Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Po polsku bez akcentu - trudności wschodnich Słowian w wymowie i intonacji języka polskiego.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4024-TWSWIJP-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Po polsku bez akcentu - trudności wschodnich Słowian w wymowie i intonacji języka polskiego.
Jednostka: Centrum Nauczania Języków Obcych
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Nauczania Języków Obcych
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia kierowane są do studentów wschodniosłowiańskich wszystkich wydziałów UW, którzy mówią już po polsku, ale pragną lepiej opanować polską wymowę i intonację, pozbyć się typowych błędów fonetycznych wynikających z interferencji międzyjęzykowej z języków wschodniosłowiańskich (białoruski, rosyjski, ukraiński) i ich dialektów oraz poprawić emisję głosu.

Dzięki wiedzy zdobytej na zajęciach i trening artykulacyjny słuchacze będą uwrażliwieni na popełniane przez siebie i innych mówców błędy w wymowie, będą samodzielnie podejmować próby pokonania trudności fonetycznych i intonacyjnych oraz nauczą się dokonywania autokorekty, jak i korygowania błędów w wymowie innych osób. W sposób świadomy będą mogli kontrolować użycie języka polskiego, co jest warunkiem sprawnej komunikacji interpersonalnej.

Pełny opis:

Zajęcia kierowane są do wszystkich studentów UW pochodzenia wschodniosłowiańskiego lub tych, którzy czują, że ich błędy w wymowie i obcy akcent wynikają z wpływu L1 (język pierwszy), L2 (język drugi) itd. na język polski. Celem zajęć jest doskonalenie wymowy polskiej poprzez ćwiczenia z wykorzystaniem metody kontrastywnej.

Elementy wykładowe pomogą studentom rozszerzyć wiedzę z dziedziny fonetyki i fonologii w ujęciu kontrastywnym. Uwrażliwienie na poprawną wymowę przygotuje studentów do samodzielnej pracy nad eliminowaniem błędów. Celem ćwiczeń jest nie tylko poniesienie kompetencji fonologicznej w języku polskim, lecz także uwrażliwienie na kulturę wymowy i korzyści wynikające z poprawnego komunikowania się z innymi.

Literatura:

materiały własne autora

zasoby Internetu

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student

- zna i rozumie

W_01: jakie są cechy akcentu wschodniosłowiańskiego w polszczyźnie

W_02: co to jest fonetyka, fonologia, intonacja, prozodia

W_03: co to jest fonetyka kontrastywna i w czym pomaga jej znajomość

- potrafi

U_01: posługiwać się sprawnie językiem polskim bez typowych błędów w wymowie i intonacji

U_02: wskazać typowe błędy w wymowie i intonacji wschodnich Słowian w języku polskim i je poprawiać

- ponadto student jest gotów

K_01: odnosić się ze zrozumieniem do obcych akcentów w polszczyźnie, cudzych błędów fonetycznych i potknięć językowych

K_02: poczuć większą swobodę i pewność siebie w posługiwaniu się językiem polskim

K_03: do uwrażliwiania siebie na poprawną wymowę i intonację

K_04: do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności

Metody i kryteria oceniania:

•obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach, wykonywanie zadań typu:

- projekt: w trakcie semestru studenci przygotowują czytanie dłuższych tekstów (proza, poezja, dialogi filmowe) na potrzeby nagrania w studiu, w różnoraki sposób interpretując fonetycznie tekst.

- odgrywanie ról: studenci wybierają reklamę lub wypowiedź jednego z mistrzów mowy polskiej i przygotowują ten tekst dla grupy, wcielając się w rolę interpretatora.

zaliczenie na ocenę

projekt końcowy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Cegiełka, Andrzej Dąbrowski
Prowadzący grup: Wojciech Sosnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Cegiełka, Andrzej Dąbrowski
Prowadzący grup: Wojciech Sosnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)