Chemia wokół nas – zajęcia laboratoryjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-CHWN-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia wokół nas – zajęcia laboratoryjne |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Nanoinzynieria; przedmioty do wyboru Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Chemii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą. |
Pełny opis: |
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, opracowywanie kart dokumentujących pracę laboratoryjną, a także wykonywanie prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym: Tematyka zajęć: 1. Jak bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym? -O czytaniu chemicznych „znaków drogowych”. 2. Dlaczego modra kapusta może być czerwona? -O wskaźnikach kwasowo-zasadowych. 3. Dlaczego modra kapusta może być czerwona? -O wskaźnikach kwasowo-zasadowych. c.d. 4. Jakie barwy mają sztuczne ognie? -O pochodzeniu barw płomieni. 5. Dlaczego barwniki mogą „wędrować” ? -O chromatografii jako metodzie rozdziału substancji. 6. Jak „wyhodować” kryształ? -O rozpuszczaniu i rozpuszczalności substancji. 7. Jak ekologicznie sprzątać? -O myciu i praniu 8. Dlaczego galaretka nie tężeje? -O wiązaniach peptydowych. 9. Jak wykryć cukry w produktach spożywczych? -O substancjach słodzących. 10. Jak „wpienić” ziemniaka? -O tym, co przyspiesza rozkład wody utlenionej. 11. Czy tłuszcze nasycone są naprawdę nasycone? -O NNKT. 12. Co ma wspólnego „kret” z mydłem? -O produkcji mydeł. 13. Czy powinniśmy bać się fenoli? - O właściwościach tanin. 14. Dlaczego kwaśne deszcze niszczą marmurowe budowle? - O destrukcyjnym działaniu kwaśnych deszczy. |
Literatura: |
1. Angelika Gumkowska "Laboratorium w szufladzie. Chemia", Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2015, Warszawa. 2. Tomasz Pluciński "Doświadczenia chemiczne", Adamantan, 1997, Warszawa. 3. Maria Stankiewicz, Maria Wawrzyniak-Kulczyk "Poznaj. Zbadaj. Chroń środowisko, w którym żyjesz", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997, Warszawa. 4.Witold Mizerski "Tablice chemiczne", Adamantan, 2013, Warszawa. 5. Natalia Wanda Skinder "Chemia a ochrona środowiska", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995, Warszawa. 6. Stefan Sękowski "Bazar chemiczny", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1981, Warszawa. 7. Stefan Sękowski "Drugi bazar chemiczny", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1987, Warszawa. 8. Stefan Sękowski "Ciekawe doświadczenia", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1964, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: Wiedza: Student zna: - znaczenie piktogramów pojawiających się na opakowaniach produktów; - podstawowy sprzęt chemiczny; - podstawowe pojęcia związane ze wskaźnikami alkacymetrycznymi i ich stosowaniem; - pochodzenie barw płomieni; - podstawy chromatografii; - pojęcia rozpuszczania i rozpuszczalności oraz czynniki na nie wpływające; - budowę mydeł i mechanizm mycia; - sposób działania enzymów, w tym zawartych w niektórych roślinach (np. kiwi, ananasie, papai); - reakcje pozwalające na wykrycie fenoli (głównie polifenoli) i cukrów w produktach spożywczych; - reakcje pozwalające na wykrycie nienasyconości tłuszczów w produktach spożywczych; - sposób powstawania i działanie kwaśnych deszczy na środowisko. Umiejętności. Student potrafi: - bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym; - wnikliwie obserwować i tłumaczyć zachodzące wokół zjawiska; - prowadzić pracę laboratoryjną w oparciu o instrukcję działania; - rzetelnie prowadzić dokumentację podjętych działań laboratoryjnych; - posługiwać się poprawną chemicznie terminologią; - odnajdywać typowe błędy chemiczne pojawiające się w informacjach prasowych. Kompetencje. Student: - dba o jakość i staranność działań; - podejmuje decyzje w oparciu o racjonalne przesłanki; - wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji; - rozumie potrzebę posługiwania się merytorycznie poprawnym językiem nauki i dbałości o środowisko naturalne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie: - uczestnictwa w zajęciach - zaliczenia kart pracy - wykonania pracy domowej (implementowanej na platformie Kampus) Rejestr obecności będzie prowadzony podczas zajęć (sprawdzanie listy obecności). Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu wynosi 2. Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po wykonaniu pracy domowej i zaliczeniu kart pracy. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie eksperymentalnych prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie część eksperymentalną zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym: Tematyka zajęć: 1. Jak bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym? -O czytaniu chemicznych „znaków drogowych”. 2. Dlaczego modra kapusta może być czerwona? -O wskaźnikach kwasowo-zasadowych. 3. Jakie barwy mają sztuczne ognie? -O pochodzeniu barw płomieni. 4. Dlaczego barwniki mogą „wędrować” ? -O chromatografii jako metodzie rozdziału substancji. 5. Jak „wyhodować” kryształ? -O rozpuszczaniu i rozpuszczalności substancji. 6. Jak ekologicznie sprzątać? -O myciu i praniu 7. Dlaczego galaretka nie tężeje? -O wiązaniach peptydowych. 8. Jak wykryć cukry w produktach spożywczych? -O substancjach słodzących. 9. Jak „wpienić” ziemniaka? -O tym, co przyspiesza rozkład wody utlenionej. 10. Czy tłuszcze nasycone są naprawdę nasycone? -O NNKT. 11. Co ma wspólnego „kret” z mydłem? -O produkcji mydeł. 12. Czy powinniśmy bać się fenoli? - O właściwościach tanin. 13. Dlaczego kwaśne deszcze niszczą marmurowe budowle? - O destrukcyjnym działaniu kwaśnych deszczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie eksperymentalnych prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie część eksperymentalną zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym: Tematyka zajęć: 1. Jak bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym? -O czytaniu chemicznych „znaków drogowych”. 2. Dlaczego modra kapusta może być czerwona? -O wskaźnikach kwasowo-zasadowych. 3. Jakie barwy mają sztuczne ognie? -O pochodzeniu barw płomieni. 4. Dlaczego barwniki mogą „wędrować” ? -O chromatografii jako metodzie rozdziału substancji. 5. Jak „wyhodować” kryształ? -O rozpuszczaniu i rozpuszczalności substancji. 6. Jak ekologicznie sprzątać? -O myciu i praniu 7. Dlaczego galaretka nie tężeje? -O wiązaniach peptydowych. 8. Jak wykryć cukry w produktach spożywczych? -O substancjach słodzących. 9. Jak „wpienić” ziemniaka? -O tym, co przyspiesza rozkład wody utlenionej. 10. Czy tłuszcze nasycone są naprawdę nasycone? -O NNKT. 11. Co ma wspólnego „kret” z mydłem? -O produkcji mydeł. 12. Czy powinniśmy bać się fenoli? - O właściwościach tanin. 13. Dlaczego kwaśne deszcze niszczą marmurowe budowle? - O destrukcyjnym działaniu kwaśnych deszczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie eksperymentalnych prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie część eksperymentalną zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym: Tematyka zajęć: 1. Jak bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym? -O czytaniu chemicznych „znaków drogowych”. 2. Dlaczego modra kapusta może być czerwona? -O wskaźnikach kwasowo-zasadowych. 3. Jakie barwy mają sztuczne ognie? -O pochodzeniu barw płomieni. 4. Dlaczego barwniki mogą „wędrować” ? -O chromatografii jako metodzie rozdziału substancji. 5. Jak „wyhodować” kryształ? -O rozpuszczaniu i rozpuszczalności substancji. 6. Jak ekologicznie sprzątać? -O myciu i praniu 7. Dlaczego galaretka nie tężeje? -O wiązaniach peptydowych. 8. Jak wykryć cukry w produktach spożywczych? -O substancjach słodzących. 9. Jak „wpienić” ziemniaka? -O tym, co przyspiesza rozkład wody utlenionej. 10. Czy tłuszcze nasycone są naprawdę nasycone? -O NNKT. 11. Co ma wspólnego „kret” z mydłem? -O produkcji mydeł. 12. Czy powinniśmy bać się fenoli? - O właściwościach tanin. 13. Dlaczego kwaśne deszcze niszczą marmurowe budowle? - O destrukcyjnym działaniu kwaśnych deszczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie eksperymentalnych prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie część eksperymentalną zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym: Tematyka zajęć: 1. Jak bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym? -O czytaniu chemicznych „znaków drogowych”. 2. Dlaczego modra kapusta może być czerwona? -O wskaźnikach kwasowo-zasadowych. 3. Jakie barwy mają sztuczne ognie? -O pochodzeniu barw płomieni. 4. Dlaczego barwniki mogą „wędrować” ? -O chromatografii jako metodzie rozdziału substancji. 5. Jak „wyhodować” kryształ? -O rozpuszczaniu i rozpuszczalności substancji. 6. Jak ekologicznie sprzątać? -O myciu i praniu 7. Dlaczego galaretka nie tężeje? -O wiązaniach peptydowych. 8. Jak wykryć cukry w produktach spożywczych? -O substancjach słodzących. 9. Jak „wpienić” ziemniaka? -O tym, co przyspiesza rozkład wody utlenionej. 10. Czy tłuszcze nasycone są naprawdę nasycone? -O NNKT. 11. Co ma wspólnego „kret” z mydłem? -O produkcji mydeł. 12. Czy powinniśmy bać się fenoli? - O właściwościach tanin. 13. Dlaczego kwaśne deszcze niszczą marmurowe budowle? - O destrukcyjnym działaniu kwaśnych deszczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.