Analiza przestrzenna w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-N-APBS-GSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza przestrzenna w badaniach społecznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przes. |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
10-godzinne ćwiczenia |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest poszerzenie teoretycznych i praktycznych umiejętności wykorzystania Systemów Informacji Geograficznej (GIS) w analizie przestrzennej dotyczącej zjawisk i badań społecznych. Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie różnych modeli danych przestrzennych (wektorowych i rastrowych) i ich integrację jak również na wytwarzanie, pozyskiwanie, edycję i wizualizację danych. Infrastruktura danych przestrzennych, dane przestrzenne i atrybutowe, pozyskiwanie i porządkowanie. Analizy przestrzenne. Analiza danych społeczno-gospodarczych. Wizualizacja danych społeczno-gospodarczych. |
Literatura: |
• ArcGIS online help (http://resources.arcgis.com/content/web-based-help) • Ciepły M., Głowacz A., Piechota A., Pokojski W., Szkurłat E., Wołoszyńska -Wiśniewska E., Wyka E., Zarychta R., 2019. Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Boguski Wydawnictwo Naukowe • Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa • Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych, Białousz St. (red.), Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013. • Kraak M., Ormeling F., 2010, Cartography: Visualization of Spatial Data (3 ed.), Pearson Education (dostępne tłumaczenie na język polski wydania pierwszego z 1996 roku) • Longley, P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W. 2006, GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa • Peterson G.N., 2009, GIS Cartography. A Guide to Effective Map Design. CRC Press, Boca Raton. • Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013. • Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013. • Tomlinson, R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla Menedżerów. ESRI Polska, Warszawa • Webpages: GUS, GUGiK, NASA, USGS, OSM, Copernicus. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna i rozumie: WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie WG_3 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych Umiejętności: Potrafi: UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań. UO_1 - planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w obrębie danej dyscypliny, także w środowisku międzynarodowym Kompetencje społeczne: Jest gotów do: KK_1 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych KK_3 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obrębie danej dyscypliny z zakresu nauk społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Tok ćwiczeń obejmuje realizację zadań w trakcie zajęć w laboratorium komputerowym oraz projektów realizowanych w ramach prac domowych, których wyniki są przesyłane do sprawdzenia i zaprezentowane na forum grupy. Ocenie podlega zarówno poprawność doboru narzędzi realizacji zadań (projektów) oraz poprawność zaprezentowania projektów na forum grupy zajęciowej. Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Dopuszczalna nieobecność na 20% zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Pokojski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Pokojski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Pokojski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Pokojski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.