Jak działa Warszawa? Praktyczne warsztaty z ulepszania miasta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4208-JdW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Jak działa Warszawa? Praktyczne warsztaty z ulepszania miasta |
Jednostka: | Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Warsztaty obejmują 3 bloki tematyczne: 1) Blok teoretyczny: wprowadzenie do podstaw ustrojowych funkcjonowania Urzędu m.st. Warszawy i podległych mu jednostek. 2) Blok warsztatowy: prawdziwe studia przypadków oparte na wizytacjach i rozmowach z osobami realizującymi ciekawe przedsięwzięcia miejskie. 3) Blok praktyczny: zadania grupowe w formie studiów przypadków – praktyczne rozwiązywanie problemów miejskich. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany we współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy w ramach realizacji Programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020”. Zajęcia będą prowadzone przez doświadczonych praktyków – urzędników, miejskich aktywistów, liderów nieformalnych i przedstawicieli organizacji pozarządowych. Na zajęciach zdobędziesz praktyczną wiedzę o możliwościach, narzędziach i strategiach realizacji własnych pomysłów na miasto. Dowiesz się jakie są możliwości i ograniczenia formalne, zrozumiesz zasady działania instytucji miejskich, a także znaczenie nieformalnych sieci społecznych. Jeżeli coś Ci przeszkadza, coś Cię w mieście denerwuje, chcesz coś zmienić lub znaleźć grupę zaangażowanych kolegów i koleżanek, to są to zajęcia dla Ciebie. Uwaga! Zajęcia odbywają się zdalnie w trybie synchronicznym. Obecność na zajęciach jest istotnym elementem oceny. |
Literatura: |
Lista lektur do zajęć ogólnouniwersyteckich na Uniwersytecie Warszawskim • Ustawa o samorządzie powiatowym • Ustawa o samorządzie gminnym • Ustawa o ustroju miasta stołecznego Warszawy • Statut m.st. Warszawy (uchwała Rady m.st. Warszawy nr XXII/743/2008 z 10 stycznia 2008 r.) • Strategia #Warszawa2030 (uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXVI/1800/2018 z 10 maja 2018 r.) • Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020+ • Zintegrowany program rewitalizacji miasta stołecznego Warszawy do 2022 roku (uchwała Rady m.st. Warszawy nr XVII/367/2015 z 17 września 2015 r.) • Innowacyjna Warszawa 2020. Program wspierania przedsiębiorczości (uchwała Rady m.st. Warszawy nr XLIII/1180/2012 z 04 października 2012 r.) • Program wzmacniania wspólnoty lokalnej na lata 2015-2020 (zarządzenie Prezydenta m.st. Warszawy nr 1186/2015 z 18 sierpnia 2015 r.) • Warszawski program edukacji kulturalnej 2015-2020 (zarządzenie Prezydenta m.st. Warszawy nr 453/2015 z 09 kwietnia 2015 r.) • Program rozwoju współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych do roku 2020 (uchwała Rady m.st. Warszawy nr XIV/289/2015 z 09 lipca 2015 r.) • Program „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020” (zarządzenie Prezydenta m.st. Warszawy nr 87/2016 z dnia 28 stycznia 2016 r.) • Barometr Warszawski • Badanie jakości życia mieszkańców warszawskich dzielnic 2013 i 2015 • Badanie tożsamość Warszawy i jej mieszkańców • Warszawskie Badanie Ruchu 2015 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student… (1) Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę o programach i politykach miejskich związanych z aktywnością mieszkańców i zaangażowaniem obywatelskim w sferach komunikacji, transportu, polityki społecznej, kultury, edukacji, przedsiębiorczości i innowacyjności (2) Wykazuje znajomość zasad funkcjonowania procedur i instytucji rozwoju miasta oraz gospodarowania przestrzenią z perspektywy aktywnego mieszkańca W zakresie umiejętności student… (1) Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania systemu instytucji miejskich i metropolitalnych poprzez samodzielnie formułowane i weryfikowane hipotezy badawcze (2) Potrafi w sposób jasny, logiczny i precyzyjny przygotowywać prezentacje i wystąpienie w języku polskim W zakresie kompetencji społecznych… (1) Przyjmuje różne role podczas pracy grupowej polegającej na projektowaniu, realizacji i prezentacji wyników badań terenowych dotyczących rozwiązywania praktycznych problemów mieszkańców w miastach i regionach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (20 pkt.), aktywność na zajęciach (30 pkt.), studium przypadku realizowane w grupach (50 pkt.). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wojnar | |
Prowadzący grup: | Justyna Orchowska, Katarzyna Wojnar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.