Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Astrogeobiology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-124AGB-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Astrogeobiology
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych)
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Biologii
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Kierunek podstawowy MISMaP:

biologia
geologia

Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

The course covers all issues in the field of astrobiology as geobiology is covered in the second part of the course (Astrogeobiology II). In particular the course is dedicated to understand the origin, search, evolution and distribution of life in the Universe. Astrobiology’s main objective is to explain and understand the phenomenon of life in its cosmic context. During the course three large-scale questions will be addressed:

1. How did life originate and diversify on Earth?

2. Does life exist beyond Earth?

3. What is the future of life on Earth and its capacity to move beyond the Blue Planet?

Investigating the past and future of life on Earth means that we need to look beyond Earth to get answers. Astrobiology is about taking that journey and linking the diverse scientific fields needed to understand life on our own planet and, potentially, life beyond.

Astrobiology is merely a way to think about living things in their astronomical or cosmic context.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Course comprises:

1. A brief history of astrobiology

2. What is life? Understanding some of the key characteristics of life is essential for astrobiology.

- historical perspective

- spontaneous generation

- modern concepts

3. Matter and life (the concept of atoms, ions, and molecules and their basic structure)

- dark matter, dark energy, baryonic matter

- electrons, atoms, ions

- molecules (introduction to proteins, amino acids, enzymes)

- covalent bonds and life (thermostability)

- van der Waals interactions and life

- interaction between matter and light

4. Molecular structure of life (the basic elements required by life are carbon, hydrogen, nitrogen, oxygen, phosphorus and sulphur)

- proteins, nucleic acids, carbohydrates, lipids

- water as a solvent of life

- alternative solvents

5. Cellular structure of life (different cells found in life on Earth)

- types and structures of cells

- transcription: DNA to RNA

- translation: RNA to protein

- DNA replication

- plasmids

- eukaryotic cells

- reproduction of cells

- movement and communication in prokaryotes

6. Viruses: their role in natural environment and origin of life on Earth

7. Fungi: how they make our worlds

8. Energy for life (different types of energy acquisition in organisms: chemo- versus phototrophic forms of energy acquisition; chemiosmosis, electron transport; ATP)

- evolution of photosynthesis

- global biogeochemical cycles

- microbial mats

- thermodynamics of energy acquisition of life

9. Life in extreme environments and the limits of life

10. The tree of life (phylogenetic trees, RNA, LUCA)

11. The Universe, the Solar System and the elements of life (how stars and planets form)

12. Carbon molecules in space (organic molecules)

13. The first billion years of Earth (hypotheses about the formation of Earth, its early oceans and atmosphere; environmental conditions in which life might have emerged)

14. The origin of life (panspermia, the RNA world, early cells, hydrothermal vents, impact craters, volcanic environments, deep subsurface)

- methods used to investigate life

- stromatolites

- biomarkers and contamination

15. The rise of oxygen (major source and sinks of oxygen on Earth, Snowball Earth)

16. Mass extinctions (five major mass extinctions in the Phanerozoic, purported causes of mass extinctions)

17. Habitability of planetary bodies (habitable/Goldilocks zone and its limitations)

18. The astrobiology of Mars (missions, evidence for water, limits to life)

19. Ocean worlds and icy moons (astrobiology of moons; the evidence for water bodies under the surfaces of Europa, Ganymede and Enceladus; carbon cycle on Titan; habitability in the interior of moons)

20. Exoplanets and the search for life (methods used to detect exoplanets, diversity of exoplanets)

21. Hayabusa missions to Ryugu and Bennu (carbonaceous asteroids thought to be the rocky building blocks of the early solar system)

Literatura: (tylko po angielsku)

Beech, M., Seckbach, J., Gordon, R., 2021. Terraforming Mars. Astrobiology Perspectives on Life in the Universe, 1st edition, Wiley-Scrivener.

Cockell, C.S., 2020. Understanding life in the Universe.2nd edition, Wiley-Blackwell

Kolb, V.M., 2021. Handbook of astrobiology. 1st edition, CRC Press.

Rothery, D.A., Gilmour, I., Sephton, M.A., 2018. An introduction to astrobiology. 3rd edition, Cambridge University Press.

Articles in the Astrobiology and Geobiology journals

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

The student will learn about how life originated and diversified on Earth, how life can be defined and whether it can exist beyond Earth, and what the future of life on Earth is. The student will learn theoretical aspects of astrobiology as an introduction to biological and geological techniques used to decipher life on Earth and beyond presented during practical course.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

The examination requirements cover the scope of material presented at the lectures. The exam is in writing and includes a test and descriptive part.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Jasser, Mirosław Słowakiewicz
Prowadzący grup: Iwona Jasser, Mirosław Słowakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Przedmiot dedykowany programowi:

4EU+KURSY

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Jasser, Mirosław Słowakiewicz
Prowadzący grup: Iwona Jasser, Mirosław Słowakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Przedmiot dedykowany programowi:

4EU+KURSY

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)