Współczesna biologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-115WB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna biologia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, BIOLOGIA, III rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów i studentek biologii z praktycznymi aspektami pracy naukowej, a także najnowszymi osiągnięciami współczesnej biologii. Podczas zajęć omówione zostaną różne rodzaje form komunikacji w nauce: od artykułów naukowych i prac dyplomowych po blogi i prezentacje multimedialne. Pogłębiona zostanie także umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, w tym właściwa selekcja informacji. Podczas zajęć poruszone zostaną także zagadnienia dotyczące możliwości finansowania badań naukowych oraz zasad właściwego konstruowania i oceny wniosków grantowych, ze szczególnym uwzględnieniem konkursów skierowanych do studentów i studentek. Uczestnicy i uczestniczki zajęć będą mieć okazję do przygotowania własnego wniosku dotyczącego projektu naukowego, jak również recenzji wniosków przygotowanych na zajęciach. |
Pełny opis: |
Plan zajęć obejmuje 12 spotkań o charakterze konwersatorium, w trakcie których poruszane będą następujące zagadnienia: • organizacja pracy naukowej - badania podstawowe i aplikacyjne, • sposoby finansowania badań naukowych, • formy komunikacji w nauce: artykuły naukowe, • popularyzacja nauki: doniesienia medialne, blogi i prezentacje multimedialne, • zasady przygotowania tekstu naukowego na przykładzie pracy dyplomowej, • konstrukcja wniosku grantowego, • zasady przygotowywania recenzji, • wykorzystanie wyników badań naukowych. W trakcie zajęć studenci i studentki zapoznają się między innymi z ofertą grantową instytucji finansujących badania naukowe, rodzajami artykułów naukowych i zasadami ich konstruowania, a także najnowszymi osiągnięciami współczesnej biologii. Zadaniem uczestniczek i uczestników zajęć będzie także przygotowanie, a następnie przedstawienie przykładów różnych form komunikacji w nauce: doniesienia medialnego, wpisu na blog, prezentacji multimedialnej o charakterze popularnonaukowym, streszczenia naukowego (do pracy dyplomowej, artykułu naukowego lub wniosku grantowego), wniosku grantowego oraz recenzji. |
Literatura: |
1. John W. Creswell: Projektowanie badań naukowych. 2. Natalia Osica, Wiktor Niedzicki: Sztuka promocji nauki. 3. Wacław Pytkowski: Organizacja badań i ocena prac naukowych. 4. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 r. w sprawie tytułów zawodowych nadawanych absolwentom studiów, warunków wydawania oraz niezbędnych elementów dyplomów ukończenia studiów i świadectw ukończenia studiów podyplomowych oraz wzoru suplementu do dyplomu. 2011 a. Dz. U. nr 196, poz. 1167. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy po zaliczeniu zajęć student/studentka: - wie, że eksperyment jest podstawą naukowego poznania świata (K_W02), - ma wiedzę i rozumie podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biochemicznej, mikrobiologicznej, biologii grzybów, roślin i zwierząt, genetyki i biologii molekularnej oraz biologii środowiskowej (K_W12), - zna podstawowe techniki laboratoryjne oraz pomiarowe i obrazowe, stosowane w badaniach chemicznych, mikrobiologicznych, genetycznych i biologii molekularnej (K_W14), - zna odpowiednie metody statystyczne i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych (K_W16), - zna zasady ochrony praw autorskich (K_W18), - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych (K_W19), W zakresie umiejętności: po zaliczeniu zajęć student/studentka: - czyta ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i obcym (K_U02), - umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę (K_U03), - potrafi pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia oznaczeń (K_U05), - umie pod nadzorem opiekuna opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, stosując poprawną dokumentację (K_U06), - potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej (K_U07), - uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna (K_U09). W zakresie kompetencji po zaliczeniu zajęć student/studentka: - poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych (K_K01), - rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa (K_K03), - odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej nauk matematyczno-przyrodniczych (K_K04), - wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee (K_K07), - krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej (K_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana obecność (dopuszczalne dwie nieobecności podczas cyklu zajęć) i aktywność na zajęciach, w tym przygotowanie i przedstawienie autorskich przykładów form komunikacji w nauce omawianych na zajęciach (np. wpisu na blog, prezentacji multimedialnej, doniesienia medialnego, streszczenia pracy naukowej). WAŻNE! Elementem obowiązkowym, wymaganym do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest opracowanie autorskiego wniosku grantowego i przygotowanie recenzji innych wniosków. Ponadto, zaliczenie zajęć wymaga przedstawienia prezentacji multimedialnej lub plakatu dotyczącego autorskiego projektu badawczego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Archacka | |
Prowadzący grup: | Karolina Archacka, Edyta Brzóska-Wójtowicz, Michał Bykowski, Maria Ciemerych-Litwinienko, Jakub Drożak, Iwona Grabowska-Kowalik, Takao Ishikawa, Anna Karnkowska, Łucja Kowalewska, Magdalena Markowska, Bartosz Mierzejewski, Joanna Trzcińska-Danielewicz, Małgorzata Zimowska-Wypych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Archacka | |
Prowadzący grup: | Karolina Archacka, Edyta Brzóska-Wójtowicz, Michał Bykowski, Maria Ciemerych-Litwinienko, Jakub Drożak, Iwona Grabowska-Kowalik, Takao Ishikawa, Łucja Kowalewska, Magdalena Markowska, Bartosz Mierzejewski, Joanna Trzcińska-Danielewicz, Małgorzata Zimowska-Wypych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.