paweł Łuków
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zawiła-Niedźwiecki
Prowadzący grup: Jakub Zawiła-Niedźwiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)