Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Małe (dramatyczne) co nieco dla każdego, czyli 10-minute plays. Wybrane trendy we współczesnym dramacie amerykańskim. ( The Other American Drama - 10-minute plays)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4024-TWDA-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Małe (dramatyczne) co nieco dla każdego, czyli 10-minute plays. Wybrane trendy we współczesnym dramacie amerykańskim. ( The Other American Drama - 10-minute plays)
Jednostka: Centrum Nauczania Języków Obcych
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Nauczania Języków Obcych
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Kurs (nie tylko) dla tych, którzy toczą codzienną walkę o to, aby pogodzić obowiązki studenta, konieczność zarobienia na utrzymanie i potrzebę uczestniczenia w kulturze. Większość 10-minute plays, które poddane zostaną analizie w czasie zajęć dostępna jest w formie elektronicznej lub na stronach internetowych, a więc można się z nimi zapoznać w drodze z pracy na Uniwersytet. Szybka „konsumpcja” tego kulturowego „fastfoodu” nie oznacza bynajmniej łatwego procesu przyswojenia i trawienia treści; proponowane 10-minute plays traktują zarówno o problemach uniwersalnych takich jak: miłość, śmierć, dojrzewanie, jak i tych, które charakterystyczne są dla kultury współczesnej: nowe modele relacji interpersonalnych, presja konsumeryzmu, definiowanie własnej tożsamości w świecie globalnej wioski.

Pełny opis:

Pełny opis przedmiotu Kurs poświęcony jest dyskusji nad problemami współczesności wyrażonymi językiem teatru – w formie 10-minute play. Ta krótka forma dramatyczna wywodzi się z tradycji jednoaktówki, przyjmuje się, że oficjalny debiut tego gatunku miał miejsce w 1977 roku podczas Humana Festival of New American Plays Actors Theatre w Louisville. To fenomen współczesnego teatru, który na stałe zagościł na deskach anglojęzycznych scen.

Podczas zajęć krytycznej analizie poddane zostaną 10-minute plays autorstwa między innymi Tony’ego Kushnera, Lucasa Craiga, Waltera Wykes’a. Przedmiotem refleksji będą zarówno cechy formalne gatunku, jak i problemy współczesnej kultury: nowe modele relacji interpersonalnych, rola mediów społecznościowych, zagadnienia tożsamości płci, marginalizacji grup społecznych, wpływu stosunków międzynarodowych i polityki państwa dobrobytu na życie codzienne.

Szczególna uwaga zostanie zwrócona na obecność różnic językowych w obrębie amerykańskiej angielszczyzny, charakterystycznych dla odmiennych grup etnicznych, społecznych i zawodowych. Pracując w zespołach uczestnicy kursu będą mogli rozwijać umiejętność mediacji językowej i kulturowej.

Cel kursu to pogłębienie zrozumienia mentalności i dziedzictwa kulturowego różnych wspólnot oraz umiejętności czytania tekstów współczesnej kultury, co prowadzić będzie do refleksji nad przemianami cywilizacyjnymi i kulturowymi w XXI wieku na poziomie globalnym i lokalnym. Studenci zostaną zaproszeni do zajęcia stanowiska wobec podejmowanych kwestii podczas dyskusji w czasie zajęć oraz wyrażenia go w formie eseju krytycznego, własnej 10-minute play lub przekładu wybranej sztuki na język polski.

Literatura:

informacje na zajęciach

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się Po ukończeniu procesu kształcenia student potrafi:

1. krótko scharakteryzować wybrane trendy w anglojęzycznym dramacie współczesnym,

2. rozpoznać cechy gatunkowe 10-minute play,

3. rozpoznawać związki pomiędzy omawianymi sztukami a innymi dziełami amerykańskiej kultury,

4. poddać analizie język, po który sięga amerykańska dramaturgia współczesna,

5. rozpoznawać zróżnicowanie językowe wynikające z różnorodności etnicznej, przynależności do różnych grup społecznych i zawodowych,

6. w pogłębiony sposób rozumieć mentalność i dziedzictwo kulturowe różnych wspólnot,

7. w pogłębiony sposób dokonać analizy, interpretacji i krytycznej oceny omawianych utworów,

8. krytycznie odnieść się do problemów współczesności poddanych dyskusji w analizowanych miniaturach dramatycznych na gruncie kultury amerykańskiej, polskiej i w kontekście globalnym

9. efektywnie korzystać z wartościowych źródeł internetowych poświęconych kulturze, cechujących się profesjonalizmem i rzetelnością oferowanej wiedzy (biblioteki, słowniki, bazy przedmiotowe),

10. twórczo wykorzystać wiedzę zdobytą w czasie zajęć (projekty studenckie – esej, przekład wybranego dramatu na język polski, stworzenie własnej 10-minute play)

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:

Aktywny udział w zajęciach, analizach i interpretacjach tekstów oraz toczących się dyskusjach - 50%

Zaliczenie końcowe – projekty studenckie: esej, przekład wybranej sztuki na j.polski, stworzenie własnej 10-minute play

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Cegiełka, Andrzej Dąbrowski
Prowadzący grup: Elżbieta Grzyb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Cegiełka, Andrzej Dąbrowski
Prowadzący grup: Elżbieta Grzyb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Cegiełka, Andrzej Dąbrowski
Prowadzący grup: Elżbieta Grzyb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)