Surowce skalne Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OSSPC-GES |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Surowce skalne Polski |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot obowiązkowy na I sem. I roku na stud. II st. GES na spec. gospodarka surowcami mineralnymi |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład i ćwiczenia skierowane są do studentów, którzy powinni posiadać zasób wiedzy związany z zaliczeniem większości przedmiotów realizowanych na pierwszym stopniu studiów kierunku geologia (np. Geologia dynamiczna, Geologia złóż, Mineralogia, Geochemia, Geologia strukturalna, Petrologia, Geologia historyczna i Geologia regionalna). |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia obejmują poznawanie, badanie i interpretację wyników podstawowych parametrów technologicznych wybranych surowców skalnych. Studenci samodzielnie wykonują badania i interpretują uzyskane wyniki korzystając z zebranego wcześniej materiału skalnego. |
Pełny opis: |
Część ćwiczeń prowadzona w pracowni poświęcona jest poznawaniu i badaniu podstawowych właściwości technologicznych wybranych surowców ilastych i kruszyw mineralnych. Na zajęciach studenci zapoznają się z metodyką badań, samodzielnie wykonując zadania na materiale skalnym zgromadzonym wcześniej w ramach kursów i wyjazdów terenowych. Zdobywają praktyczne umiejętności z zakresu wykonywania badań i interpretacji uzyskanych wyników dotyczących właściwości i parametrów technicznych niektórych surowców skalnych (kruszyw mineralnych, piasków szklarskich, surowców kaolinowych i surowców ceramiki budowlanej). Ćwiczenia w sali ćwiczeniowej obejmują zapoznanie się w podstawowymi właściwościami surowców skalnych, przegląd kolekcji dydaktycznej surowców skalnych oraz prezentacje metod przeróbki wybranych surowców. W ramach zajęć terenowych studenci zwiedzają certyfikowane laboratorium wykonujące badania z zakresu surowców skalnych. |
Literatura: |
1. Kociszewska-Musiał G. (1988) – Surowce mineralne czwartorzędu. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. 2. Kozłowski S. (red.) (1986) – Surowce skalne Polski. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. 3. Ney R. (red.) – Surowce mineralne Polski. Surowce skalne. Wydawnictwo Instytutu GSMiE PAN, Kraków. 4. Ney R., Smakowski T. (red.) – Bilans gospodarki surowcami mineralnymi Polski i świata. Ministerstwo Ochrony Środowiska, Kraków (rocznik). 5. Osika R. (red.) (1987) – Budowa geologiczna Polski. Złoża surowców mineralnych. Wydawnictwa Geologiczna, Warszawa. 6. Przeniosło S. (red.) (2000) – Mineral Resources of Poland. PIG, Warszawa. 7. Sokołowski J. (1990) – Geologia regionalna i złożowa Polski. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu wykładu i ćwiczeń z przedmiotu Surowce skalne Polski student posiada wiedzę na temat zasobów surowców skalnych Po zaliczeniu wykładu i ćwiczeń z przedmiotu Surowce skalne Polski student posiada wiedzę na temat zasobów surowców skalnych występujących i eksploatowanych w Polsce. Zna budowę geologiczną i skład mineralny różnych genetycznie typów złóż tego samego surowca, a także sposób ich wykorzystania w gospodarce. Wie jakie czynniki środowiskowe wpływają na właściwości surowcowe, sposoby eksploatacji i wykorzystanie danego surowca. Jest w stanie przewidzieć jak budowa geologiczna obszaru wpływa na jakość kopaliny. Student nabywa też wiedzę na temat właściwości surowców skalnych oraz umie zaprojektować i przeprowadzić w praktyce podstawowe procedury badawcze dla oceny jakości surowców ilastych i kruszyw mineralnych. Po zakończeniu cyklu ćwiczeń umie obsługiwać aparaturę badawczą stosowaną w badaniach surowców skalnych i właściwe do niej oprogramowanie komputerowe, potrafi też dokonać analizy wyników wykonanych badań, zaklasyfikować badany surowiec skalny do odpowiedniej grupy jakościowej według danych dostępnych w literaturze (np. w normach, podręcznikach). Zna różne metody przeróbki wybranych surowców skalnych oraz umie makroskopowo rozpoznawać najważniejsze surowce skalne wydobywane w Polsce. Jest wstanie określić zastosowanie różnorodnych urządzeń służących do badania parametrów technologicznych surowców skalnych. KRK dla kierunku Geologia stosowana K_W01 – ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem hydrogeologii, geologii inżynierskiej, tektoniki i kartografii geologicznej, gospodarki surowcami mineralnymi jak również ochrony środowiska K_W04 – ma wiedzę z zakresu rodzajów zasobów złóż surowców mineralnych i wód podziemnych, metod ich rozpoznawania i obliczania ich wielkości oraz dokumentowania i trybu zatwierdzania w związku z obowiązującymi aktami prawnymi, zna zasady gospodarowania zasobami surowców mineralnych i wody, ma wiedzę z zagadnień bilansu złóż i bilansu wodno-gospodarczego K_W06 – ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego, współoddziaływania pomiędzy środowiskiem geologicznym a obiektami budowlanymi, zasad dokumentowania środowiska geologicznego dla potrzeb dokumentacji kartograficznych, przemysłu wydobywczego, obiektów budownictwa powszechnego, przemysłowego, wodnego i gospodarki odpadami K_W09 – ma wiedzę na temat warunków geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, obszary występowania wód leczniczych i termalnych; ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych K_W10 – ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał K_W13 – posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie K_W14 – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (petrograficzne, geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne, geoinżynierskie) K_U02 – korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe (np. Visual MODFLOW, AutoCAD czy Arc GIS), interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny K_U03 – umie określić genezę złoża surowców mineralnych, procesy prowadzące do jego powstania i wykorzystanie określonych surowców w celach naukowych i przemysłowych ; potrafi określić jakość wód podziemnych, ocenia ich przydatność do różnych potrzeb, ocenia stopień ich zanieczyszczenia, interpretuje mapy chemizmu i jakości wód podziemnych, ocenia podatność tych wód na zanieczyszczenia i określa zasady ich monitoringu i ochrony K_U04 – umie analizować plany zagospodarowania przestrzennego i dobierać, z uwzględnieniem geologicznych uwarunkowań, optymalne dla środowiska naturalnego kierunki rozwoju różnych obszarów, identyfikuje zagrożenia środowiskowe wynikające z procesu inwestycyjnego K_U06 – potrafi zwięźle scharakteryzować warunki geologiczne, geologiczno-złożowe, geologiczno-inżynierskie oraz hydrogeologiczne poszczególnych rejonów Polski i wybranych regionów świata, umie porównać obszary Polski pod względem zasobności w złoża surowców mineralnych i wody podziemne, potrafi wyjaśnić genezę złóż i wód mineralnych Polski w nawiązaniu do historii geologicznej rozwoju danego obszaru i jego budowy geologicznej K_U08 – potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim K_U09 – zna i stosuje prawo geologiczne i górnicze, prawo wodne oraz akty prawne związane z działalnością geologiczną, wykazuje umiejętność projektowania prac w celu obliczania zasobów złóż kopalin użytecznych i wód podziemnych, zna podstawy prawidłowej gospodarki wodnej i jej aspekty ekonomiczne K_U12 – wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską K_K01 – rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych K_K03 – potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego K_K04 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania K_K05 – potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych K_K07 – wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych K_K08 – zna zasady przedsiębiorczości w zastosowaniu do podejmowanego przedsięwzięcia badawczego lub praktycznego (np. określenie rodzaju i zakresu prac badawczych w celu obliczeń zasobowych, wybór odpowiedniego sposobu obliczenia zasobów wód podziemnych, dobór odpowiednich technik, np. rodzaj programu obliczeniowego), potrafi zaprojektować i egzekwować prace dla grupy ludzi K_K09 – jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybraną specjalnością |
Metody i kryteria oceniania: |
Po zakończeniu każdego cyklu badań dla jednego typu surowca studenci przygotowują sprawozdanie w formie zwięzłego załącznika. Dla surowców ilastych i kruszyw mineralnych jest to po jednym załączniku, ocenianym następnie według następujących kryteriów: kompletność wykonania badań, rzetelność opracowania wyników. Ocena załączników stanowi ⅓ całkowitej oceny ćwiczeń, maksymalnie jest to 12 pkt.. Po zakończeniu zajęć odbywa się kolokwium. Warunkiem podejścia do kolokwium jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności). Aby zaliczyć należy uzyskać co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów. Ocena z kolokwium stanowi ⅔ końcowej oceny ćwiczeń, maksymalnie można zdobyć 24 pkt.. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.