Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Urban Lab: investigating contemporary city

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4208-ULic-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Urban Lab: investigating contemporary city
Jednostka: Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG)
Grupy: Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych)
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest wprowadzenie zintegrowanego i interdyscyplinarnego podejścia do projektowania badań o mieście. Konwersatorium jest skierowane do studentów z wielu dyscyplin, w tym nauk społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych i humanistycznych. Kurs koncentruje się na praktycznych aspektach badań i rozwija warsztat metodologii badań miejskich ze szczególnym uwzględnieniem podejścia partycypacyjnego. Studenci odwiedzają konkretne lokalizacje, identyfikują wyzwania i proponują rozwiązania dotyczące rozwoju miasta Warszawy. Podczas zajęć od studentów oczekuje się przeprowadzenia samodzielnych badań w grupach 4-5 osobowych, w sposób wykorzystujący ich zróżnicowaną wiedzę, umiejętności i doświadczenia.

Pełny opis:

Głównym tematem tegorocznego kursu będzie napięcie między wymiarem "lokalnym" i "metropolitalnym".

Kurs obejmuje następujące bloki:

1) Wprowadzenie do studiów miejskich.

2) Projektowanie i metodologia badań o mieście.

3) Wizyty studyjne, wykłady gościnne oraz wybór obszaru badań w mieście.

4) Opracowanie i testowanie narzędzi badawczych.

5) Badania terenowe.

6) Prezentacja wyników badań i rekomendacje.

W ramach wprowadzającego bloku studenci będą omawiać znaczenie 'lokalnego' i 'metropolitalnego' wymiaru funkcjonowania miasta. Definicje obu terminów, jak również napięcia pomiędzy oboma wymiarami zostaną zilustrowane przykładami z literatury i własnego doświadczenia .

Blok dotyczący metodologii zapozna studentów z wybranymi metodami badań procesów zachodzących w mieście, które pozwalają na projektowanie badań o charakterze partycypacyjnym. Jest to takie podejście, które uwzględnia perspektywy różnych aktorów i interesariuszy zaangażowanych w proces tworzenia miasta.

Wizyty studyjne i terenowe w różnych lokalizacjach miasta Warszawy pozwolą studentom lepiej zrozumieć skomplikowane procesy zachodzące w przestrzeni miejskiej i wybrać lokalizację, która stanie się przedmiotem dalszych badań.

W dalszym etapie studenci podzieleni zostaną na 4-5 osobowe grupy, w których będą rozwijać własny projekt badawczy oraz narzędzia. Narzędzia te powinny być sprawdzone poprzez pilotaż i poprawione w ramach pracy zespołowej. Każda grupa będzie prowadzić terenowe prace badawcze w wybranym miejscu. Tak zebrane dane zostaną następnie przeanalizowane.

Na ostatnim etapie studenci zaprezentują swoje podejście badawcze, wyniki badań i rekomendacje przed całą grupą. Każdy zespół zostanie oceniony przez pozostałych studentów i ten proces będzie również uwzględniony w ocenie końcowej.

Literatura:

1. Bergold, Jarg & Thomas, Stefan. 2012. Participatory Research Methods: A Methodological Approach in Motion [110 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 13 (1). Art. 30, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1201304.

2. Comunian, R., Chapain, C., Clifton, N., 2010. Location, location, location: exploring the complex relationship between creative industries and place. Creat. Ind. J., 3(1).

3. Cornwall, Andrea, and Rachel Jewkes. 1995. What is participatory research? Social Science & Medicine 41.12: 1667–1676.

4. Fischler, Raphaël. “Fifty Theses on Urban Planning and Urban Planners.” Journal of Planning and Education Research 32.1 (2012): 107–114

5. Hall, Peter. Cities of Tomorrow: An Intellectual History of Urban Planning and Design in the Twentieth Century. 3d ed. Oxford: Blackwell, 2002.

6. iCoCo. 2010. Understanding and monitoring tension and conflict in local communities. A practical guide for local authorities, police service and partner agencies. Second edition, http://www.tedcantle.co.uk/publications/033%20Tension%20monitoring%20guidance%20iCoCo%202010.pdf

7. Jacobs, Jane. The Death and Life of Great American Cities. New York: Random House, 2011.

8. Jakob, D., 2010. Constructing the creative neighborhood: Hopes and limitations of creative city policies in Berlin. City, Cult. Soc., 1(4), p.193–198.

9. Krishnaswamy, A. 2004. Participatory Research: Strategies and Tools. Practitioner: Newsletter of the National Network of Forest Practitioners 22: 17-22h. http://nature.berkeley.edu/community_forestry/Workshops/powerpoints/tools%20and%20strategies%20of%20PR.pdf

10. Raagmaa, G., 2003. Centre-periphery model explaining the regional development of the informational and transitional society. In 43rd CONGRESS OF THE EUROPEAN REGIONAL SCIENCE ASSOCIATION (ERSA). Jyväskylä.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student…

(1) Charakteryzuje główne konflikty między funkcjami lokalnymi i metropolitalnymi w miastach i regionach w aspekcie społecznym, gospodarczym i kulturowym .

W zakresie umiejętności student…

(1) Opracowuje mapy myśli w języku angielskim .

(2) Prezentuje w sposób interaktywny wyniki badań terenowych w języku angielskim .

(3) Uczestniczy w dyskusji nad wynikami badań terenowych prowadzonej w języku angielskim .

W zakresie kompetencji społecznych…

(1) Przyjmuje różne role podczas pracy grupowej polegającej na projektowaniu, realizacji i prezentacji wyników badań terenowych dotyczących konfliktów między funkcjami lokalnymi i metropolitalnymi w miastach i regionach.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (20 pkt.), aktywność na zajęciach (30 pkt.), prezentacja w grupach (50 pkt.). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wojnar
Prowadzący grup: Katarzyna Wojnar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Przedmiot dedykowany programowi:

4EU+KURSY

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)