Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chromatografia cieczowa - laboratorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1200-2CHROCLZ
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Chromatografia cieczowa - laboratorium
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Przedmioty do wyboru w semestrze zimowym (S2-CH, S2-CHS)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

chemia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student musi być jednocześnie obowiązkowo zapisany na wykład Chromatografia cieczowa. Zakłada się, że student ma wiadomości z chemii analitycznej na poziomie wykładów Podstawy Chemii Ogólnej i Chemia Analityczna dla studiów licencjackich na Wydziale Chemii.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Stacjonarne zajęcia laboratoryjne z zastosowaniem chromatografii cieczowej do optymalizacji procesu rozdzielania oraz zadania teoretyczne dotyczące HPLC realizowane w kursie e-learningowym.

Pełny opis:

Zajęcia podzielone są na dwie części stacjonarną i internetową. W ramach zajęć laboratoryjnych, studenci wykonują 6 ćwiczeń dotyczących wpływu różnych parametrów na optymalizację rozdzielania. Ćwiczenia prowadzone są z zastosowaniem chromatografii w układzie faz odwróconych, chromatografii jonowej i UPLC.

Na platformie come uw studenci uczestniczą w 6 zajęciach e-learningowych. Mają do dyspozycji materiały edukacyjne w formie prezentacji, quizów, krzyżówek. Studenci samodzielnie rozwiązują zarówno zadania obliczeniowe jak i problemowe

Zajęcia stanowią uzupełnienie i poszerzenie wiadomości prezentowanych na wykładzie oraz na zajęciach laboratoryjnych.

Studenci w ramach tych zajęć przygotowują na podstawie artykułu z Journal of Chromatography prezentację o zastosowaniu metod HPLC.

Przewidywany nakład pracy studenta w semestrze - 40 godz., w tym:

- 15 godz. uczestnictwa w zajęciach laboratoryjnych

- 15 godz. uczestnictwo w zajęciach internetowych

- 10 godz. przygotowanie prezentacji, praca własna

Literatura:

1. Z. Witkiewicz, "Podstawy chromatografii", Wyd. WNT 2000 lub nowsze

2. R.Rosset, H. Kołodziejczyk, "Współczesna chromatografia cieczowa Ćwiczenia i zadania", PWN Warszawa 2001

3. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wyd. PWN 1997 lub nowsze

4. Materiały kursu e-learningowego

Efekty uczenia się:

Student wie i rozumie na czym polega opracowanie metody rozdzielania związków przy zastosowaniu HPLC w układzie faz odwróconych. Student potrafi obliczyć podstawowe parametry rozdzielania. Student potrafi stosować w praktyce programy MS Office, Power point i Excel. Student potrafi korzystać z internetowej platformy edukacyjnej. Student wie na czym polega nauka z wykorzystaniem kursów e-learningowych. Student umie przeszukiwać biblioteczne bazy literaturowe. Student potrafi zrozumieć anglojęzyczny artykuł naukowy i zaprezentować go.

Absolwent zna i rozumie:

(K_W04) aspekty budowy i działania nowoczesnej aparatury HPLC i UPLC wspomagającej badania naukowe w chemii.

(K_W05) Posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności z zakresu wybranej specjalizacji chemicznej pozwalającą na posługiwanie się metodami i pojęciami właściwymi dla tej specjalizacji i pozwalające na samodzielną pracę badawczą.

(K_W07) Zna i rozumie, oraz potrafi samodzielnie wytłumaczyć, matematyczny opis podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.

Absolwent potrafi:

(K_U03) Potrafi zastosować odpowiednie metody, techniki i narzędzia badawcze w ramach danej specjalności chemicznej, konieczne dla wyjaśnienia postawionego problemu.

(K_U04) Posiada umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania doświadczeń w ramach

swojej specjalności chemicznej.

(K_U07) Potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki przeprowadzonych samodzielnie doświadczeń w

ramach swojej specjalności chemicznej, a także przedyskutować błędy pomiarowe.

(K_U08) Posiada zaawansowaną wiedzę i umiejętności pozwalające na korzystanie z literatury

fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji, oraz umiejętność oceny rzetelności

pozyskanych informacji.

(K_U13) Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł (pisanych i elektronicznych), w tym także obcojęzycznych.

(K_U016) Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim, na

tematy dotyczące wybranych zagadnień chemicznych, z wykorzystaniem podstawowych

ujęć teoretycznych, a także korzystając z różnych źródeł.

Kompetencje społeczne:

(K_K02) Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane

zadania związane z pracą zespołową.

(K_K06) Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych jest obowiązkowa.

Na ocenę końcową składają się:

1. Zaliczone wszystkie zadania domowe i quizy na co najmniej 60 % (kurs e-learningowy).

2. Zaliczona ustana prezentacja artykułu.

3. Zaliczony test końcowy na minimum 50%.

Za zadania, quizy, prezentację i test końcowy można dostać maksymalnie po 100 punktów. Końcowa ocena jest średnią ważoną z powyższych warunków z wagą dla zadań domowych 0,1; Quizów 0,1; dla prezentacji 0,1; dla testu końcowego 0,7.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Biesaga, Ewa Poboży
Prowadzący grup: Ewa Poboży
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Biesaga, Ewa Poboży
Prowadzący grup: Magdalena Biesaga, Ewa Poboży
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)