Biologia zapylania roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-235BZR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia zapylania roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Biologii |
Strona przedmiotu: | http://www.ogrod.uw.edu.pl/studia/biologia_zapylania.htm |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do ekologii kwiatów i biologii zapylania roślin. W trakcie wykładów poruszane będą następujące zagadnienia: Co to jest biologia zapylania roślin i czym się zajmuje? Kwiaty, zapylanie i zapłodnienie. Strategie reprodukcyjne roślin. Ewolucja zoogamii i ewolucyjna specjalizacja systemów zapylania. Przegląd różnych form zoogamii (entomogamia - zapylanie przez owady, ornitogamia - zapylanie przez ptaki, teriogamia - zapylanie przez ssaki i pozostałe kręgowce). Oszustwa kwiatowe. Zapylanie przez wodę (hydrogamia) i wiatr (anemogamia). Ekonomiczne implikacje biologii zapylania. |
Pełny opis: |
Co to jest biologia zapylania roślin? Dlaczego warto badać zapylanie roślin? Historia biologii zapylania: obserwacje starożytnych, odkrycie płci roślin, początki systematycznych badań nad zapylaniem, wielkie dzieła wieków: XVIII i XIX (Müller, Sprengel, Darwin, Knuth), wiek XX: teoria syndromów kwiatowych. Nowe techniki badawcze, antekologia i filogenetyka, analiza sieci zapyleń. Kwiaty, zapylanie i zapłodnienie. Co to jest kwiat i do czego służy? Budowa: jeden model, wiele wariantów. Kwiatostany: typy i funkcja. Dlaczego zwierzęta odwiedzają kwiaty? Atraktanty i nagrody kwiatowe. Zapylenie - akt mutualizmu czy pasożytnictwa? Przypadki Ficus i Yucca. Koszty i zalety zoogamii.. Zmiany barwy kwiatu w trakcie kwitnienia i co z tego wynika. Strategie reprodukcyjne roślin. Płeć roślin. Obco- i samopylność: zalety i wady. Samoniezgodność (podłoże genetyczne i biochemiczne). Zapylenie i co dalej? Wyścig łagiewek pyłkowych, wybór "ojca" nasion, selektywna aborcja zalążków. Dichogamia - ewolucja i skutki. Heterostylia - sposób na obcopylność, czy optymalizacja transportu pyłku. Rośliny apomiktyczne. Ewolucja zoogamii i specjalizacja systemów zapylania roślin Koewolucja okrytozalążkowych i owadów - hipoteza ortodoksyjna. Szczątki kopalne. Jak zapylane były kopalne rośliny nasienne? Hipotezy wielokrotnego, niezależnego powstania zoogamii oraz "lepszej jadalności" okrytozalążkowych. Tendencje ewolucyjne w budowie kwiatów. Efektywności zapylania. Odwiedziny ? zapylenie. Wierne zapylacze. Wady i zalety specjalizacji (krótko- i długookresowe). Co sądzić o syndromach kwiatowych? Czy wszystkie rośliny to generaliści? Entomogamia - zapylanie przez owady Zapylanie przez prymitywne owady. Chrząszcze - zapylacze czy roślinożercy. Rośliny wytwarzające ciepło. Muchówki - zapylacze niedoceniane. Rodziny wyspecjalizowane: bujankowate, bzygowate - przystosowania. Motyle - syndromy kwiatów motylowych. Ewolucja kwiatów o długich ostrogach. Motyle nocne i dzienne - różne modele żerowania. Zapylanie przez błonkówki. Czy pszczoły widzą czerwień? Alternatywne nagrody kwiatowe - Euglossa i zapachy kwiatowe. Zapylanie przez mrówki: dlaczego tak rzadkie? Czy termity zapylają kwiaty? Ornitogamia i Teriogamia Ptaki żerujące na pyłku i nektarze. Charakterystyka i ewolucja kwiatów ornitogamicznych. Kwiaty "ptasie" w Europie. Różnorodność ssaków zapylających kwiaty. Kwiaty nietoperzowe. Kwiaty zapylane przez torbacze, gryzonie i naczelne. Jaszczurki jako zapylacze, warunki ewolucji kwiatów jaszczurkowych. Oszustwa kwiatowe (deceptive pollination) Mimikra kwiatów. Oszustwa kwiatowe a proces uczenia się u błonkówek. Oszustwa seksualne. Oszukańcze kwiaty a demografia gatunków - przypadek storczykowatych (Orchidaceae). Kwiaty pułapkowe. Hydrogamia i anemogamia Hydrogamia pozorna i właściwa, przystosowania. Okrytozalążkowe wiatropylne - prymitywne czy zaawansowane ewolucyjnie? Kwiaty wiatropylne - różnorodność budowy. Demografia i cykl życiowy roślin wiatropylnych. Alergie pyłkowe. Zapylanie a ekonomia Zapylanie roślin uprawnych. Ile warta jest pszczoła? Czy grozi nam "kryzys zapyleń"?. Introdukowane rośliny i "zamorskie" zapylacze. Sieci zapyleń i ich ochrona. Przyszłe kierunki badań nad biologią zapylania roślin. |
Literatura: |
Harder L.D. & Barrett S.C.H. (eds.) 2006. Ecology and evolution of flowers. Oxford University Press, Oxford. Pellmyr O. 2002. Pollination by animals. W: Plant-Animal Interaction. An Evolutionary Approach. C.M. Herrera & O. Pellmyr (eds.), Blackwell, Oxford. ss 157-184. Proctor M., Yeo P. & Lack A. 1996. Natural History of Pollination. Harper Collins Publishers, London. Szafer W. 1969. Kwiaty i zwierzęta. Zarys ekologii kwiatów. PWN, Warszawa. Waser N.M. & Ollerton J. 2006. Plant-pollinator interactions. From specialization to generalization. The University of Chicago Press, Chicago and London. |
Efekty uczenia się: |
Po odbyciu kursu student wie: - jak odbywa się proces zapylenia i zapłodnienia w kwiatach roślin okrytozalążkowych - jakie są atraktanty i nagrody kwiatowe - jak funkcjonują systemy samoniezgodności, czasowego i przestrzennego rozdziału płci w kwiatach okrytonasiennych - jak odbywała się ewolucja zoogamii Po ukończeniu kursu student zna: - budowę kwiatu roślin okrytonasiennych i jej przystosowania do rożnych sposobów zapylania - abiotyczne i biotyczne sposoby zapylania kwiatów - różnorodność zwierząt zapylających kwiaty - rolę procesu zapylania w kształtowaniu różnorodności biologicznej Ziemi - rolę i wartość procesu zapylania dla gospodarki ludzkiej - współczesne zagrożenia dotykające mutualistycznych powiązań roślin i zwierząt zapylających - historię badań nad biologią zapylania roślin |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs zaliczany jest na podstawie egzaminu testowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Zych | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stpiczyńska, Marcin Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Zych | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stpiczyńska, Marcin Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.