Metodyka nauczania brydża sportowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 8004-MNBS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
16.101
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania brydża sportowego |
Jednostka: | Akademicki Związek Sportowy Klub Uczelniany UW |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie AZS Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Pozytywne ukończenie szkoleń w grupie początkującej lub osoby posiadające podstawową znajomość Wspólnego Języka lub innego systemu licytacyjnego, znajomość podstawowych manewrów rozgrywkowych: impas, gra na przebitki, przepuszczenie itp, rozegranie w życiu minimum 200 rozdań w brydża sportowego, towarzyskiego lub na komputerze przez sieć albo z programem. |
Skrócony opis: |
Sekcja brydża AZS UW to jedna z najlepszych sekcji na świecie. Nasi zawodnicy zdobywają medale na MP, ME, MŚ reprezentując nasz kraj na wszystkich kontynentach. Studenci rozpoczynający treningi, mogą z powodzeniem już po około dwóch latach osiągać medalowe pozycje w Mistrzostwach Warszawy czy też w AMP, a po około trzech medale MP czy imprez międzynarodowych. Prowadzone na bardzo wysokim poziomie zajęcia z użyciem najnowszych technik oraz najnowocześniejszego sprzętu (brydżowe stoły, pokazy multimedialne, kasety licytacyjne, robot do przygotowywania kart, specjalne pudełka i symetryczne karty) są niezwykle atrakcyjne, zwłaszcza, że w zajęciach pomagają zawodniczki i zawodnicy naszej sekcji, którzy sami zdobywali medale MŚ i ME. Zajęcia płatne 400 zł za semestr. |
Pełny opis: |
Brydż to gra logiczna przy użyciu talii kart, tak jak szachy to gra logiczna na szachownicy, a go na planszy. Skąd wiemy, że brydż jest grą logiczną? Otóż naszym podstawowym organem używanym przy grze jest mózg. Musimy dobrać odpowiednią strategię, przeanalizować sytuację, zaplanować właściwą, często jedyną prawidłową, kolejność zagrań i jak najlepiej radzić sobie z problemami wynikającymi z układu kart oraz pułapkami zastawionymi przez przeciwnika. Powyższe elementy istnieją również w szachach czy go, ale są dwie zasadnicze różnice, które powodują, że brydż jest najwszechstronniejszym sportem umysłowym. Pierwszą jest fakt, że gramy przy użyciu kart, co powoduje, że jesteśmy uzależnieni od rozkładu, jaki sobie „wytasujemy”. Każdą grę zaczynamy z nowego układu, dodatkowo na początku nie widzimy kart innych graczy, więc nie mamy pełnej informacji o sytuacji. Wymaga to od nas również wyobraźni i ekspresowego reagowania na szybko płynące informacje. Na początku zawsze obieramy plan tylko na podstawie informacji uzyskanych z naszych kart, a każde zagranie partnera czy przeciwnika powoduje, że musimy odpowiednio naszą strategię modyfikować. Ktoś może pomyśleć, że skoro jesteśmy uzależnieni od tasowania, to nasz wynik jest tylko w niewielkim stopniu uzależniony od naszych umiejętności, tymczasem jest zupełnie inaczej. Jedno rozdanie w brydżu sportowym przeciwko mistrzom często może wygrać para amatorów, ale już w 3-godzinnych zawodach mistrzowie zwykle wygrywają bardzo wysoko. Drugim wyróżnikiem brydża wśród sportów umysłowych i jednocześnie największą zaletą jest fakt, że gramy w czwórkę – jedna para przeciwko drugiej. Nasz wynik uzależniony jest nie tylko od zagrań naszych, ale też naszego partnera. Taka sytuacja również ma swoje pozytywne konsekwencje, uczy współdziałania z partnerem, przebywania w grupie, nawiązywania kontaktów, zawierania znajomości i pozwala zdobyć wielu przyjaciół. METODYKA NAUCZANIA BRYDŻA SPORTOWEGO Zajęcia przeznaczone są dla studentów, którzy posiadają podstawową wiedzę brydżową np. po zajęciach grupy początkującej lub WF i zamierzają nabyć umiejętności oraz uprawnienia do nauczania brydża na poziomie instruktora. |
Literatura: |
„Brydż – Pierwszy Krok” Tom 1 i 2 |
Efekty uczenia się: |
Zajęcia rozwijają umiejętność logicznego myślenia i analitycznych metod rozwiązywania problemów oraz działania w grupie. Uczą wybierania w sytuacjach decyzyjnych optymalnej strategii działania. Pozwalają nauczyć się grać w brydża na poziomie wystarczającym do rywalizacji zarówno sportowej jak i towarzyskiej. Zajęcia w przyszłości pomogą lepiej radzić sobie z problemami logicznymi, nawiązać kontakty biznesowe i towarzyskie, zachować sprawność umysłową oraz stać się dobrą rozrywką na starość jak i odnosić poważne sukcesy sportowe przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH, OCENA CIĄGŁA i TEST KOŃCOWY |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 64 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dybicz, Marta Kozioł, Włodzimierz Leśniewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Dybicz, Paweł Hulanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 64 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dybicz, Marta Kozioł, Włodzimierz Leśniewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Dybicz, Paweł Hulanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.