Urban Lab: investigating contemporary city
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4208-ULic-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Urban Lab: investigating contemporary city |
Jednostka: | Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) |
Grupy: |
Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest wprowadzenie zintegrowanego i interdyscyplinarnego podejścia do projektowania badań o mieście. Konwersatorium jest skierowane do studentów z wielu dyscyplin, w tym nauk społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych i humanistycznych. Kurs koncentruje się na praktycznych aspektach badań i rozwija warsztat metodologii badań miejskich ze szczególnym uwzględnieniem podejścia partycypacyjnego. Studenci odwiedzają konkretne lokalizacje, identyfikują wyzwania i proponują rozwiązania dotyczące rozwoju miasta Warszawy. Podczas zajęć od studentów oczekuje się przeprowadzenia samodzielnych badań w grupach 4-5 osobowych, w sposób wykorzystujący ich zróżnicowaną wiedzę, umiejętności i doświadczenia. |
Pełny opis: |
Głównym tematem tegorocznego kursu będzie napięcie między wymiarem "lokalnym" i "metropolitalnym". Kurs obejmuje następujące bloki: 1) Wprowadzenie do studiów miejskich. 2) Projektowanie i metodologia badań o mieście. 3) Wizyty studyjne, wykłady gościnne oraz wybór obszaru badań w mieście. 4) Opracowanie i testowanie narzędzi badawczych. 5) Badania terenowe. 6) Prezentacja wyników badań i rekomendacje. W ramach wprowadzającego bloku studenci będą omawiać znaczenie 'lokalnego' i 'metropolitalnego' wymiaru funkcjonowania miasta. Definicje obu terminów, jak również napięcia pomiędzy oboma wymiarami zostaną zilustrowane przykładami z literatury i własnego doświadczenia . Blok dotyczący metodologii zapozna studentów z wybranymi metodami badań procesów zachodzących w mieście, które pozwalają na projektowanie badań o charakterze partycypacyjnym. Jest to takie podejście, które uwzględnia perspektywy różnych aktorów i interesariuszy zaangażowanych w proces tworzenia miasta. Wizyty studyjne i terenowe w różnych lokalizacjach miasta Warszawy pozwolą studentom lepiej zrozumieć skomplikowane procesy zachodzące w przestrzeni miejskiej i wybrać lokalizację, która stanie się przedmiotem dalszych badań. W dalszym etapie studenci podzieleni zostaną na 4-5 osobowe grupy, w których będą rozwijać własny projekt badawczy oraz narzędzia. Narzędzia te powinny być sprawdzone poprzez pilotaż i poprawione w ramach pracy zespołowej. Każda grupa będzie prowadzić terenowe prace badawcze w wybranym miejscu. Tak zebrane dane zostaną następnie przeanalizowane. Na ostatnim etapie studenci zaprezentują swoje podejście badawcze, wyniki badań i rekomendacje przed całą grupą. Każdy zespół zostanie oceniony przez pozostałych studentów i ten proces będzie również uwzględniony w ocenie końcowej. |
Literatura: |
1. Bergold, Jarg & Thomas, Stefan. 2012. Participatory Research Methods: A Methodological Approach in Motion [110 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 13 (1). Art. 30, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1201304. 2. Comunian, R., Chapain, C., Clifton, N., 2010. Location, location, location: exploring the complex relationship between creative industries and place. Creat. Ind. J., 3(1). 3. Cornwall, Andrea, and Rachel Jewkes. 1995. What is participatory research? Social Science & Medicine 41.12: 1667–1676. 4. Fischler, Raphaël. “Fifty Theses on Urban Planning and Urban Planners.” Journal of Planning and Education Research 32.1 (2012): 107–114 5. Hall, Peter. Cities of Tomorrow: An Intellectual History of Urban Planning and Design in the Twentieth Century. 3d ed. Oxford: Blackwell, 2002. 6. iCoCo. 2010. Understanding and monitoring tension and conflict in local communities. A practical guide for local authorities, police service and partner agencies. Second edition, http://www.tedcantle.co.uk/publications/033%20Tension%20monitoring%20guidance%20iCoCo%202010.pdf 7. Jacobs, Jane. The Death and Life of Great American Cities. New York: Random House, 2011. 8. Jakob, D., 2010. Constructing the creative neighborhood: Hopes and limitations of creative city policies in Berlin. City, Cult. Soc., 1(4), p.193–198. 9. Krishnaswamy, A. 2004. Participatory Research: Strategies and Tools. Practitioner: Newsletter of the National Network of Forest Practitioners 22: 17-22h. http://nature.berkeley.edu/community_forestry/Workshops/powerpoints/tools%20and%20strategies%20of%20PR.pdf 10. Raagmaa, G., 2003. Centre-periphery model explaining the regional development of the informational and transitional society. In 43rd CONGRESS OF THE EUROPEAN REGIONAL SCIENCE ASSOCIATION (ERSA). Jyväskylä. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student… (1) Charakteryzuje główne konflikty między funkcjami lokalnymi i metropolitalnymi w miastach i regionach w aspekcie społecznym, gospodarczym i kulturowym . W zakresie umiejętności student… (1) Opracowuje mapy myśli w języku angielskim . (2) Prezentuje w sposób interaktywny wyniki badań terenowych w języku angielskim . (3) Uczestniczy w dyskusji nad wynikami badań terenowych prowadzonej w języku angielskim . W zakresie kompetencji społecznych… (1) Przyjmuje różne role podczas pracy grupowej polegającej na projektowaniu, realizacji i prezentacji wyników badań terenowych dotyczących konfliktów między funkcjami lokalnymi i metropolitalnymi w miastach i regionach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (20 pkt.), aktywność na zajęciach (30 pkt.), prezentacja w grupach (50 pkt.). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wojnar | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wojnar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Przedmiot dedykowany programowi: | 4EU+KURSY |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.