Praktyki zawodowe
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1200-2PRAKZA3P |
| Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
| Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe |
| Jednostka: | Wydział Chemii |
| Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego studia 2-go stopnia |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
| Wymagania (lista przedmiotów): | Laboratorium dydaktyki chemii 1200-2LDCH2P |
| Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem praktyk w szkole student powinien posiąść wiedzę, umiejętności i kompetencje nabywane podczas zajęć z dydaktyki chemii. |
| Tryb prowadzenia: | zdalnie |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela - kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz doskonalenie umiejętności dydaktycznych i chemicznych. |
| Pełny opis: |
Celem praktyk zawodowych jest wykorzystanie wiedzy i umiejętności wyniesionych z zajęć do skutecznej realizacji zadań wyznaczonych przez opiekuna praktyk. Praktyki obejmują poznanie placówki edukacyjnej (sposobu jej funkcjonowania, zadań dydaktycznych przez nią realizowanych i dokumentacji dydaktycznej przez nią prowadzonej), aktywną obserwację pracy nauczyciela (w szczególności nauczyciela chemii) oraz planowanie, prowadzenie i analizę lekcji (przeprowadzonych pod nadzorem opiekuna praktyk). |
| Literatura: |
1. Książki z dydaktyki chemii: a. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990; b. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002 c. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017 2. Materiały z zajęć z dydaktyki chemii 3. Podręczniki szkolne, zbiory zadań, tablice chemiczne |
| Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: Wiedza: Student zna: - specyfikę szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; - dokumentację szkoły podstawowej i ponadpodstawowej oraz zadania dydaktyczne przez nią realizowane; - sposób funkcjonowania i organizacji pracy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; - specyfikę pracy nauczyciela, zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela: D.2/E.2.W1.; D.2/E.2.W2.; D.2/E.2.W3.; Umiejętności. Student potrafi: - opisać sposób funkcjonowania szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; - wnikliwie obserwować pracę nauczyciela oraz jego relacje z uczniami podczas lekcji, w tym ocenianie i sprawdzanie pracy domowej; - opisać warsztat pracy nauczyciela, a w szczególności metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, - planować lekcje chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; - pisać konspekty lekcji; - prowadzić zajęcia z wykorzystaniem różnorodnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących uczniów; - opracowywać materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów; - przygotowywać i bezpieczne przeprowadzać doświadczenia chemiczne; - prowadzić prawidłowy opis wykonanych doświadczeń; - analizować, pod kierunkiem opiekuna, zdarzenia pedagogiczne obecne podczas praktyk; - rzetelnie prowadzić dokumentację praktyk, zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela: D.2/E.2.U1.; D.2/E.2.U2.; D.2/E.2.U3.; Kompetencje. Student: - dba o jakość i staranność działań; - efektywnie współdziała z opiekunem praktyk i innymi nauczycielami; - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela, zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela: D.2/E.2.K1. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę, wystawianą za: - poprawną metodycznie i merytorycznie implementację dokumentacji praktyk odbytych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej wraz z dodatkowymi zadaniami na platformie Kampus (waga: 30% oceny końcowej) - uzyskanie oceny pozytywnej od opiekuna praktyk (waga: 70% oceny końcowej) Zaliczenie w sesji poprawkowej jest możliwe po wypełnieniu wszystkich zadań realizowanych podczas praktyk popartym przedstawieniem odpowiedniej dokumentacji, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Siporska | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Siporska | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
