Jak geologia wpływa na ekologię
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WJGWE-GGG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.302
|
Nazwa przedmiotu: | Jak geologia wpływa na ekologię |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot do wyboru na studiach I-go st. na kierunku geoinformatyka i geofizyka w geoinżynierii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Procesy powstawania i ewolucji wszystkich form życia na Ziemi są nierozerwalnie związane z dwoma ważnymi mediami - geologicznym i wodnym (oceanicznym). Życie powstało w środowisku wodnym, a następnie, wraz z pojawianiem się nowych jego form przeniosło się na ląd, gdzie warunki geologiczne były czynnikiem kształtującym jego różnorodność. Historię rozwoju podłoża litogenicznego i życia można przedstawić jako łańcuch skomplikowanych procesów ścisłej, wielopostaciowej i ciągłej interakcji między biosferą a środowiskiem abiotycznym. W ramach wykładu omawiane są wzajemne powiązania między podłożem skalnym, które stanowi podstawę formowania siedlisk, a kierunkami i intensywnością procesów życiowych na wszystkich poziomach organizacji przyrody: od pojedynczych osobników, poprzez populacje i ekosystemy do biosfery, a także wpływ procesów geologicznych, szczególnie tych o charakterze katastroficznym, na funkcjonowanie przyrody ożywionej. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu omawiane są wzajemne powiązania między podłożem skalnym, które stanowi podstawę formowania siedlisk, a kierunkami i intensywnością procesów życiowych na wszystkich poziomach organizacji przyrody: od pojedynczych osobników, poprzez populacje i ekosystemy do biosfery, a także wpływ procesów geologicznych, szczególnie tych o charakterze katastroficznym, na funkcjonowanie przyrody ożywionej. Tematyka wykładu 1. Hipotezy dotyczące powstania życia na Ziemi. 2. Podstawowe terminy i definicje stosowane w ekologii. 3. Czynniki ekologiczne: litologiczne, fizjograficzne, orograficzne, edaficzne, klimatyczne, biotyczne. 4. Siedlisko a nisza ekologiczna. 5. Organizm w środowisku: amplituda ekologiczna, aklimatyzacja, adaptacja, tolerancja i odporność na stres. 6. Populacja: cechy, procesy, dynamika, metapopulacja. 7. Zróżnicowanie litologiczne a typy gleb i zbiorowisk roślinnych. 8. Ekosystem – struktura: sieci, łańcuchy, piramidy troficzne. 9. Przykłady ekosystemów i ich związek warunkami siedliskowymi: ekosystem leśny, ekosystem górski, ekosystem jeziorny. 10. Stabilność ekosystemów: równowaga, stałość i stabilność. 11. Dynamika ekosystemów: klasyczna teoria sukcesji i teorie alternatywne. 12. Wpływ współczesnych procesów geologicznych na ewolucję ekosystemów. 13. Biomy: strefy klimatyczne i glebowe, formacje roślinne i związane z nimi zespoły zwierząt. 14. Zróżnicowanie geologiczne a różnorodność biologiczna: poziomy, miary, wzorce bioróżnorodności. 15. Biosfera: metabolizm, produkcja pierwotna, dekompozycja. 16. Modele matematyczne oddziaływania między środowiskiem geologicznymi ekologicznym. |
Literatura: |
Mackenzie A., Ball A. S. i S. R. Virdee 2005. Krótkie wykłady. Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Weiner J. 2005. Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa Begon M., Harper J.L., Townsend C.R., 1996. Ecology. Individuals, Populations, and Communities. 3. wyd., Blackwell Krebs Ch. J., 2011. Ekologia. PWN, Warszawa. Materiały do dyskusji polecane na każdych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy: K_W01 - Rozumie zjawiska fizyczne, geologiczne zachodzące w przyrodzie, K_W02 - Zna, rozumie i interpretuje procesy oraz zjawiska rozgrywające się w przeszłości i współcześnie na powierzchni Ziemi i w jej wnętrzu, K_W03 - Zna i rozumie powiązanie nauk geologicznych z naukami matematycznymi, fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi, Efekty uczenia się w obszarze umiejętności: K_U02 - dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego, K_U22 – posiada umiejętność samokształcenia, potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, potrafi krytycznie ocenić informacje pochodzące ze źródeł niezweryfikowanych, Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych: K_K12 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie – opanowanie całości materiału omawianego w trakcie zajęć. Napisanie pracy zaliczeniowej obejmującej tematykę zrealizowaną na wykładach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wasiłowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wasiłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.