Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Studium przypadków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-SP-SPK
Kod Erasmus / ISCED: 07.305 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Studium przypadków
Jednostka: Wydział Geologii
Grupy: przedmiot obowiązkowy na I roku studiów podyplomowych Hydrogeologia w procedurach administracyjnych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw hydrogeologii

Skrócony opis:

Ważne i aktualne zagadnienia/problemy związane z aspektami hydrogeologicznymi.

Pełny opis:

Ekosystemy zależne od wód podziemnych – ochrona, rola retencyjna, aspekty renaturyzacji i konfliktów społecznych (np. z właścicielami terenów rolniczych i przemysłowych)- przykłady

Oddziaływanie dużych zbiorników retencyjnych na wody podziemne, korzyści i wady hydrotechnicznych budowli piętrzących w kontekście warunków hydrogeologicznych, przyrodniczych i społecznych - przykłady

Techniczne rozwiązania retencyjne na terenach zurbanizowanych i miejskich – gospodarowanie wodami opadowymi, zwiększenie infiltracji efektywnej i odnawialności wód podziemnych, poprawa warunków życia i komfortu mieszkańców - przykłady

Przeciwdziałanie skutkom suszy na terenach rolniczych – dobre praktyki rolne gospodarowania zasobami wody, rozwiązania techniczne, problemy zarządzania sieciami melioracyjnymi (prawo własności i gospodarowanie urządzeniami wg Prawa Wodnego), retencja korytowa i mała retencja – polityka państwa a sytuacja rzeczywista (na przykładach)

Problemy odwadniania wyrobisk górniczych, ich wpływ na warunki hydrogeologiczne i wody powierzchniowe, rekultywacja wodna wyrobisk – skutki i konsekwencje dla jakości i ilości wód, na przykładach

Procesy korozji i skalingu w głębokich odwiertach hydrogeologicznych – problemy technologiczne przemysłu naftowego i geotermalnego

Solanki – możliwości pozyskania rzadkich substancji dla przemysłu chemicznego, wyzwania techniczne i korzyści gospodarcze oraz środowiskowe

Literatura:

- publikacje naukowe dotyczące poruszanych zagadnień

- strony internetowe zawierające ogólnodostępne informacje naukowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 - w zaawansowanym stopniu wybrane problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych, stanowiące podstawowa wiedze ogólną z zakresu dyscyplin naukowych istotnych dla problematyki hydrogeologii

W02 – teorie wyjaśniające złożone zależności między zjawiskami i obiektami będącymi składowymi środowiska przyrodniczego oraz dostrzega wielorakie związki między nimi

W04 – w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu gospodarowania wodami

W06 - zasady zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym

Umiejętności:

U02 - dobierać właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego oraz wykorzystywać posiadaną wiedzę celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów

U06 - identyfikować słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów hydrogeologicznych i środowiskowych

U07 – oceniać skutki środowiskowe w planach przestrzennego zagospodarowania

U08 - planować i wykorzystywać odpowiednie metody i techniki do rozwiązania zadanego problemu w hydrogeologii

Kompetencje społeczne:

K01 - skutecznego komunikowania się, z otoczeniem, w tym specjalistami z różnych dziedzin, w zakresie problematyki hydrogeologii

K02 - doskonalenia swoich umiejętności zawodowych

K05 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w hydrogeologii oraz do poszukiwania nowych technologii pomocnych w skutecznym działaniu na rzecz środowiska

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentowanie zagadnień, udział w dyskusji, praca pisemna.

Praktyki zawodowe:

Nie są wymagane

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 12 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Krogulec, Dorota Porowska
Prowadzący grup: Ewa Krogulec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)