Chemia i biologia życia codziennego, czyli jak najprościej wytłumaczyć zjawiska zachodzące wokół nas
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-CHBIO-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia i biologia życia codziennego, czyli jak najprościej wytłumaczyć zjawiska zachodzące wokół nas |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Chemii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wzrost wiedzy, umiejętności i świadomości uczestników dotyczących bezpiecznego wykorzystywania zasobów znajdujących się wokół człowieka. Zajęcia realizowane będą za pomocą b-learningu i obejmą 7 modułów tematycznych. Do zajęć zostanie napisany skrypt - jednocześnie w języku polskim i angielskim. |
Pełny opis: |
Cel: Wzrost wiedzy, umiejętności i świadomości uczestników zajęć dotyczących bezpiecznego wykorzystywania zasobów znajdujących się wokół człowieka. Sposób realizacji: Przedmiot realizowany będzie za pomocą b-lerningu (połowa zajęć odbędzie się w laboratorium chemicznym, a połowa przeprowadzona z wykorzystaniem e-learningu). Zajęcia laboratoryjne i zdalne będą występowały naprzemiennie. Tematyka: Zajęcia obejmą 7 modułów: 1. Opis eksperymentu, metoda naukowa 2. Zrównoważony rozwój 3. Kosmetyki 4. Chemia gospodarcza i środki czystości 5. Leki 6. Kuchenna chemia 7. Tkaniny i włókna Każdy moduł składać się będzie z zajęć laboratoryjnych i e-learningowych. Skrypt: Do zajęć zostanie napisany skrypt – jednocześnie w dwóch językach: polskim i angielskim. |
Literatura: |
Książki i artykuły (w szczególności popularnonaukowe) dotyczące zagadnień chemii i biologii życia codziennego, np. 1. Jerzy Stobiński "Chemia i życie", Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia 1974, Poznań 2. Angelika Gumkowska "Laboratorium w szufladzie. Chemia", Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2015, Warszawa 3. Maria Stankiewicz, Maria Wawrzyniak-Kulczyk "Poznaj. Zbadaj. Chroń środowisko, w którym żyjesz", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997, Warszawa 4. Krystyna Łopata, Paulina Salamon, Kazimiera Tyszkiewicz "Tajemnice powietrza i wody. Chroń swoje środowisko", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997, Warszawa 5. Wacław Gołembowicz "Chemia w rondlu", Nasza Księgarnia, 1961, Warszawa 6. Krystyna Łopata, Ewa Rudnik, Ewa Nowak "Tajemnice gleby. Chroń swoje środowisko", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997, Warszawa 7. Natalia Wanda Skinder "Chemia a ochrona środowiska", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995, Warszawa 8. Avery Gilbert, Co wnosi Nos, Nauka o tym co pachnie, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2010 9. Ewa Czerniawska i Joanna M. Czerniawska-Far, Psychologia węchu i pamięci węchowej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 10. Katarzyna Skawska i Krzysztof Świdrak, Świat w zasięgu nosa, Wydawnictwo G+J RBA, 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Wzrost wiedzy dotyczącej właściwości substancji chemicznych wykorzystywanych w życiu codziennym oraz ich wpływu na człowieka i środowisko jego życia; - Pogłębienie zrozumienia zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu studenta - w kuchni, w łazience, w ogrodzie; - Zwiększenie zasobu słownictwa języka angielskiego (z zakresu chemii i biologii życia codziennego). Umiejętności: - Zwiększenie umiejętności bezpiecznego eksperymentowania, stawiania pytań problemowych i hipotez oraz formułowania obserwacji, wyciągania wniosków; - Opanowanie umiejętności przygotowywania różnych nieszkodliwych dla otoczenia i człowieka produktów, z których korzystamy na co dzień – kosmetyków, chemii gospodarczej, nawozów itp.; - Doskonalenie umiejętności zaciekawienia przedmiotami przyrodniczymi, w sposób popularyzatorski, osób, które na co dzień nie zajmują się tematyką biologiczno-chemiczną; - Zwiększenie płynności porozumiewania się popularnonaukowym językiem angielskim; - Doskonalenie umiejętności współpracy. Kompetencje: - Dbałość o jakość i staranność działań; - Wzrost świadomości konsumenckiej; - Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z dbaniem o czystość środowiska naturalnego; - Wnikliwość i krytycyzm w ocenie materiałów źródłowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zaliczane będą na ocenę, składającą się z oceny zadań otrzymywanych przez uczestników oraz ich aktywności podczas zajęć. Rejestr obecności będzie prowadzony podczas zajęć stacjonarnych i synchronicznych (sprawdzanie listy obecności). Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu wynosi 1. Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po zaliczeniu prac. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Każdy moduł składać się będzie z zajęć synchronicznych oraz prowadzonych na platformie Kampus. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Każdy moduł składać się będzie z zajęć synchronicznych oraz prowadzonych na platformie Kampus. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Każdy moduł składać się będzie z zajęć synchronicznych oraz prowadzonych na platformie Kampus. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Każdy moduł składać się będzie z zajęć synchronicznych oraz prowadzonych na platformie Kampus. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.