Badanie specjacji w próbkach naturalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-2SPEC382M |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Badanie specjacji w próbkach naturalnych |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru w semestrze 3M (S2-PRK-CHM) Wykłady specjalizacyjne w semestrze 2M |
Punkty ECTS i inne: |
3.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza jaką powinien posiadać student przed rozpoczeciem wykładu to podstawy wiedzy o chemii organicznych i nioerganicznych związków biologicznie czynnych oraz podstawy analizy instrumentalnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zależnością formy występowania pierwiastka i jego toksycznymi właściwościami; wpływem mobilności i biodostępności pierwiastka lub biologicznie czynnego związku na ryzyko, jakie ich obecność może stwarzać dla środowiska; zapoznanie z aspektami przygotowania próbek do analizy specjacyjnej i metoda analitycznymi (układy sprzężone). |
Pełny opis: |
Realizowane zadania to: określenie celu badawczego i zaplanowanie jego realizacji; pobieranie próbek biologicznych tak, aby zagwarantować stabilność specjacji; metody konserwacji próbek w celu zapewnienia stabilności pierwotnie występujących form; wskazanie źródeł błędów wpływających na pierwotną specjację, metody redukcji objętości próbki z zachowaniem jej reprezentatywności; zależność formy występowania pierwiastka i jego toksycznymi właściwościami; analiza specjacyjna (frakcjonowanie chemiczne i fizyczne); metody wydzielania analitu z matrycy próbki (mineralizacje, ekstrakcje rozpuszczalnikowe i wspomagane, ekstrakcje do fazy stałej); rola materiałów odniesienia, sposób przygotowania i użytkowania materiałów odniesienia; źródła błędów w oznaczeniach specjacji; metody analityczne stosowane do oznaczania różnych form analitu, frakcjonowanie izotopowe, metoda rozcieńczeń izotopowych, szacowanie ryzyka skażenia środowiska, metody bioremediacji. Układ zajęć to wykład z aktywnym udziałem studentów oraz ćwiczenia w formie pracy własnej studenta z prowadzącym. |
Literatura: |
Specjacja Chemiczna, Problemy i możliwości, pod redakcją Danuty Barałkiewicz i Ewy Bulskiej, MALAMUT, Warszawa 2009; Współczesna Chemia Analityczna, Wybrane zagadnienia, Adam Hulanicki, PWN 2001; Handbook of Elemental Speciation, Techniques and Methodology, Rita Cornelis, WILEY 2003 ORAZ materiały od prowadzących! |
Efekty uczenia się: |
Student powinien wykazywać się wiedzą dotyczącą: zależności pomiędzy formą występowania pierwiastka i jego toksycznymi właściwościami; szacowania ryzyka skażenia środowiska w oparciu o ocenę mobilności i biodostępności pierwiastków, aspektów przygotowania próbek do analizy specjacyjnej i metod analitycznych (układy sprzężone) stosowanych w analizie jakościowej i ilościowej danej formy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność wymagana. Premiowana aktywność . Egzamin końcowy pisemny, egzamin poprawkowy ustny; Dopuszczalna ilość usprawiedliwionych nieobecności to 3 zajęcia. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-SPE
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład specjalizacyjny, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kowalska, Beata Krasnodębska-Ostręga | |
Prowadzący grup: | Jakub Karasiński, Joanna Kowalska, Beata Krasnodębska-Ostręga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.