Geoekosystemy - wycieczka terenowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WWGST-GES |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Geoekosystemy - wycieczka terenowa |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot do wyboru na studiach I-go st. na kierunku geoinformatyka i geofizyka w geoinżynierii Przedmiot do wyboru na studiach II-go stopnia na kierunku geologia stosowana Przedmiot sugerowany do wyboru na I sem. I roku stud. II st. GES na spec. Geologia środowiskowa Przedmioty do wyboru na II i III roku studiów pierwszego stopnia na kierunku geologia poszukiwawcza Przedmioty do wyboru na II, III i IV roku studiów I-go stopnia na kierunku geologia stosowana Przedmioty do wyboru na studiach drugiego stopnia na kierunku geologia poszukiwawcza |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Analiza stanu środowiska szczególnie w procesie planowania przestrzennego oraz analiza prawidłowości funkcjonowania geoekosystemów wymaga znajomości z zakresu geologii dynamicznej, geochemii, hydrogeologii, ochrony i kształtowania środowiska. |
Skrócony opis: |
Celem kursu terenowego jest prezentacja złożonych mechanizmów funkcjonowania wybranych, reprezentatywnych dla obszaru Polski niżowej typów krajobrazu. Omówione zostanie znaczenie pierwotnej genezy obszaru dla warunków funkcjonowania i ewolucji znajdujących się w jego obrębie ekosystemów, a także bezpośredni i pośredni wpływ, jaki wywiera na nie działalności człowieka. Na przykładzie prezentowanych stanowisk omówione zostaną elementy środowiska przyrodniczego, które w ocenie jego stanu i przeobrażeń pełnić mogą funkcję indykacyjną. |
Pełny opis: |
- Narwiański Park Narodowy - złożona geneza formy, specyfika wielokorytowego systemu Narwi, wpływ człowieka na warunki odpływu wód doliną Narwi w okolicach Tykocina (m. in wpływ nasypu drogowego), Biebrzański Park Narodowy: - Strękowa Góra – rola rejonu Wizny i jej budowy geologicznej w wojnie obronnej 1939 roku - Wielka Luka - geneza doliny Biebrzy, podział doliny Biebrzy na baseny, siedliska bagienne - Bagna Biebrzańskie - melioracje (drenaż) bagien i współczesna ochrona bagien, w tym dbałość o małą retencję. Przykłady ekosystemów zdegradowanych. - Grzędy - analiza systemu odpływu wód powierzchniowych i gruntowych w rejonie rezerwatu Czerwonego Bagno i jego wpływy na rozwój siedlisk bagiennych Sandr Augustowski: - - Budowa Kanału Augustowskiego i jej wpływ na przyrodę rejonu - Dolina Rospudy. Uwarunkowania lokalizacji drogi szybkiego ruchu. Święte Miejsce – przykład młodej doliny rzecznej kształtowanej na drodze erozji (powyżej ŚM) i akumulacji (poniżej ŚM), Szurpiły – Suwalszczyzna: - Góra Zamkowa - historia osadnictwa jaćwieskiego w archeologii i paleolimnologii. Z góry, będącej ostatnim bastionem oporu Jadźwingów, widok na jeziora o różnej genezie. - Turtul, dolina Czarnej Hańczy – formy rzeźby terenu obszaru młodoglacjalnego - Głazowisko Bachanowo - polodowcowe eratyki skandynawskie. Kraina Wielkich jezior Mazurskich - Kruklin - osady jeziora Kruklin, po wysuszeniu jeziora eksploatowane w celu wapnowania pól. Osady podczas eksploatacji zostały rozkopane na pół (instruktywna odkrywka) i dobrze zbadane palinologicznie i litologiczne, o czym można opowiedzieć. - Jezioro Miłkowskie - zapisana w paleolimnologii i źródłach historia kolonizacji Krzyżackiej tego terenu. Antropogeniczna eutrofizacja jeziora i projekty rekultywacji jeziora (Ecoflox, Syfon Olszewskiego). - Rezerwat Bagno Nietlice – rezerwat powstały podczas osuszeniu terenu z jeziora Wąż, największe torfowisko niskie w rejonie, ostoja wielu gatunków ptaków: cietrzewia, derkacza, wodniczki, noclegownia żurawia itp. – zagrożenia (przesuszenie, zarastanie). Mikołajki (Stacja Hydrobiologiczna obecnie Instytutu PAN im. M. Nenckiego): - Historia antropogenicznego przeobrażania krajobrazu. Okolice jeziora Majcz i dolina Jorki do Tałt. Ekosystemy naturalne i antropogeniczne; przykład jeziora oligotroficznego i jeziora oligotroficznego - strefy ripariowe |
Efekty uczenia się: |
K_W02 - ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej K_W05 - ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, w tym ArcGIS, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych i środowiskowych K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm K_U07 - potrafi wydzielić jednorodne warstwy geologiczno-inżynierskie, posiada umiejętność opracowania i analizy atlasu geologiczno-inżynierskiego terenu, potrafi zidentyfikować geozagrożenia w środowisku geologiczno-inżynierskim, zna zasady dokumentowania geologicznego, złożowego i geologiczno-inżynierskiego K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawcze K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania K_K05 - potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne zaliczenie końcowe. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Falkowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Falkowska, Agnieszka Wasiłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.