Chromatografia cieczowa - laboratorium
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1200-2CHROCLZ |
| Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
| Nazwa przedmiotu: | Chromatografia cieczowa - laboratorium |
| Jednostka: | Wydział Chemii |
| Grupy: |
Przedmioty do wyboru w semestrze zimowym (S2-CH, S2-CHS) |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Kierunek podstawowy MISMaP: | chemia |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
| Założenia (opisowo): | Student musi być jednocześnie obowiązkowo zapisany na wykład Chromatografia cieczowa. Zakłada się, że student ma wiadomości z chemii analitycznej na poziomie wykładów Podstawy Chemii Ogólnej i Chemia Analityczna dla studiów licencjackich na Wydziale Chemii. |
| Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
| Skrócony opis: |
Stacjonarne zajęcia laboratoryjne z zastosowaniem chromatografii cieczowej do optymalizacji procesu rozdzielania oraz zadania teoretyczne dotyczące HPLC realizowane w kursie e-learningowym. |
| Pełny opis: |
Zajęcia podzielone są na dwie części stacjonarną i internetową. W ramach zajęć laboratoryjnych, studenci wykonują 6 ćwiczeń dotyczących wpływu różnych parametrów na optymalizację rozdzielania. Ćwiczenia prowadzone są z zastosowaniem chromatografii w układzie faz odwróconych, chromatografii jonowej i UPLC. Na platformie come uw studenci uczestniczą w 6 zajęciach e-learningowych. Mają do dyspozycji materiały edukacyjne w formie prezentacji, quizów, krzyżówek. Studenci samodzielnie rozwiązują zarówno zadania obliczeniowe jak i problemowe Zajęcia stanowią uzupełnienie i poszerzenie wiadomości prezentowanych na wykładzie oraz na zajęciach laboratoryjnych. Studenci w ramach tych zajęć przygotowują na podstawie artykułu z Journal of Chromatography prezentację o zastosowaniu metod HPLC. Przewidywany nakład pracy studenta w semestrze - 40 godz., w tym: - 15 godz. uczestnictwa w zajęciach laboratoryjnych - 15 godz. uczestnictwo w zajęciach internetowych - 10 godz. przygotowanie prezentacji, praca własna |
| Literatura: |
1. Z. Witkiewicz, "Podstawy chromatografii", Wyd. WNT 2000 lub nowsze 2. R.Rosset, H. Kołodziejczyk, "Współczesna chromatografia cieczowa Ćwiczenia i zadania", PWN Warszawa 2001 3. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wyd. PWN 1997 lub nowsze 4. Materiały kursu e-learningowego |
| Efekty uczenia się: |
Student wie i rozumie na czym polega opracowanie metody rozdzielania związków przy zastosowaniu HPLC w układzie faz odwróconych. Student potrafi obliczyć podstawowe parametry rozdzielania. Student potrafi stosować w praktyce programy MS Office, Power point i Excel. Student potrafi korzystać z internetowej platformy edukacyjnej. Student wie na czym polega nauka z wykorzystaniem kursów e-learningowych. Student umie przeszukiwać biblioteczne bazy literaturowe. Student potrafi zrozumieć anglojęzyczny artykuł naukowy i zaprezentować go. Absolwent zna i rozumie: (K_W04) aspekty budowy i działania nowoczesnej aparatury HPLC i UPLC wspomagającej badania naukowe w chemii. (K_W05) Posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności z zakresu wybranej specjalizacji chemicznej pozwalającą na posługiwanie się metodami i pojęciami właściwymi dla tej specjalizacji i pozwalające na samodzielną pracę badawczą. (K_W07) Zna i rozumie, oraz potrafi samodzielnie wytłumaczyć, matematyczny opis podstawowych zjawisk i procesów chemicznych. Absolwent potrafi: (K_U03) Potrafi zastosować odpowiednie metody, techniki i narzędzia badawcze w ramach danej specjalności chemicznej, konieczne dla wyjaśnienia postawionego problemu. (K_U04) Posiada umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania doświadczeń w ramach swojej specjalności chemicznej. (K_U07) Potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki przeprowadzonych samodzielnie doświadczeń w ramach swojej specjalności chemicznej, a także przedyskutować błędy pomiarowe. (K_U08) Posiada zaawansowaną wiedzę i umiejętności pozwalające na korzystanie z literatury fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji, oraz umiejętność oceny rzetelności pozyskanych informacji. (K_U13) Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł (pisanych i elektronicznych), w tym także obcojęzycznych. (K_U016) Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim, na tematy dotyczące wybranych zagadnień chemicznych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także korzystając z różnych źródeł. Kompetencje społeczne: (K_K02) Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania związane z pracą zespołową. (K_K06) Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych jest obowiązkowa. Na ocenę końcową składają się: 1. Zaliczone wszystkie zadania domowe i quizy na co najmniej 60 % (kurs e-learningowy). 2. Zaliczona ustana prezentacja artykułu. 3. Zaliczony test końcowy na minimum 50%. Za zadania, quizy, prezentację i test końcowy można dostać maksymalnie po 100 punktów. Końcowa ocena jest średnią ważoną z powyższych warunków z wagą dla zadań domowych 0,1; Quizów 0,1; dla prezentacji 0,1; dla testu końcowego 0,7. |
| Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Magdalena Biesaga, Ewa Poboży | |
| Prowadzący grup: | Ewa Poboży | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Magdalena Biesaga, Ewa Poboży | |
| Prowadzący grup: | Magdalena Biesaga, Ewa Poboży | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
