Biologia zapylania roślin w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-236BZRwP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia zapylania roślin w praktyce |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Biologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę botaniczną (na poziomie szkoły średniej). Sugerowane jest zaliczenie wykładu Biologia zapylania roślin. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności prowadzenia badań naukowych w zakresie biologii zapylania roślin. W trakcie zajęć prezentowane są najczęściej stosowane techniki związane z badaniem kwitnienia i nagrodami kwiatowymi, analizą systemów reprodukcji roślin, efektywności zapylania, relacjami roślina-zapylacz. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia: 1. Praktyczna analiza budowa morfologicznej kwiatów, nagrody kwiatowe, analiza systemów prezentacji pyłku i nektaru, metody analizy nektaru (stężenie cukrów, zawartość aminokwasów) i określania receptywności znamion, eksperymentalne sposoby określania systemu kojarzenia roślin. 2. Prowadzenie eksperymentów terenowych: obserwacje i odłowy zapylaczy, sposoby szacowania efektywności zwierząt (ładunki pyłkowe, depozycja pyłku na znamieniu), nieinwazyjne metody badania ładunków pyłkowych na zwierzętach. Założenie własnego eksperymentu badawczego (praca w zespołach). 3. Obserwacje terenowe związane z własnymi eksperymentami – obserwacje zapylaczy, dynamiki kwitnienia i nektarowania roślin, analiza efektywności zapylaczy. 4. Obserwacje terenowe związane z własnymi eksperymentami – obserwacje zapylaczy, dynamiki kwitnienia i nektarowania roślin, analiza efektywności zapylaczy. 5. Opracowanie, analiza i prezentacja uzyskanych wyników, dyskusja. |
Literatura: |
Dafni A. et al. 2005 Practical pollination biology. Enviroquest, Cambridge, Ontario. Kearns C.A. & Inouye D.W. 1993. Techniques for pollination biologists. University Press of Colorado, Niwot. Proctor M., Yeo P. & Lack A. 1996. Natural History of Pollination. Harper Collins Publishers, London. Willmer P. 2011. Pollination and floral ecology. Princeton UP, Princeton, Oxford. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Po zaliczeniu zajęć, student: • Wie, że eksperyment i racjonalne wnioskowanie jest podstawą naukowego poznania świata • jak zaplanować eksperyment naukowy • jak interpretować wyniki obserwacji • jakie typy nagród kwiaty oferują zapylaczom • w jaki sposób kwiaty są przystosowane do transferu i recepcji pyłku W zakresie umiejętności Po zaliczeniu zajęć, student potrafi: • rozpoznać elementy kwiatu i jego struktury wydzielnicze • rozpoznać stadia receptywności znamion i prezentacji pyłku • wskazać adaptacje w budowie kwiatu do różnych sposobów zapylania • zaplanować i przeprowadzić eksperyment naukowy testujący system kojarzenia i zapylania roślin okrytonasiennych • posługiwać się literaturą naukową w zakresie biologii roślin • stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie biologii reprodukcyjnej roślin • Biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu biologii zapylania roślin • wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych W zakresie kompetencji Po zaliczeniu zajęć, student: • poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych • rozumie rolę zwierząt w procesie zapylania i potrzebę ochrony zagrożonych gatunków zapylaczy • potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (P2A_K02) • potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P2A_K03) • systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą w zakresie biologii zapylania roślin i zna jej praktyczne zastosowania (P2A_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecności podczas cyklu zajęć), przeprowadzenie i przedstawienie wyników eksperymentu. Prezentacja będzie oceniana przez prowadzących w standardowej skali ocen (2-5). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Zych | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stpiczyńska, Marcin Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Zych | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Stpiczyńska, Marcin Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.