Małe (dramatyczne) co nieco dla każdego, czyli 10-minute plays. Wybrane trendy we współczesnym dramacie amerykańskim. ( The Other American Drama - 10-minute plays)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4024-TWDA-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Małe (dramatyczne) co nieco dla każdego, czyli 10-minute plays. Wybrane trendy we współczesnym dramacie amerykańskim. ( The Other American Drama - 10-minute plays) |
Jednostka: | Centrum Nauczania Języków Obcych |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Nauczania Języków Obcych Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Skrócony opis: |
Kurs (nie tylko) dla tych, którzy toczą codzienną walkę o to, aby pogodzić obowiązki studenta, konieczność zarobienia na utrzymanie i potrzebę uczestniczenia w kulturze. Większość 10-minute plays, które poddane zostaną analizie w czasie zajęć dostępna jest w formie elektronicznej lub na stronach internetowych, a więc można się z nimi zapoznać w drodze z pracy na Uniwersytet. Szybka „konsumpcja” tego kulturowego „fastfoodu” nie oznacza bynajmniej łatwego procesu przyswojenia i trawienia treści; proponowane 10-minute plays traktują zarówno o problemach uniwersalnych takich jak: miłość, śmierć, dojrzewanie, jak i tych, które charakterystyczne są dla kultury współczesnej: nowe modele relacji interpersonalnych, presja konsumeryzmu, definiowanie własnej tożsamości w świecie globalnej wioski. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu Kurs poświęcony jest dyskusji nad problemami współczesności wyrażonymi językiem teatru – w formie 10-minute play. Ta krótka forma dramatyczna wywodzi się z tradycji jednoaktówki, przyjmuje się, że oficjalny debiut tego gatunku miał miejsce w 1977 roku podczas Humana Festival of New American Plays Actors Theatre w Louisville. To fenomen współczesnego teatru, który na stałe zagościł na deskach anglojęzycznych scen. Podczas zajęć krytycznej analizie poddane zostaną 10-minute plays autorstwa między innymi Tony’ego Kushnera, Lucasa Craiga, Waltera Wykes’a. Przedmiotem refleksji będą zarówno cechy formalne gatunku, jak i problemy współczesnej kultury: nowe modele relacji interpersonalnych, rola mediów społecznościowych, zagadnienia tożsamości płci, marginalizacji grup społecznych, wpływu stosunków międzynarodowych i polityki państwa dobrobytu na życie codzienne. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na obecność różnic językowych w obrębie amerykańskiej angielszczyzny, charakterystycznych dla odmiennych grup etnicznych, społecznych i zawodowych. Pracując w zespołach uczestnicy kursu będą mogli rozwijać umiejętność mediacji językowej i kulturowej. Cel kursu to pogłębienie zrozumienia mentalności i dziedzictwa kulturowego różnych wspólnot oraz umiejętności czytania tekstów współczesnej kultury, co prowadzić będzie do refleksji nad przemianami cywilizacyjnymi i kulturowymi w XXI wieku na poziomie globalnym i lokalnym. Studenci zostaną zaproszeni do zajęcia stanowiska wobec podejmowanych kwestii podczas dyskusji w czasie zajęć oraz wyrażenia go w formie eseju krytycznego, własnej 10-minute play lub przekładu wybranej sztuki na język polski. |
Literatura: |
informacje na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Po ukończeniu procesu kształcenia student potrafi: 1. krótko scharakteryzować wybrane trendy w anglojęzycznym dramacie współczesnym, 2. rozpoznać cechy gatunkowe 10-minute play, 3. rozpoznawać związki pomiędzy omawianymi sztukami a innymi dziełami amerykańskiej kultury, 4. poddać analizie język, po który sięga amerykańska dramaturgia współczesna, 5. rozpoznawać zróżnicowanie językowe wynikające z różnorodności etnicznej, przynależności do różnych grup społecznych i zawodowych, 6. w pogłębiony sposób rozumieć mentalność i dziedzictwo kulturowe różnych wspólnot, 7. w pogłębiony sposób dokonać analizy, interpretacji i krytycznej oceny omawianych utworów, 8. krytycznie odnieść się do problemów współczesności poddanych dyskusji w analizowanych miniaturach dramatycznych na gruncie kultury amerykańskiej, polskiej i w kontekście globalnym 9. efektywnie korzystać z wartościowych źródeł internetowych poświęconych kulturze, cechujących się profesjonalizmem i rzetelnością oferowanej wiedzy (biblioteki, słowniki, bazy przedmiotowe), 10. twórczo wykorzystać wiedzę zdobytą w czasie zajęć (projekty studenckie – esej, przekład wybranego dramatu na język polski, stworzenie własnej 10-minute play) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: Aktywny udział w zajęciach, analizach i interpretacjach tekstów oraz toczących się dyskusjach - 50% Zaliczenie końcowe – projekty studenckie: esej, przekład wybranej sztuki na j.polski, stworzenie własnej 10-minute play |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cegiełka, Andrzej Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grzyb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cegiełka, Andrzej Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grzyb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cegiełka, Andrzej Dąbrowski | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grzyb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.