Biotechnologia medyczna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1200-1CHMBIMW5 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
| Nazwa przedmiotu: | Biotechnologia medyczna |
| Jednostka: | Wydział Chemii |
| Grupy: |
Przedmioty minimum programowego dla studentów 5-go semestru (S1-CHM) |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Znajomość podstaw chemii organicznej, biochemii, technologii chemicznej, biologii komórki. Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, biologii molekularnej oraz biologii komórki oraz mikrobiologii. Znajomość jęz. angielskiego na poziomie pozwalającym na zrozumienie publikacji naukowych. |
| Tryb prowadzenia: | w sali |
| Skrócony opis: |
Pierwsza część kursu wprowadza w biotechnologię jako dziedzinę, omawia jej podział praktyczny oraz kluczowe podstawy biochemii, mikrobiologii, biologii komórki i technologii chemicznej. Szczególny nacisk kładzie na: produkcję farmaceutyków metodami biotechnologicznymi, terapię genową (w tym GMO), zastosowanie i pozyskiwanie komórek macierzystych, inżynierię tkankową, medycynę regeneracyjną, immunologię i nowoczesne szczepionki. Druga część rozwija zagadnienia patogenezy drobnoustrojów, odporności, antybiotyków i ich alternatyw, a także nowoczesną diagnostykę molekularną (Sanger, NGS Illumina, Nanopore) oraz immunologię. |
| Pełny opis: |
Wykład otwiera syntetyczne wprowadzenie do biotechnologii w podziale „kolorystycznym” OECD (czerwona, biała, zielona, niebieska, szara) z omówieniem reprezentatywnych projektów klinicznych i przemysłowych. Po przypomnieniu najważniejszych zagadnień biochemii, mikrobiologii, biologii komórki oraz podstaw operacji jednostkowych technologii chemicznej, przedstawione zostaną koncepcyjne modele produkcji leków: biosynteza antybiotyków, hormonów, przeciwciał i innych białek rekombinowanych, wraz z przeglądem systemów ekspresyjnych (E. coli, drożdże, linie ssacze, systemy bezkomórkowe) i schematem ciągłego procesu „upstream–downstream”. Omówione zostaną źródła komórek macierzystych (ESC, iPSC, dorosłe), protokoły różnicowania oraz ich zastosowania kliniczne, z uwzględnieniem aspektów etycznych. Kolejna część dotyczy inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej – rusztowań polimerowych, hydrożeli, biodruku 3D i organoidów – ilustrowanych przykładami translacyjnymi. Następnie zaprezentowany zostanie układ odpornościowy człowieka: bariery wrodzone (lizozym, laktoferyna, dopełniacz) oraz odpowiedź adaptacyjna, łącznie z rozwinięciem zagadnień cytokin, układu dopełniacza, przeciwciał mono- i poliklonalnych, profilaktyki szczepiennej oraz immunoterapii. Kolejna część wykładu koncentruje się na relacjach gospodarz–patogen i diagnostycznych innowacjach. Omawiane będą molekularne podstawy wirulencji bakterii i wirusów (biofilmy, toksyny, egzotoksyny) oraz klasyczne i alternatywne podejścia przeciwdrobnoustrojowe – od antybiotyków i mechanizmów oporności po terapie fagowe, peptydy przeciwdrobnoustrojowe i lizyny. Następnie wykład przechodzi do strategii terapii genowej, m.in., projektowania wektorów (liposomy, nanocząstki polimerowe, zagadnienie „gąbki protonowej”), oligonukleotydów antysensownych i siRNA, a także do zagadnień in vivo vs ex vivo. Ostatni moduł poświęcony jest porównaniu fenotypowania i genotypowania, markerowi 16S rRNA, klasycznemu sekwencjonowaniu Sangera i pirosekwencjonowaniu, a także platformom NGS (Illumina: denaturacja, klastrowanie, cykliczne odczyty) oraz Nanopore (odczyt w czasie rzeczywistym) wraz z kluczowymi etapami analiz bioinformatycznych. Wszystkie zagadnienia osadzone są w kontekście regulacyjnym i etycznym – bezpieczeństwa GMO, oceny ryzyka terapii genowych, wytycznych EMA/FDA i społecznego odbioru nowych technologii. |
| Literatura: |
Bal J. (red.) (2013). Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN: 978-83-01-16665-6. Clark D. P., Pazdernik N. J., McGehee M. R., & Rader B. A. (2021). Biotechnology: The Technological Applications of Genetics and Genomics (3rd ed.). Elsevier. ISBN: 978-0-443-18484-0. Farooq Z., Rather R. A., & Anwar M. (Eds.) (2022). Fundamentals and Advances in Medical Biotechnology. Springer International Publishing, Cham. ISBN (print): 978-3-030-98553-0; ISBN (eBook): 978-3-030-98554-7. Pongracz J., & Keen M. (2008). Medical Biotechnology. London: Churchill Livingstone, Elsevier. Pongracz J., & Keen M. (2008). Medical Biotechnology. 1st ed. London: Churchill Livingstone, Elsevier. |
| Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: K_W09 – ma wiedzę z zakresu biologii molekularnej, genetyki oraz mikrobiologii w stopniu umożliwiającym zrozumienie mechanizmów działania organizmów patogennych i ich zastosowania w biotechnologii medycznej. K_W12 – zna wybrane techniki laboratoryjne i analityczne stosowane w biologii, chemii oraz naukach biomedycznych, w tym metody wykrywania, izolacji i analizy materiału genetycznego. K_W13 – rozumie podstawowe pojęcia z zakresu immunologii, odporności i procesów zapalnych; zna mechanizmy działania szczepionek i przeciwciał terapeutycznych. K_W16 – zna technologie wykorzystywane w terapii genowej, produkcji przeciwciał i projektowaniu leków biologicznych; rozumie możliwości i ograniczenia inżynierii genetycznej w zastosowaniach medycznych. K_W18 – zna podstawowe metody bioinformatyczne i techniki wysokoprzepustowe (NGS) stosowane w diagnostyce molekularnej oraz zna aktualne osiągnięcia nanobiotechnologii. Student potrafi: K_U10 – potrafi korzystać z literatury naukowej w języku polskim i angielskim oraz wyciągać wnioski z aktualnych badań w obszarze biotechnologii i nauk biomedycznych. K_U12 – potrafi samodzielnie analizować dane eksperymentalne i wyniki badań z zakresu biotechnologii medycznej, w tym interpretować wyniki analiz molekularnych i immunologicznych. K_U15 – umie zaprojektować i zinterpretować prosty eksperyment w zakresie biologii molekularnej lub mikrobiologii medycznej. K_U16 – potrafi dobrać odpowiednie techniki diagnostyczne lub terapeutyczne w zależności od rodzaju patogenu lub zaburzenia molekularnego. K_U21 – umie korzystać z narzędzi bioinformatycznych w analizie sekwencji DNA/RNA oraz w ocenie danych uzyskiwanych z technik NGS. Student jest gotów do: K_K02 – krytycznej oceny znaczenia nowoczesnych technologii biotechnologicznych i ich wpływu na zdrowie publiczne. K_K03 – identyfikacji i rozważania aspektów etycznych, prawnych i społecznych wynikających z zastosowania biotechnologii medycznej. K_K06 – podejmowania działań na rzecz ciągłego rozwoju własnej wiedzy i umiejętności w obszarze biotechnologii, poprzez analizę literatury, uczestnictwo w seminariach oraz śledzenie postępów naukowych. Całkowity nakład pracy studenta: 75 godzin, w tym: • uczestnictwo w wykładach – 30 godz. • przygotowanie do zajęć - 15 godz. • przygotowanie do egzaminu końcowego – 30 godz. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny i/lub ustny, online (z wykorzystaniem odpowiednich narządzi, np. pakietu GSuite lub innego) lub w sali. Egzamin obejmuje zagadnienia prezentowane na wykładach. Odbywa się w formie pytań testowych, otwartych i opisowych, bądź wypowiedzi ustnej. Istnieje możliwość zorganizowania dwóch kolokwiów cząstkowych w trakcie trwania semestru. Brak obecności na wykładzie nie jest penalizowany. Kryteria przyznawania ocen: 5 (90-100%), 4,5 (80-89%), 4 (70-79%), 3,5 (60-69%), 3 (51-59%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Wiktor Lewandowski | |
| Prowadzący grup: | Wiktor Lewandowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Wiktor Lewandowski | |
| Prowadzący grup: | Wiktor Lewandowski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
